Je kunt de radio niet aanzetten zonder reclame te horen over een zorgverzekering. Ook op het internet kun je er niet aan ontkomen: overal wordt geadverteerd door zorgverzekeraars. Dat is natuurlijk niet voor niets, want iedereen heeft momenteel weer de mogelijkheid om diens huidige zorgverzekering op te zeggen (vóór 1 januari 2016) en vervolgens een nieuwe te selecteren (vóór 1 februari 2016). Aanbod genoeg dus, maar hoe maak je nu de beste keuze? In dit artikel tips en een ‘game plan’ voor het selecteren van de juiste zorgverzekering!
(De inhoud van dit artikel is trouwens geen advertorial en ook niet gesponsord. :) )
Waarom van zorgverzekering wisselen?
Evalueer allereerst waarom je van zorgverzekering wilt wisselen. Er zijn allerlei redenen te bedenken om van zorgverzekering te wisselen, bijvoorbeeld:
- Je wilt kosten besparen
- Je wilt je beter verzekeren (aanvullend, betere voorwaarden, uitgebreidere dekking, meer service, et cetera)
- Achteraf gezien was je vorig jaar te goed verzekerd en wil je dit jaar meer ‘eigen risico’ nemen
- Je heb dit jaar de mogelijkheid om je aan te sluiten bij een collectief en je daardoor beter en/of goedkoper te verzekeren
- Je bent ontevreden over je huidige zorgverzekering (service, administratie, communicatie, et cetera)
Hoe selecteer je je nieuwe zorgverzekeraar?
Hier wordt het pas echt lastig, want hoe kies je nu eigenlijk de juiste verzekeraar? Het antwoord op die vraag is helaas niet zo eenvoudig. Toen ik in het verleden zelf van zorgverzekering wisselde, heb ik gewoon wat rondgekeken op internet en bijvoorbeeld op Independer één en ander met elkaar vergeleken. Persoonlijk vond ik echter dat er op zulke websites te sterk de nadruk wordt gelegd op de maandpremie. Andere belangrijke variabelen worden niet (of minder duidelijk) in de berekening meegenomen… dus op papier ziet het er leuk uit, maar in de praktijk zou je veel voordeliger uit kunnen zijn.
Persoonlijk vind ik de exacte prijs van mijn verzekering namelijk niet het allerbelangrijkste aspect. Wat ik bijvoorbeeld belangrijker vind, is dat ik zonder gedoe mijn medicijnen meekrijg bij de spoedeisende hulp (serieus, onlangs moest ik 3 euro bijbetalen en gaar van de koorts terug naar huis om mijn portemonnee te halen voordat ik met mijn medicatie naar huis kon :( ) en dat ik een logisch antwoord krijg als ik informeer wanneer mijn eigen risico wordt afgeschreven (“Geen idee, dat kan nog wel even duren” vind ik geen acceptabel antwoord nadat ik 20 minuten in de wacht heb gestaan).
Dingen waar je op moet letten
Tuurlijk, geld is belangrijk, en ook ik kijk zeker naar de premie die een zorgverzekeraar rekent. Toch zijn er meer zaken waar je rekening mee dient te houden, hoewel dit de hele zorgverzekeringsmarkt deprimerend ingewikkeld maakt. Een paar voorbeeldjes:
1) Apothekerscontracten
Sommige zorgverzekeraars hebben prijsafspraken met apothekers waardoor je simpelweg niet hoeft bij te betalen voor medicijnen die vergoed worden vanuit de basisverzekering. De zorgverzekeraar zegt dan tegen de apotheek: ik betaal jou altijd bedrag X voor dit medicijn. Kan de apotheker het goedkoper inkopen, dan maakt hij winst. Moet hij bijleggen, dan heeft hij pech. Stel, je zorgverzekering heeft geen prijsafspraken met een apotheek en je apotheek verkoopt jou medicatie voor een tarief dat hoger ligt dan het maximaal te vergoeden tarief dat door de overheid voor het medicament in kwestie is vastgesteld, dan kan het zomaar zijn dat je moet bijbetalen. Direct aan de balie of achteraf via je zorgverzekeraar (dit staat dus helemaal los van je eigen risico)!
2) Vrije zorgkeuze
Stel, je bent nooit ziek en maakt vrijwel nooit gebruik van je zorgverzekering, dan is vrije zorgkeuze wellicht minder belangrijk voor jou. Wil je er echter zeker van zijn dat je kunt worden geholpen door een specifieke zorgverlener die jouw voorkeur heeft (een expliciet ziekenhuis of een bepaalde chirurg of specialist waar je vertrouwen in hebt), dan is deze optie juist heel belangrijk en eentje die je zeker niet over het hoofd moet zien. Heb je geen vrije zorgkeuze en op een gegeven moment zorg nodig, dan dien je een keuze te maken uit de aanbieders waar je zorgverzekering een contract mee heeft. En dat is dus niet per se de partij van jouw keuze. En ook niet per se het ziekenhuis in jouw woonplaats.
3) Service
Wil je graag online/mobiel kunnen declareren? Hecht je waarde aan wachttijdsbemiddeling? Op welke manieren wil je in contact kunnen komen met je zorgverzekeraar (terugbelservice, SMS, online chat, Facebook, Twitter)? Dit zijn allemaal voorbeelden van zaken die te maken hebben met de service die een zorgverzekeraar biedt. Helaas zijn deze service-aspecten niet altijd even transparant. Zo is het bijvoorbeeld fijn indien je je zorgverzekering per e-mail kunt bereiken, maar als je vervolgens 2 weken op antwoord moet wachten, had je je bij die ‘service’ wellicht toch net even iets anders voorgesteld.
Dit zijn slechts 3 voorbeelden van factoren om rekening mee te houden bij het selecteren van een nieuwe zorgverzekeraar, maar zo zijn er tig aspecten van een zorgverzekering die soms veel meer zeggen dan enkel en alleen de exacte maandpremie die je kwijt zult zijn.
Zorgverzekeringen vergelijken is lastig & ondoorzichtig
Veel mensen weten wel dat ze absoluut willen overstappen van zorgverzekeraar, maar weten niet zo goed hoe ze hun nieuwe zorgverzekeraar moet uitkiezen. Er wordt immers enorm veel reclame gemaakt en er zijn allerlei vergelijkingswebsites (die overigens lang niet zo independent / onpartijdig / neutraal zijn als ze doen voorkomen). Al met al vind ik de zorgmarkt helemaal niet zo transparant. Mijn neuroloog werkt bijvoorbeeld bij het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen. Ik bel jaarlijks meerdere zorgverzekeraars om te informeren of zij de consulten bij mijn neuroloog in België vergoeden, maar ik krijg hier simpelweg géén eenduidig antwoord op. Vaak krijg ik een soort van raadsels terug, zoals:
- Dan moet je neuroloog wel eerst een behandelplan bij ons indienen dat vooraf door ons moet worden goedgekeurd (ik ben echter al 6 jaar onder behandeling en het gaat in beginsel om controles; ik kan mijn neuroloog dus niet telkens opnieuw verzoeken behandelplannen in te dienen bij mijn zorgverzekering).
- Dan mogen de kosten van je neuroloog in België niet hoger zijn dan het gangbare tarief in Nederland (helaas kan het gangbare Nederlandse tarief voor een controle door een neuroloog mij echter niet worden meegedeeld).
- Dit is afhankelijk van het aantal kilometers tussen jouw woning en de Belgische grens (ehrm?!?!?)…
Help, hoe kies ik de juiste zorgverzekeraar!?
Kortom: het vinden van de juiste zorgverzekering is geen pretje. Hierbij enkele tips om toch tot een keuze te komen:
1) Wees je ervan bewust dat informatie op het internet vaak gekleurd is; reviews kunnen nep zijn en feiten en cijfers kunnen zodanig worden gepresenteerd dat ze onterecht een stuk gunstiger lijken dan bij de concurrent. Als je meer zekerheid wilt over wat je kunt verwachten van een zorgverzekering, dan is het dus niet overbodig om zelf wat aanvullend onderzoek te doen.
2) Vraag rond in je persoonlijke netwerk naar ervaringen van anderen. Je weet immers pas echt wat je aan een zorgverzekering hebt als je er in de praktijk ook daadwerkelijk gebruik van maakt. Vraag dus eens rond bij familie, vrienden en kennissen wat voor ervaring zij met hun zorgverzekeraars hebben. Wellicht kun je op basis daarvan een aantal zorgverzekeringen wegstrepen of juist nader onderzoeken.
3) Schrijf een aantal punten op die voor jou persoonlijk belangrijk zijn en leg deze voor aan een aantal zorgverzekeringen die je overweegt. Op die manier krijg je een voorproefje van hetgeen je kunt verwachten indien je je daadwerkelijk aanmeldt bij een verzekeraar. Vraag bijvoorbeeld aan iedere verzekeraar die je op het oog hebt welke polis het beste bij je past indien je vrijwel nooit ziek bent, of informeer naar de specifieke vergoeding van een behandeling bij het ziekenhuis van jouw voorkeur.
4) Kijk op social media van zorgverzekeringen. Daar zul je ongetwijfeld bij iedere zorgverzekering een hoop gemopper en klachten vinden, maar let eens op of en hoe er op social media op klachten wordt gereageerd door de webcare-afdeling van de zorgverzekering in kwestie. Het is een feit dat iedere zorgverzekering fouten maakt en dat iedere zorgverzekering ontevreden klanten heeft. Het zijn immers enorme instanties met een gigantisch klantenbestand. De behulpzaamheid en bereidwilligheid om eventuele fouten te verhelpen of de gevolgen op de vangen, verschillen echter enorm per zorgverzekeraar en daar kun je wel bepaalde conclusies uit trekken.
Gevraagd: positieve ervaringen
Kortom: help! Er zijn ontzettend veel mensen die willen overstappen van zorgverzekering of zorgverzekeraar, maar een beetje met de handen in het haar zitten. Zijn er Gezondr-lezers met tips, adviezen en/of positieve ervaringen betreffende hun huidige zorgverzekering? Ik ben heel erg benieuwd!
Ben jij dit jaar ook voornemens van zorgverzekering te wisselen en hoe selecteer jij de nieuwe verzekering? Deel je gedachten, tips en suggesties door hieronder een reactie achter te laten. Alvast enorm bedankt!
6 Reacties
Bedankt voor dit artikel. Het is belangrijk om een zorgverzekeraar te vinden die goed bij je past. Ieder pakket verschilt weer erg van de ander.
Ik moet dit gewoon even kwijt… Verschillende gemeentes, waaronder de gemeente Breda, waarin ik woonachtig ben, zijn een samenwerking aangegaan met zorgverzekeraar CZ. Je krijgt een brief in de bus met als titel ‘Collectieve zorgverzekeringen Breda’ waarvan de strekking is dat mensen met een laag inkomen en hoge zorgkosten het voordeligst uit zijn met deze collectieve zorgverzekering van gemeente + CZ, namelijk het pakket ‘Gemeente Extra’ of het pakket ‘Gemeente Extra Uitgebreid’ of ‘Compleet met €0 eigen risico’. Dat gemeenten hieraan meewerken vind ik echt schandalig… CZ geeft namelijk 7% korting op de premie en de gemeente draagt vervolgens 10 euro per volwassene per maand bij. Aangezien het hier helemaal niet om een goedkope polis gaat, is het netto voordeel ten opzichte van andere polissen niet of nauwelijks noemenswaardig! Sluit je een willekeurige verzekering af via een tussenpartij, dan kun je probleemloos een vergelijkbare of zelfs betere korting bedingen. Ben je een beetje handig met google, dan vind je gegarandeerd een zorgverzekering die zelfs beduidend voordeliger uitpakt. Bovendien moet je maximaal gebruikmaken van fysiotherapie én tandarts én brillen om te kunnen profiteren van de veronderstelde ‘maximale besparing’ van de collectieve zorgverzekering van gemeente & CZ. Sluit je de polis af, dan ga je bovendien niet alleen akkoord met de algemene voorwaarden van je zorgverzekeraar (wat gebruikelijk is), maar ook automatisch met een heleboel aanvullende gemeentelijke voorwaarden. Zo mag de gemeente de premie korten op je bijstandsuitkering, jou informeren over andere regelingen en ‘voorzieningen geven’. Bovendien kan de gemeente de premiebijdrage terugvorderen als je vermogen of je ‘netto inkomen’ achteraf te hoog blijkt. Schandalig dat de gemeente haar inwoners vooraf niet veel beter informeert voordat ze zulke dubieuze samenwerkingsacties op touw zetten! Is de doelgroep van deze actie überhaupt bekend met ‘netto inkomen’?! De actie in het kort: A. De gemeente vraagt je om specifiek bij één bepaalde zorgverzekeraar te verzekeren (hoezo belangenverstrengeling!?); B. De zorgverzekering is helemaal niet zo goedkoop als wordt voorgespiegeld; zelfs niet t.o.v. van vergelijkbare producten bij andere zorgverzekeraars; C. De brief die je ontvangt van de gemeente is onwijs commercieel en wervend; de verzekering wordt je actief aangeprezen en zelfs bijna opgedrongen. D. Allerlei addertjes onder het gras in de vorm van gekoppelde voorwaarden! Mijns inziens zouden gemeenten eerlijke en objectieve informatie moeten verstrekken aan hun inwoners over voordelige zorgverzekeringen en niet in de zak moeten zitten van een specifieke zorgverzekeraar! Dit is misbruik maken van gemeente-inwoners en ik vind het totaal belachelijk! Mochten anderen ervaring hebben met deze verzekeringsconstructie van gemeente & CZ, laat dan vooral even een berichtje achter! Groeten, Paul
Deze keuze is denk ik heel persoonlijk en afhankelijk van hoeveel en welke zorg je denkt nodig te hebben. Ben je nooit ziek, dan is de keuze makkelijker en kun je het volledig baseren op prijs en hoogte van vergoedingen en zal service een rotzorg zijn. Ikzelf ben nooit ziek en kies dus voor max. eigen risico. Verder CZdirect met aanvullend pakket basic, want dat is goedkoop, maar wel goede vergoedingen voor dingen waar ik wel gebruik van maak (lenzen, reis-inentingen en tandarts).
Hallo Has, bedankt voor je reactie! Ik moet zeggen dat het aanbod van CZdirect er inderdaad zeer netjes uitziet voor mensen die (over het algemeen) niet of nauwelijks gebruikmaken van hun zorgverzekering. Ik zie overigens dat CZdirect ook nog eens zeer netjes scoort op het gebied van service volgens Independer en de Consumentenbond, dus ik zou er bijna zelf voor kiezen. :) Aangezien mijn voorkeur toch uitgaat naar meer keuzevrijheid wat betreft zorgverlening, kies ik dit jaar voor ONVZ. Tot nu toe zijn mijn vragen daar duidelijk en snel beantwoord, dus ik heb goede hoop voor het komende jaar. :)
Independer vergelijkt niet alleen op prijs, maar neemt ook zaken mee als zorgkwaliteit (als enige vergelijkingssite), de mate van vrije zorgkeuze, het klantcijfer, de polisvoorwaarden en wel of geen directe acceptatie bij de verzekeraar. Wij vinden het erg belangrijk dat een zorgverzekering de juiste zorg biedt en dat mensen niet blind op de prijs afgaan. Meer over onze vergelijking is hier te vinden.
Hallo Independer, dank voor jullie reactie en de aanvullende informatie! Fijn dat er bij jullie op zo veel punten kan worden vergeleken. Ik ben zelf vooral nog op zoek naar duidelijkere antwoorden van de diverse zorgverzekeraars op vragen die zo specifiek zijn dat je ze niet eenvoudig in een database van een vergelijkingssite kunt opnemen. Wat mij betreft ligt er op het gebied van maatwerk en persoonlijk contact/advies dus nog een belangrijke kans voor de diverse zorgverzekeraars. Groeten, Sabrina