Voedingsadvies: 4 efficiënte voedingsadviezen voor afvallen

VoedingsadviesHet internet staat bomvol voedingsadviezen. Sommige ervan zijn raadzaam en effectief, andere zijn uit de lucht gegrepen en nergens op gebaseerd. Hieronder vind je 4 voedingsadviezen die wel werken. Ze kunnen je helpen bij efficiënt afslanken en bestendig gewichtsverlies…

Voedingsadvies 1: Eet essentiële eiwitten

De populariteit van eiwitten is de laatste jaren sterk toegenomen. De kwaliteit en voedingswaarde van eiwitten wordt steeds vaker op waarde geschat en er worden dan ook steeds meer diëten gebaseerd op een forse eiwitinname. Je voeding dient met name essentiële eiwitten te bevatten. Dit zijn eiwitten die je lichaam niet zelf kan samenstellen uit aminozuren. Essentiële eiwitten vind je o.a. in eieren, vis, sojaproducten (zoals tofu), mager vlees, kwark en yoghurt.

Voedingsadvies 2: Eet complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten worden minder makkelijk verteerd en opgenomen door de darmwand. Zodoende geven ze gelijkmatig kleine beetjes suikers af in het bloed, waardoor het insulinepeil en de bloedsuikerspiegel constant blijven. Daardoor krijg je minder last van hongerpieken en wordt je suikerbehoefte geremd. Bovendien zul je dankzij complexe koolhydraten minder snel verslaafd raken aan slechte simpele suikers. Complexe koolhydraten vind je o.a. in aardappels, hele rijst, bonen, peulvruchten en volkorenproducten.

Voedingsadvies 3: Eet meervoudig onverzadigde vetzuren

Vet maakt je niet per definitie vet. Er zijn namelijk verschillende soorten vetten. De beste en belangrijkste vetten voor het menselijk lichaam zijn meervoudig onverzadigde vetzuren uit de omega-familie (o.a. omega-3, omega-6 en omega-9). De gemiddelde mens heeft een flink tekort aan omega-3-vetzuren. Deze vind je voornamelijk in vette vis zoals zalm, tonijn, makreel en haring.

Voedingsadvies 4: Eet voldoende vezels

Vezels ofwel voedingsvezels zijn ballaststoffen die veel water in zich op kunnen nemen. Als je veel vezels eet, raakt je maag sneller vol en wordt je hongergevoel onderdrukt. Daarnaast vertraagt een vezelrijk dieet de opname van vet uit voeding. Voedingsvezels vind je voornamelijk in volkorenproducten, groenten, fruit, noten, pitten, zaden en kiemen.

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.