Bekritiseren: leer constructieve en opbouwende kritiek geven

Mind · Door Ilse

kritiek-gevenKritiek geven kan erg lastig zijn. Sommige mensen geven liever geen kritiek omdat ze bang zijn dat hun kritiek verkeerd wordt opgevat. Anderen zijn wel overtuigd van hun kunnen als het aankomt op het uiten van kritiek, maar zijn bang voor een heftige tegenreactie of ruzie. Kritiek geven wordt vergemakkelijkt als je precies weet waar je over wilt praten…

  • Wat is het precies waar je kritiek op hebt?
  • Welk effect heeft hetgeen je stoort op jou?
  • Wat wil je bereiken met je kritiek?
  • Kun je voorbeelden van situaties benoemen?

Kritiek uiten – Op welke manier breng je kritiek?

Probeer je kritiek zodanig te brengen dat degene op wie je kritiek hebt je uiteenzetting begrijpt. Doe dit door:

  • Duidelijke structuur
  • Heldere bewoording
  • Neutraal, zonder beschuldigingen

Hieronder lees je enkele tips voor het uiten van kritiek.

Kritiek geven – Tip 1: Verwoord je eigen waarnemingen

Verschuil je nooit achter de mening van anderen en hoed jezelf voor generalisatie. Observaties en kritieken van anderen doen er niet toe. Beschrijf uitsluitend wat jijzelf hebt waargenomen en waar jijzelf last van hebt.

Bekritiseren – Tip 2: Wees concreet

Ben zo concreet mogelijk. Niet: “Jij komt altijd te laat”. Wel: “We hadden vanochtend om 8.00 uur een gezamenlijke afspraak met H. de Wit en je kwam 20 minuten te laat.”

Kritiek geven – Tip 3: Spreek altijd vanuit de ik-vorm

Probeer altijd vanuit jezelf te bewoorden en gebruik zo min mogelijk ‘jij’ en ‘jou’. Niet: ‘Jij gedraagt je onbeschoft en jij loopt de kantjes ervan af.” Wel: “Zodoende krijg ik het gevoel dat ik niet serieus word genomen. Het bezorgt me spanning en twijfel en weerhoudt me ervan in het vervolg afspraken met je te maken.”

Kritiek uiten – Tip 4: Vraag om een reactie

Geef de ander altijd de gelegenheid om te reageren en check of je boodschap is overgekomen. Bijvoorbeeld “Begrijp je wat ik bedoel?” en “Kun je je dat voorstellen?”.  Stel daarnaast altijd open vragen (wat, waarom, hoe, waar, wie, wanneer, etc.).

Bekritiseren – Tip 5: Ben oplossingsgericht

Zoek samen naar een oplossing. Voorbeeld: “Ik zou het fijn vinden om samen naar zakelijke afspraken te gaan. Dan kunnen we vooraf een gespreksstrategie bepalen. Wat vind jij van dit idee?” Luister aandachtig en val de ander niet in de reden.

Laat een reactie achter

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.