Voorkom een burn-out door regelmatig te ontspannen

Om jezelf emotioneel, mentaal en lichamelijk op te laden, hoef je niet per se een langdurige vakantie te boeken. Je kunt stress-gerelateerde problemen zoals overspannenheid en burn-out ook voorkomen door regelmatig korte rust- en ontspanningsmomenten (micropauzes) in te bouwen. Het is dan ook niet voor niets dat steeds meer werkgevers de micropauze aanbevelen dan wel verplicht stellen voor hun werknemers. Lees hieronder alles over micropauzes…

Lichamelijke, mentale & emotionele rust

De micropauze werd oorspronkelijk bedacht ter voorkoming van RSI-klachten bij mensen die de hele dag achter een computer werken. Het idee is dat je zeer regelmatig je muis en toetsenbord gedurende korte tijd loslaat. De spierspanning in polsen, armen, nek, schouders en rug verdwijnt dan eventjes, waardoor de doorbloeding wordt verbeterd. Hoewel micropauzes niet erg effectief blijken te zijn in de strijd tegen RSI-klachten, kan een frequente, korte onderbreking van je werk wel zorgen voor lichamelijke en mentale ontspanning.

Micropauze in de praktijk brengen

Een micropauze zou als volgt ten uitvoer kunnen worden gebracht:

  • Stop even helemaal met werken en leg je handen in je schoot of laat ze losjes langs je lichaam hangen.
  • Laat je schouders, armen en handen volledig tot ontspanning komen.
  • Adem enkele keren bewust, rustig en gelijkmatig in (door de neus) en uit (door de mond).

Glimlach bovendien terwijl je je lichaam probeert te ontspannen; hierbij helpt het om aan iets leuks te denken!

Micropauze-software

Er is velerlei software op de markt waarmee je micropauzes gemakkelijk kunt realiseren. Als je beeldschermwerk doet, kun je een programma voor micropauzes op je computer installeren. Als je andersoortig werk doet, kun je micropauze software installeren op je smartphone (iPhone, Android, BlackBerry e.a.). Desbetreffende software is voorzien van een timer die je waarschuwt middels piepjes. Bovendien is er micropauze software die is voorzien van speciale ontspanningsoefeningen voor spieren en gewrichten.

Tot slot

Regelmatige onderbrekingen van minimaal drie minuten, aangevuld met micropauzes, blijken nog effectiever te zijn. Om het concentratievermogen te herstellen, is het noodzakelijk om gedurende een onderbreking activiteiten uit te voeren die lang genoeg duren om de aandacht volledig van de werktaak af te halen. Onderbrekingen i.c.m. micropauzes leidt tot:

  • Lichamelijke, mentale & emotionele ontspanning
  • Tegengaan van RSI-klachten
  • Betere concentratie
  • Tijdwinst op lange termijn

Ontspan jij regelmatig om burn-outs te voorkomen? Laat hieronder weten wat jij doet aan stressreductie tijdens ontspanningsmomenten!

Super leuk weekend… 3 stappen om goed het weekend in te gaan

Het weekend zorgt voor broodnodig contrast met de doordeweekse sleur. Het weekend biedt tijd voor ontspanning, plezier en sociale contacten. Lekker eten en drinken met vrienden of familie… Stappen in een discotheek… Of een weekendje weg naar een leuke stad… Het weekend zorgt ervoor dat je kunt opladen voor de 5 alledaagse dagen die na zich na ieder weekend weer aandienen. Hieronder geven we 3 tips om je weekend zo goed mogelijk in te gaan en door te brengen…

#1 Sluit lopende projecten af

Zorg ervoor dat je vrijdagochtend een ‘to do lijstje’ samenstelt met de dingen die je nog moet doen voorafgaand aan het weekend. Zorg ervoor dat je deze dingen op vrijdag doet, zodat ze niet blijven liggen voor het weekend. Doe ze direct, zelfs als je ze eventueel ook na het weekend nog kan doen. Anders ben je er gegarandeerd (al dan niet onbewust) in je hoofd mee bezig.

#2 Ruim je papierwerk op

Zorg ervoor dat je voor het weekend je e-mail, post en stapels papieren op je bureau hebt doorgespit, afgewerkt en opgeruimd. Je begint je weekend namelijk met een prettiger gevoel als je opgeruimd en georganiseerd aan je weekend begint. Maak vooral onderscheid tussen direct actie ondernemen, direct weggooien, doorsturen (delegeren) of archiveren.

#3 Plan iets leuks

Aan het eind van een lange, drukke werkweek ben je doorgaans moe. Je hebt behoefte aan slaap en rust, en moet er niet aan denken om je weekend actief te besteden. Toch zul je er achteraf spijt van krijgen als je je weekend besteedt aan uitslapen, op de bank hangen en nietsdoen. Op die manier is je weekend inhoudsloos en alles behalve gedenkwaardig. Je zult je weekend maandagochtend alweer zijn vergeten.

Tot slot

Zorg er dus voor dat je iets organiseert. Ga iets doen wat je leuk vindt of gelukkig maakt… Iets waarop je je kunt verheugen. Simpele dingen als een filmavond, een klein uitstapje, een goede fles wijn en tijd voor jezelf, je vrienden, je gezin en je familie maken je weekend al memorabel!

Leuke dag: dé checklist voor ontzettend leuke dagen!

Het zou natuurlijk fijn zijn als elke dag ontzettend leuk is. Helaas is dat niet reëel. Leuke dagen zijn juist leuk omdat ze contrasteren met minder leuke dagen. Soms maak je echter een tijd door waarin alles tegenzit, waardoor je hartgrondig behoefte hebt aan één leuke dag die de negatieve spiraal doorbreekt. Zo’n dag waar je de komende weken van kunt nagenieten… Zo’n dag waarop je zelfs maanden kan teren… Zo’n dag waarvan je regelmatig de foto’s terugkijkt. Hieronder vind je een checklist voor precies zo’n dag.

Tip 1: Laat je zorgen achter je!

Medische problemen? Financiële problemen? Sociale problemen? Hoe ernstig je problemen ook zijn, op een leuke dag dien je ze even los te laten, hoe moeilijk dat ook is. Neem even afstand van je dagelijkse zorgen, en doe alsof ze niet bestaan. Deze dag is voor jou, en voor jou alleen. Je zult merken dat je het pas echt leuk kunt hebben als je leeft in het moment. Kortom: geniet van de dag en denk niet aan de rompslomp van morgen.

2. Ga iets doen wat je belachelijk leuk vindt

Er is vast wel iets wat jouw dag altijd goed maakt. Shoppen… Eten bij je favoriete restaurant… Een dagje spa of sauna… De natuur in… Eropuit met de auto… Een thuisfeestje geven… Het maakt niet uit wat, als jij het maar ontzettend leuk vindt. Wellicht is er iets wat je altijd al hebt willen doen: bungeejumpen, parachutespringen, paardrijden, ballonvaart, racen op het circuit of wat dan ook. Mocht je niks kunnen verzinnen, beantwoord dan deze vraag: wat zou je vandaag doen als geld geen rol speelt? Mocht je niet voldoende geld hebben, bekijk dan of je iets vergelijkbaars kunt doen.

3. Betrek die mensen die belangrijk voor je zijn

Er zijn mensen die in hun eentje onwijs veel plezier kunnen beleven. Toch zijn de meest memorabele momenten, de momenten die je hebt gedeeld met de mensen van wie je houdt. Kortom: omring jezelf met fijne mensen. Beleef samen een leuke dag, want sociaal contact zorgt voor een langdurige geluksboost.

4: Zorg voor een voldaan gevoel na een leuke dag

Je leuke dag is pas ten einde als je een voldaan gevoel hebt. Geniet met volle teugen, want hoe intenser je geniet, des te leuker je dag. Je leuke dag is geslaagd als je er achteraf mooie herinneringen aan over hebt gehouden. Maak foto’s, video’s of schrijf ’s avonds een samenvatting in je dagboek voor tastbare herinneringen.

Heb jij aanvullende tips voor (het organiseren van) leuke dagen en fantastische avonden? Deel jouw adviezen en opvattingen in een reactie hieronder!

Avondbesteding: 5 tips voor een ongekend leuke avond

De avond leent zich perfect om eens wat leuks te ondernemen. Mensen hebben dan immers doorgaans de meeste vrije tijd. ’s Avonds eens iets anders doen dan lui op de bank liggen is bovendien dé manier om de dagelijkse sleur een beetje te doorbreken. In dit artikel vind je 5 tips voor een ongekend leuke avond!

Tip 1: Koken, maar dan anders

Bij een ‘leuke avond’ denken mensen vaak direct aan ingewikkelde dingen. Je kunt van iets simpels echter ook iets speciaals maken. Kook bijvoorbeeld eens iets bijzonders, en versier de eettafel. Zet kaarsjes en rozen neer voor een romantisch diner, of breng de woonkamer in een Spaanse sfeer en maak tapas. Probeer minimaal 3 gangen te serveren. Zodoende ben je al snel een avondje zoet.

tip 2: Ga naar en theater

Een avondje naar het theater is altijd een bijzondere ervaring. Let op: vaak moet je kaartjes wel (ruim) van tevoren kopen. Er zijn echter ook wel eens last minute tickets bij de kassa verkrijgbaar die voor een prikkie over de toonbank gaan.

tip 3: Organiseer een verrassing

Een verrassing doet het altijd goed. Niet alleen voor degene voor wie je iets organiseert, maar ook voor jezelf. Versier de tuin of woonkamer bijvoorbeeld met lichtjes en haal een mooie film in huis, ga picknicken onder de sterren of organiseer een speurtocht. Alles is mogelijk, maar houd het tot op het laatste moment geheim.

tip 4: Spa avond

Een spa avond is leuk voor je partner, maar zeker ook aan te raden voor een avondje met vriendinnen. Haal voor je partner een lekkere fles champagne in huis, leg je favoriete massageolie klaar en zet een warm bad (al dan niet met rozenblaadjes) aan. Wil je met vriendinnen lekker tutten, haal dan maskertjes, crèmepjes en make-up in huis.

tip 5: Game night!

Een spelletjesavond doet het altijd goed. Nodig je vrienden en/of familie uit, vorm teams en selecteer een aantal leuke spellen. Zorg ook voor een aantal mooie prijzen zodat er extra veel “op het spel” komt te staan.

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.