Marketing is essentieel om organisaties te helpen groeien, maar het kan een uitdaging zijn om nuttige strategieën te implementeren als je een klein marketingbudget hebt. Dit geldt vooral voor nieuwe bedrijven die misschien ook geen marketingexpertise hebben.
Er zijn genoeg low budget marketingideeën die je kunt proberen. Sommige van deze strategieën brengen kleine kosten met zich mee, maar andere zijn gratis uit te voeren. Door een combinatie van deze benaderingen te gebruiken kun je een waardevolle marketingstrategie ontwikkelen en toch de kosten effectief in de hand houden.
Verschillende strategieën zijn beter geschikt voor verschillende soorten bedrijven. Het is de moeite waard om na te denken over hoe je klanten bereikt en welke ideeën waarschijnlijk het meeste opleveren. Hieronder vind je een lijst met 15 low budget marketingideeën:
1. Gebruik Facebook reclame
Adverteren op Facebook kan een goed middel zijn als je een klein marketingbudget hebt. Dit komt omdat de kosten per klik bij Facebook adverteren vrij laag kunnen zijn. Verschillende factoren beïnvloeden de gemiddelde kosten, waaronder de branche waarin je opereert. Adverteren op Facebook kan je helpen om een breed publiek te bereiken. Als je terughoudend bent om te veel geld uit te geven aan pay-per-click advertising, kan het een verstandige aanpak zijn om dit type reclame alleen via Facebook te gebruiken.
2. Flyers en visitekaartjes
Een flyer laten drukken brengt meestal wel kosten met zich mee, maar je kunt ze in bulk kopen voor vrij lage prijzen. Dit is een eenvoudige manier om het bedrijf gedenkwaardig te maken. Je kunt ze verspreiden op plekken waar je doelgroep veel komt om meer naamsbekendheid te krijgen. Ook is het handig om visitekaartjes te laten maken en om er altijd een paar bij je te houden. Zo kun je gemakkelijk je gegevens delen met nieuwe zakelijke contacten en potentiële klanten. Je kunt visitekaartjes esthetisch aantrekkelijk of innovatief maken, zodat mensen ze eerder zullen bewaren.
3. Gebruik contentmarketing
Contentmarketing zoals nieuwsberichten of blogposts is een nuttige manier om je publiek aan je te binden zonder kosten. Contentmarketing toont je autoriteit in je vakgebied en kan helpen om meer verkeer naar je website te leiden. Je kunt verschillende onderwerpen bedenken die je publiek interessant zou kunnen vinden en verschillende soorten content aanbieden. Het starten van een blog op je website is een handige manier om je contentmarketing samen te brengen.
4. Gebruik sociale media
Posten op sociale media en communiceren met andere accounts is een goede manier om de aandacht op een bedrijf te vestigen. Het opbouwen van sociale-mediabetrokkenheid is gratis, maar je kunt betalen voor adverteren op sociale-mediaplatforms. Met zakelijke sociale-mediaprofielen kun je direct communiceren met klanten, links naar een website of product promoten en feedback krijgen van potentiële klanten. Als je sociale media gebruikt, is het belangrijk om consequent te zijn en regelmatig nieuwe inhoud te posten en met anderen in gesprek te gaan.
5. Tag anderen op sociale media
Het taggen van anderen in je berichten is een belangrijk onderdeel van je social media-strategie. Dit helpt om je bereik te vergroten zodat je je op meer potentiële klanten kunt richten. Dit kan je ook helpen om je volgers op sociale media te laten groeien. Een ander nuttig idee is om je klanten aan te moedigen om jouw account te taggen in berichten die ze over het bedrijf maken. Dit helpt ook om je zichtbaarheid te vergroten.
6. Werk aan je SEO
SEO is een belangrijk onderdeel van digitale marketing, dus werken aan SEO voor het bedrijf kan voordelen hebben. Door gebruik te maken van lokale SEO ben je beter zichtbaar voor je lokale gemeenschap en kun je je richten op potentiële klanten die op zoek zijn naar bedrijven zoals het jouwe. SEO kan tijdrovend zijn, dus het is de moeite waard om vroeg te beginnen en je SEO in de loop van de tijd te verbeteren. Locatiezoekwoorden gebruiken of blogs en inhoud plaatsen die betrekking hebben op je lokale omgeving zijn nuttige manieren om je lokale SEO te ontwikkelen.
7. Werk samen met andere bedrijven
Samenwerken met een ander bedrijf in je branche of gevestigd in je lokale gemeenschap helpt je om meer bekendheid te krijgen. Dit kan een online partnerschap zijn zoals een weggeefactie of een offline partnerschap zoals een speciaal evenement. Partnerschappen kunnen je ook toegang geven tot kennis van de branche, marketingstrategieën en een klantenbestand waar je anders misschien moeilijk toegang toe krijgt. Als je dit doet, is het belangrijk om zorgvuldig na te gaan hoe jij en het andere bedrijf kunnen samenwerken en welke voordelen het voor elke organisatie kan opleveren.
8. Organiseer webinars
Voor sommige bedrijven kan een lokaal evenement minder effectief zijn dan een webinar of online evenement. Met online evenementen kun je een veel breder publiek bereiken. Webinars zijn meestal informatieve sessies waar je je branchekennis en inzichten kunt doorgeven aan potentiële klanten. Dit kan helpen om vertrouwen op te bouwen en je zichtbaarheid te vergroten. Je kunt je webinar promoten via verschillende online platforms, waaronder sociale mediakanalen. Je kunt het evenement ook promoten met behulp van e-mailmarketing.
9. Begin met e-mailmarketing
E-mailmarketing is een handige manier om nieuwe en bestaande klanten aan je te binden. Het is ook een betrouwbare manier om een redelijk rendement op je investering te krijgen. Enkele tips voor succesvolle e-mailmarketing zijn het gebruik van pakkende en aantrekkelijke onderwerpregels en het geven van een dwingende reden aan klanten om gebruik te maken van het bedrijf of de website te bezoeken. Je kunt ook A/B-testen gebruiken, waarbij je verschillende versies van een e-mail verstuurt om je prestaties bij te houden en je te helpen effectieve e-mailmarketingstrategieën te ontwikkelen.
10. Organiseer evenementen
Het organiseren van evenementen is een geweldige manier om meer bekendheid te krijgen en de producten en diensten te laten zien die het bedrijf aanbiedt. Het plannen en organiseren van een evenement kost waarschijnlijk wat geld, maar afhankelijk van de aard van het evenement kun je misschien iets organiseren met een klein budget. Het is de moeite waard om na te denken over wat voor soort evenementen relevant zijn voor het bedrijf. Als je eenmaal iets gepland hebt, kun je er online en in je omgeving reclame voor maken.
11. Claim gratis advertentiekredieten
Adverteren kost meestal geld, maar sommige platforms zoals Facebook bieden kortingen en gratis advertentiekredieten. Het is de moeite waard om hier gebruik van te maken als ze voor jou beschikbaar zijn. Je kunt een groot publiek bereiken voor weinig tot geen geld. Het is belangrijk om na te denken over op wie je je wilt richten en hoe de advertentie hen kan verleiden om op deze manier succesvol te adverteren.
12. Start een klantverwijzingsprogramma
Een klantverwijzingsprogramma moedigt bestaande klanten aan om iemand anders naar het bedrijf door te verwijzen. Normaal beloon je beide klanten met een korting als de nieuwe klant een aankoop doet. Dit moedigt klantenloyaliteit aan en helpt je merk om een breder publiek te bereiken. Mensen zijn meestal eerder geneigd om een product te kopen als iemand die ze kennen het aanbeveelt, wat betekent dat het aanmoedigen van klantverwijzingen een grote impact kan hebben op je verkoop.
13. Maak van je team merkambassadeurs
Je team kan optreden als merkambassadeurs en hun vrienden en familie aanmoedigen om zich in te laten met het bedrijf. Dit kan zijn door gebruik te maken van je producten en diensten of door actief te zijn op je social media accounts. Door je teamleden goed te behandelen en hen aan te moedigen om zich positief te voelen over het bedrijf, zullen ze de organisatie eerder promoten bij anderen.
14. Probeer guerrillamarketing
Guerrillamarketing is meer geschikt voor bepaalde soorten bedrijven, bijvoorbeeld creatieve organisaties. Deze stijl van marketing legt meer nadruk op creativiteit dan op uitgaven. Er zijn verschillende manieren waarop je een bedrijf op deze manier in de markt kunt zetten. Bijvoorbeeld door straatkunst met krijt te maken die het bedrijf promoot of door merkstickers in de buurt te plakken. Dit kan een gedenkwaardige manier zijn voor potentiële klanten om het bedrijf te ontdekken, ook al hebben ze een klein budget.
15. Bezoek netwerkevenementen
Het bijwonen van netwerkevenementen is een waardevolle manier om potentiële klanten en professionele contacten te ontmoeten. Het helpt ook om meer bekendheid te krijgen voor het bedrijf. Op netwerk- en branche-evenementen ontmoet je misschien ook contacten met wie je in de toekomst partnerschappen kunt aangaan, wat ook je marketingstrategie kan helpen. Sommige branche-evenementen kunnen je ook ideeën geven voor nieuwe manieren om je bedrijf in de markt te zetten.