Artritis Dieet

Naam: Artritis Dieet
Dieetsoort: Medisch dieet
Aantal calorieën per dag: +/- 1700 kcal.
Caloriewaarde:

  • N.v.t. (geen sprake van caloriebeperking)
  • Calorisch stabiel (2000 – 2500 kcal. per dag)
  • Caloriebeperkend (1500 – 2000 kcal. per dag)
  • Caloriearm (1000 – 1500 kcal. per dag)
  • Crashdieet (<1000 kcal. per dag)

Artritis Dieet ‒ In het kort

Reuma of ‘reumatoïde artritis’ is een verzamelnaam voor een aantal pijnlijke aandoeningen aan de beenderen en gewrichten. Er is al vele malen onderzoek gedaan naar eventuele verbanden tussen reumatoïde artritis en voeding. Het ene onderzoek toont onderlinge verbanden aan, de volgende studie insinueert dat er weinig tot geen verband bestaat tussen iemands dieet enerzijds en reumatische klachten anderzijds. Toch zou het Artritis Dieet werkzaam zijn bij verscheidene varianten van botreuma, gewrichtsreuma en een aantal aan reuma gerelateerde klachten, waaronder:

  • Artritis (ontsteking van de gewrichten)
  • Artrose (slijtage van de gewrichten)
  • Osteoporose (verlies van botmassa in de vorm van kalk en andere mineralen)

Artritis Dieet ‒ Voedingsschema en richtlijnen

Niet iedereen binnen de medische wetenschap is het er over eens. Toch zouden de volgende regels en richtlijnen werkzaam kunnen zijn bij de behandeling van reumatische klachten zoals artritis, artrose en osteoporose:

  • Geen producten gebruiken met zuiveleiwitten / melkeiwitten (met name caseïne).
  • Zorg ervoor dat je voldoende vitamine C en vitamine E binnenkrijgt.
  • Vermijd citrusvruchten zoals sinaasappels, citroenen, limoenen en grapefruits.

Artritis Dieet ‒ Belangrijkste voedingsmiddelen

Zoals al eerder vermeld zijn niet alle medici het eens over het beste dieet voor Artritis patiënten. Een groot aantal voedingsmiddelen zou hooguit een placebo-effect teweegbrengen. Toch zijn er verscheidene aanwijzingen dat de volgende voedingsmiddelen werkzaam zijn bij artritis:

  • Vette vis zoals tonijn, zalm en sardines (visolie vetzuren)
  • Kurkuma (geelwortel)
  • Gember
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren uit de omega-3 en omega-6 familie
  • Hele granen
  • Bonen & peulvruchten

Ook een veganistisch of vegetarisch dieet zou werkzaam kunnen zijn bij artritis en andere reumatische klachten. De volgende producten dienen binnen het Artritis Dieet te worden gemeden:

  • Zuivelproducten
  • Citrusvruchten
  • Tomaten
  • Courgette
  • Aardappels
  • Verzadigde vetten

Artritis Dieet ‒ Tot slot

In het boek ‘Conquering Arthritis: What Doctors Don’t Tell You Because They Don’t Know’ kun je een heleboel over het Artritis Dieet lezen. Het boek is geschreven door Barbara D. Allan, een dokter die al tal van jaren artritispatiënten bijstaat in haar praktijk. Ook op www.arthritis.org en www.niams.nih.gov kun je een heleboel informatie vinden over het Artritis Dieet.

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.