Hoe kies ik de ideale sportschoen c.q. fitness-schoen?

Je voeten zijn de enige lichaamsdelen die constant in aanraking komen met de grond. Het uitkiezen van de juiste sportschoenen is dan ook van cruciaal belang als je wilt afvallen zonder jezelf te bezeren of blesseren.

Kapot textiel, een uitgelubberde pasvorm, afgesleten zoolprofielen, vergane schokdempers of een verkeerde schoenmaat is funest voor je voeten en kan je training bovendien averechts doen uitpakken. Je schoenen moeten daarom voldoende steun verschaffen en optimaal impact incasseren…

Voettypes

De belangrijkste zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van fitnessschoenen zijn de pasvorm en het steunprofiel. Deze aspecten dienen te worden afgestemd op de vorm en stand van je voeten. In beginsel zijn er 3 soorten voettypes, namelijk “normaal”, plat en hol:

1. Normale voeten

Bij “normale” voeten is hooguit sprake van een lichte asymmetrie. Van de voetafdruk zijn duidelijk de hak, de buitenkant, de bal en de tenen te onderscheiden.

2. Platvoeten

Bij platvoeten is de voetboog aan de binnenkant van de voet doorgezakt. De banden in de voet zijn uitgerekt door toedoen van overbelasting, spierzwakte of een standafwijking (bijvoorbeeld X- of O-benen). Vaak treden er doffe pijnklachten op, voornamelijk bij beweging.

3. Holvoeten

Een holvoet wordt veroorzaakt door een bovenmatige spierspanning. Er is doorgaans sprake van een verhoogde wreef en voetboog, verminderd grondcontact en hamertenen. Daarnaast treedt er veelal pijn op van voeten, knieën, heupen en/of rug, voornamelijk in rust.

De meeste mensen hebben een gemengde vorm, dus eigenschappen van ieder van bovenstaande 3 voettypes.

Dus welke sportschoenen?

Je sportschoenen moeten allereerst bij je voettype passen. Daarnaast is het belangrijk om je schoenen af te stemmen op de sport die je beoefent. Voor grassporten –zoals voetbal en hockey– zijn immers andersoortige schoenen vereist dan voor indoorfitness of joggen op asfalt.

Heb je platte of holle voeten, dan heb je schoenen nodig met een speciale pasvorm en/of steunzolen c.q. sportzolen. Laat sportschoenen bij voorkeur aanmeten door een vakkundig voet- en schoenspecialist of podotherapeut.

Tot slot

Kwalitatief hoogstaande hardloopschoenen kunnen nooit een gebrekkige looptechniek compenseren. Je kunt zelfs beter op blote voeten joggen met een goede looptechniek dan stuntelen op high-tech sportschoenen. (bron)

Welke sportschoenen heb jij, waar gebruik je ze voor en ben je er tevreden over? Laat hieronder een reactie achter!

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.