Gewicht verliezen ‒ Tips voor snel & blijvend gewichtsverlies

gewicht verliezenGewicht verliezen is een kwestie van bewegen en afkicken van ongezond voedsel. Wondermiddeltjes werken geen van alle. Leer allereerst om stelselmatig aan lichaamsbeweging te doen. Dit komt je conditie, fitheid, stofwisseling en algehele gezondheid ten goede. Als je veel beweegt, verlies je vanzelf gewicht. Daarnaast dien je je bewust te worden van wat er in je eten zit. Als je gezond eet, mag je namelijk best veel eten. Volg onderstaande tips en begin met gewicht verliezen.

Gewicht verliezen ‒ Tip 1: Maak een gewoonte van beweging

Als je jezelf aanleert om dagelijks te bewegen, dan wordt het een gewoonte. Het maakt in principe niet uit wat je doet, als je het maar doet. Ga elke avond na het eten een half uurtje wandelen. Sta ’s ochtends een half uur eerder op, neem een eiwit- en vezelrijk ontbijt en stap een half uur op je crosstrainer. Als je daarna fris of lauw douchet, ben je meteen fit en opgefrist. Als je van beweging een gewoonte maakt, wordt het makkelijk en wordt gewicht verliezen een makkie. En je hoeft er echt niet per se voor naar de sportschool.

Gewicht verliezen ‒ Tip 2: Ga NIET op dieet

Eet niet weinig, maar gewoon gezond. Als je voldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt, heb je gedurende de hele dag voldoende energie om actief te zijn en gewicht te verliezen. Van een streng dieet word je suf, gaat je bloedsuikerspiegel schommelen, krijg je hongeraanvallen en raakt je stofwisseling in de war. Hier word je dus echt niet slanker of lichter van. Kortom: je mag best veel eten, zolang je maar gezond eet en regelmatig aan lichaamsbeweging doet!

Gewicht verliezen ‒ Tip 3: Gebruik geen afslankpillen

Veel producenten van afslankpillen beweren dat hun producten vet verbranden. Deze pillen worden daarom ook wel fatburners genoemd. Dit soort pillen verbrandt geen vet, maar drijft vocht af. Je verliest dus wel gewicht, maar in de vorm van water, en niet in de vorm van vet. Als je fatburners ook nog eens gebruikt terwijl je sport, loop je een flinke kans op uitdroging. En gewicht verliezen wordt er niet makkelijker op als je met uitdrogingsverschijnselen naar het ziekenhuis wordt afgevoerd.

Gewicht verliezen ‒ Tip 4: Blijf van koek, snoep en chips af

Je mag af en toe best eens iets lekkers eten. Veel mensen belonen zichzelf echter stelselmatig met moddervette en suikerrijke snacks. Als je een zak paprikachips leeg kaant omdat je zo goed je best hebt gedaan in de sportschool, had je veel beter thuis kunnen blijven.

Beloon jezelf liever met gezonde tussendoortjes als je gewicht wilt verliezen. Een gebakken appeltje met kaneel, een stuk watermeloen, noten, smoothies, magere kwark, een mueslireep of rijstwafel, een gekookt eitje, blokjes magere kaas, een vis-, garnalen of krabcocktailtje en ga zo maar door. Als je je smaakpapillen laat afkicken van chips, roomijs, snoep en gebak, dan zul je merken dat “écht voedsel” veel lekkerder smaakt dan geraffineerde tafelsuiker, gemodificeerd vet en inhoudloos witmeel.

1 reactie op “Gewicht verliezen ‒ Tips voor snel & blijvend gewichtsverlies

  1. Michiel Peters ·

    Afvallen is vooral een mentaal proces. Veel dingen werken niet of zorgen uiteindelijk voor een jojo-effect.

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.