Total Wellbeing dieet

Naam: Total Wellbeing dieet
Dieetsoort: Lifestyle dieet / Eiwitrijk dieet
Aantal calorieën per dag: +/- 2000 – 2200 kilocalorieën
Caloriewaarde:

  • N.v.t. (geen sprake van caloriebeperking)
  • Calorisch stabiel (2000 – 2500 kcal. per dag)
  • Caloriebeperkend (1500 – 2000 kcal. per dag)
  • Caloriearm (1000 – 1500 kcal. per dag)
  • Crashdieet (<1000 kcal. per dag)

Total Wellbeing dieet – In het kort

Het Total Wellbeing Dieet zou zijn ontwikkeld door de Australische CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) in opdracht van de Australische overheid. De CSIRO staat bekend als een van de meest vooraanstaande wetenschappelijke instituten ter wereld op het gebied van volksgezondheid en welzijn. Het Total Wellbeing Dieet is dan ook gebaseerd op diepgaand wetenschappelijk onderzoek en het wordt al sinds 2006 gebruikt om overgewicht onder de Australische bevolking tegen te gaan. Voedingsexperts Manny Noakes & Peter Clifton brachten twee boeken uit over het Total Wellbeing Dieet, namelijk “boek 1” en “boek 2”. Sindsdien wordt het dieet wereldwijd bedreven. Het Total Wellbeing dieet baseert zich op veel eiwitten, een matige hoeveelheid koolhydraten en een zeer geringe hoeveelheid vet. Het dieet richt zich niet op kortstondige veranderingen en snel afvallen, maar op een ingeburgerd eetpatroon om de algehele gezondheid te verbeteren. Het dieet laat zich dan ook relatief gemakkelijk inpassen in ieders leefstijl. Sporten wordt als een essentiële aanvulling op het dieet gezien.

Total Wellbeing dieet – Voedingsschema en richtlijnen

Het Total Wellbeing dieet kent tal van richtlijnen en adviezen, maar betreft geen streng caloriebeperkend dieet. Het dieet richt zich op langzaam, maar permanent afvallen en hanteert daarvoor o.a. de volgende tips en toepassingen:

  • Twaalf uitgebalanceerde weekmenu’s.
  • Verwijzingen naar receptuur (meer dan 80 recepten).
  • Boodschappenlijstjes voor elke week.
  • Veel aandacht voor voedingsgroepen en voedingsstoffen.
  • Bewegingsadviezen.
  • Berekening van de energiebehoefte.

Total Wellbeing dieet – Belangrijkste voedingsmiddelen


Het Total Wellbeing dieet hanteert duidelijke richtlijnen over wat je wel dient te eten en over wat je beter kunt laten staan.
De belangrijkste voedingsmiddelen binnen het Total Wellbeing dieet zijn:

  • Veel essentiële eiwitten (o.a. whey, eieren, magere zuivel, mager vlees, vis, noten en zaden)
  • Beperkt gecompliceerde koolhydraten ( o.a. volkoren producten, hele granen, zilvervliesrijst, groenten en fruit)
  • Beperkt meervoudig onverzadigde vetzuren (o.a. vis, noten en plantaardige oliën)

Total Wellbeing dieet – Tot slot

Het Total Wellbeing dieet dient de zorgwekkende gewichtstoename van de Australische bevolking tegen te gaan. De gezondheidsklachten en de economische schade die gemoeid gaan met overgewicht zijn namelijk enorm. Total Wellbeing zou daarom moeten zorgen voor permanent gewichtsverlies, een betere algehele gezondheid, meer energie en meer vitaliteit.

Andere proteïne/eiwitrijke diëten

Atkins dieet
Ei Dieet
Turbo Low Carb Dieet
Weet Hoe Je Eet dieet

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.