Negatieve Calorieën Dieet

Naam: Negatieve Calorieën Dieet
Dieetsoort: Overige
Aantal calorieën per dag: +/- 1000 kcal.
Caloriewaarde:

  • N.v.t. (geen sprake van caloriebeperking)
  • Calorisch stabiel (2000 – 2500 kcal. per dag)
  • Caloriebeperkend (1500 – 2000 kcal. per dag)
  • Caloriearm (1000 – 1500 kcal. per dag)
  • Crashdieet (<1000 kcal. per dag)

Negatieve Calorieën Dieet ‒ In het kort

Het Negatieve Calorieën Dieet is gebaseerd op het feit dat het lichaam voor de verwerking van bepaalde voedingsmiddelen meer calorieën verbruikt, dan het desbetreffende voedingsmiddel oplevert. Dit betekent dat het eten van dit soort voedingsmiddelen geen extra energie oplevert voor het lichaam, maar dat het lichaam juist bestaande energiereserves aanspreekt om het voedsel te verwerken. In principe zou je dus kunnen afvallen door negatieve calorieën te nuttigen.

Negatieve Calorieën Dieet ‒ Voedingsschema en richtlijnen

Het lichaam verbruikt ongeveer tien procent van de totale calorie-intake voor het verwerken van voeding (van kauwen tot ontlasten). Hoe calorie-armer en vezelrijker de voeding, des te groter het percentage van de calorieën dat wordt gebruikt voor de verwerking ervan. De belangrijkste richtlijn van het Negatieve Calorieën Dieet is dan ook:

  • ‘Eet calorie-arm en vezelrijk.’

Negatieve Calorieën Dieet ‒ Belangrijkste voedingsmiddelen

Het Negatieve Calorieën Dieet bestaat uit calorie-arme en vezelrijke voeding. O.a. de volgende voedingsmiddelen verbruiken meer calorieën dan dat ze opleveren:

  • Aardbeien
  • Ananas
  • Andijvie
  • Appels
  • Asperges
  • Aubergine
  • Bieten
  • Bloemkool
  • Bosbessen
  • Broccoli
  • Citroen
  • Cranberry’s
  • Frambozen
  • Grapefruit
  • Groene bonen
  • Groene kool
  • Knoflook
  • Komkommer
  • Mandarijnen
  • Ui
  • Papaja’s
  • Pruimen
  • Radijzen
  • Rapen
  • Selderij
  • Sla
  • Spinazie
  • Tomaten
  • Tuinkers
  • Veldsla
  • Wortels

Negatieve Calorieën Dieet ‒ Tot slot

Het Negatieve Calorieën Dieet is niet alleen geschikt om af te vallen, maar ook om de calorie-inname te beperken tijdens hongermomenten. Als je honger hebt, dan geeft een voedingsmiddel met negatieve calorieën je tijdelijk een voldaan gevoel, zonder dat je er door aankomt.

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.