De verpakking waarin voedsel zich bevindt is van grote invloed op ons eetgedrag. Bij Cornell University doen ze regelmatig experimenten op het gebied van voeding en voedselconsumptie. Vooral interessant zijn de experimenten met betrekking tot de voedselverpakkingen en portiegroottes van ons eten. Zo zijn ze er laatst achter gekomen dat we véél meer eten als we grote verpakkingen kopen of te veel eten bereiden

Grote voedselverpakking = meer eten

Zo éét je bijvoorbeeld 48% meer snoep als je een grote verpakking voor je hebt liggen dan wanneer je een klein zakje hebt gekocht, zelfs al zou je stapels met kleine verpakkingen op voorraad hebt.

Van spaghetti eet je gemiddeld 23% meer als je er een grote hoeveelheid van klaarmaakt. Er zijn 3 redenen waardoor je te veel eet bij grote porties:

  • Ten eerste komt het omdat je niet meer weet hoe veel je reeds gegeten hebt.
  • Daarnaast bepalen je ogen grotendeels wanneer je een vol gevoel krijgt, en niet alleen je maag.
  • Als derde reden noemen ze het gevoel dat iets doorgaans goedkoper is als het in een grote verpakking wordt gekocht.

In zo’n geval is het financieel gezien een voordeelverpakking, dus als je er iets meer van gebruikt is dat helemaal niet erg; tenslotte heb je er weinig voor betaald. Logica, right?! :P

Klein inkopen werkt!

[resp_image id=’15752′ caption=” align=’right’]
Het is dus niet altijd verstandig om grote verpakkingen te kopen, ook al denk je dat je (qua geld) voordeliger uit bent. Als je er veel meer van eet, dan gaat het prijsvoordeel al snel verloren.

En als het dan ook nog eens ongezond voedsel betreft (zoals chips, snoep, koek en ijs), dan blijf je ook nog eens met een heleboel nadelen zitten: meer calorieën, meer suiker, meer vet, meet bloedsuikerschommelingen, meer insuline, meer eetbuien, meer aankomen en minder afvallen.

Bovenstaande situatieschets betreffende grotere verpakkingen in relatie tot groter gebruik geldt overigens niet alleen voor voedsel. Zo is ook een grote verpakking wasmiddel relatief snel op omdat je er te veel van gebruikt per wasbeurt. En uit een pul bier drink je beduidend sneller dan uit een klein plastic bekertje. Hetzelfde geldt voor vrijwel alle schoonmaakproducten, cosmetica, dranken en ga zo maar door.

Grote voedselverpakkingen: tot slot…

Fabrikanten van bovengenoemde producten weten overigens donders goed hoe consumenten reageren op de grootte van voedselverpakkingen. Daarom komen ze ook steeds vaker met zogenaamde voordeelverpakkingen en grosaanbiedingen. Uiteindelijk verdienen ze per hoeveelheid product méér, want je eet of gebruikt in verhouding tot de prijs meer dan bij een normale verpakking. (bron)

Bovendien zijn consumenten over het algemeen meer prijsbewust dan kwaliteitsbewust, dus het voordelig in de markt zetten van een grootverpakking zorgt er ook nog eens voor dat een consument voorlopig géén chips of drop of roomijs bij de concurrent afneemt, ook al zou het product van de concurrent beter van kwaliteit zijn.

Ben jij gevoelig voor grootverpakkingen, stapelkortingen, Hamsterweken, grosaanbiedingen of andersoortige marketingtrucjes waardoor jij groot inslaat? Laat hieronder een reactie achter!

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.