Pijnboompitten – erg gezond, maar ook erg veel calorieën!

Een salade is goed voor de lijn. Was wat sla, doe er tomaatjes, komkommer en paprika bij, en je hebt een goede basis voor een lekkere en gezonde salade. Veel mensen strooien er als ‘finishing touch’ ook nog wat pijnboompitten overheen. Wat velen van hen echter niet weten is dat ze daarmee een explosie veroorzaken in caloriewaarde van de eigenlijk zo gezonde salade. Mocht je op dieet zijn, dan is het dus niet onverstandig om pijnboompitten te laten staan, en zo de inname van een flink aantal calorieën te vermijden.

670 calorieën per 100 gram

Per 100 gram bevatten pijnboompitten 670 calorieën, 12 gram eiwitten, 20 gram koolhydraten en 60 gram vetten. Met name de vetten zorgen voor het grote aantal calorieën. Als vergelijkingsmateriaal: cashewnoten waarvan veel mensen weten dat het dikmakers zijn, bevatten “slechts” 640 calorieën per 100 gram.

Gezond

Dat pijnboompitten veel calorieën bevatten betekent echter niet dat ze niet gezond zijn. Pijnboompitten zitten namelijk boordevol eiwitten, vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft. Bovendien bevatten pijnboompitten voornamelijk onverzadigde vetten, die in tegenstelling tot verzadigde vetten erg gezond zijn. Als je er echter op uitbent je calorie-inname te beperken dan kun je die stoffen beter ergens anders uit halen.

Afkomst

Pijnboompitten zitten in de dennenappels van pijnbomen. Als de kegels ofwel dennenappels worden geschud dan komen de pijnboompitten los. Vervolgens dient de schil die om de pijnboompitten zit verwijderd te worden. Deze schil is behoorlijk hard en het is dus ook een lastig karwei om zelf te klaren, hoewel pijnboompitten met schil wel her en der te koop zijn. Een voordeel van pijnboompitten die nog in hun schil zitten is dat ze veel langer meegaan dan de gepelde variant.

Bereidingswijze

Pijnboompitten worden doorgaans licht geroosterd alvorens ze gegeten worden omdat de smaak op die manier versterkt wordt. Veel supermarkten verkopen tegenwoordig pijnboompitten die al geroosterd zijn. Dit is natuurlijk erg makkelijk, maar verkort wek de houdbaarheid van pijnboompitten.

Gerelateerde artikelen

Verzadigde en onverzadigde vetten: wat is het verschil en welke zijn beter?
Calorieën tellen: Moet het echt zo nauwkeurig?
Langzaam eten: het werkt echt!

3 reacties op “Pijnboompitten – erg gezond, maar ook erg veel calorieën!

  1. Peter ·

    Oke, pijnboompitten bevatten dus meer calorieën dan cashewnoten.
    Maar bedenk wel dat je een handje cashewnoten zo weg kan eten.
    Met pijnboompitten zul je dit niet snel doen.

    Reageer
  2. Paul ·

    Pijnboompitten zijn niet slecht. Ze bevatten alleen veel onverzadigde vetten. Deze vetten zijn op zichzelf ook absoluut niet slecht maar bevatten wel veel calorieën. Het is zo dat alle calorieën energie leveren die je op de een of andere manier kwijt zal moeten raken om niet aan te komen. Tijdens het lijnen kun je dus het eten van noten maar beter beperken. Dat geldt ook voor walnoten, deze bevatten ongeveer 700 calorieën per 100g

    Reageer
  3. bohena ·

    zijn walnoten in salade wel goed?
    ik heb altijd ijsbergsla met cherie tomaten,komkomer een kleinhandje walnoten en 30 gram reepjes gebraden kip.
    ik heb geen idee hoe veel calorien het is ik vervang elke dinsdag me 3a 4 snee brood in de middag in voor wat hier boven sta is het dan beter om bruin brood te eten?

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.