wintersportblessures voorkomen

Wintersportblessures: spieren voorbereiden op wintersport!

Er zijn mensen die uitsluitend skiën, snowboarden, schaatsen en/of langlaufen tijdens een wintersportvakantie. In dat geval worden spieren die je het hele jaar onbenut hebt gelaten plotsklaps extreem intensief gebruikt. Omdat deze spieren niet gewend zijn aan belasting en beweging –laat staan aan intensieve en onwennige repetities– is de kans op wintersportblessures extreem groot.

Om die reden is het goed om je spieren voor te bereiden op wintersport. Hierbij 3 tips om je spieren te laten wennen aan o.a. skiën en snowboarden om sportblessures en gipsvluchten tijdens je wintersportvakantie te voorkomen…

1. Cardio = wintersportblessures voorkomen

Cardiofitness zorgt voor een groter uithoudingsvermogen… Daarnaast worden ook je spierreflexen, reactievermogen, spiergeheugen, lenigheid, spierflexibiliteit, evenwichtsgevoel en zelfvertrouwen geoptimaliseerd dankzij aerobische oefeningen. Dit zijn allemaal aspecten die ten goede komen aan jouw blessuregevoeligheid / blessurebestendigheid en jouw veiligheid kunnen helpen garanderen… En zodoende wintersportblessures kunnen helpen voorkomen… Doe daarom het hele jaar door aan cardio!

2. Spieroefeningen ter voorbereiding op wintersport

Hierbij een paar simpele oefeningen die je spieren kunnen voorbereiden op wintersport:

A. Kniebuigen

Kniebuigingen op het droge kunnen je op ski-bewegingen voorbereiden. Buig meermaals daags 10 keer door je knieën totdat je bovenbenen parallel staan aan de vloer en kom vervolgens langzaamaan weer terug in rechte houding.

B. Tenen optrekken

Om de spieren rond je scheenbeen te laten wennen, kun je regelmatig je tenen optrekken. Trek je tenen omhoog, houd ze even vast en laat ze weerontspannen.

C. Traplopen

Loop met enige vaart een trap op en af of doe dit langzaam met twee treden tegelijkertijd.

D. Hielen draaien

Neem een spreidstand aan, draai de tenen van beide voeten ietwat naar elkaar toe en buig een stukje door je knieën met je bovenlijf lichtvoorovergebogen. Draai nu je hielen naar elkaar toe (naar binnen) en vervolgens van elkaar af (naar buiten).

Voor meer oefeningen om je spieren op wintersport voor te bereiden, kun je dit artikel raadplegen…

3. Goed materiaal ter voorkoming van blessure & gipsvlucht

Zorg er tevens voor dat je materiaal in orde is. Ga niet zomaar op de eerste de beste plank staan; je stapt immers ook niet in een ‘total loss’ auto. Controleer zelf je materiaal of laat het door een ervaringsdeskundige doen.

Bereid jij je spieren voor op wintersport of ga jij ‘cold turkey’ de sneeuw tegemoet? Laat hieronder een reactie achter!

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.