Zijn verse groenten gezonder dan diepvries- of blikgroenten?

De slogan met de twee ons groenten en de twee stuks fruit is bij mij goed blijven hangen. Als ik eerlijk ben, lukt het me echter niet om me dagelijks aan de 2-2-regel te houden. Als ik nog net even wat eerlijker ben, is het 3 dagen geleden dat ik op één en dezelfde dag plusminus 300 gram sperzieboontjes, een banaan en een kiwi op heb.

En wanneer ik dan eindelijk toch maar naar de supermarkt ga voor mijn broodnodige portie groenten, ben ik soms geneigd naar potten en blikken te grijpen, maar zijn potgroenten, blikgroenten en diepvriesgroenten eigenlijk wel net zo gezond als verse groenten?!

Ingevroren & ingeblikte groenten

Een gevarieerde consumptie van groenten en fruit is een uitstekende basis voor gezonde voeding. Veel mensen vragen zich echter af of ingeblikte en diepgevroren groenten van dezelfde kwaliteit zijn als groenten die rechtstreeks van het land komen. Er wordt bijvoorbeeld al jaren beweerd dat het merendeel van de vitamines in groenten verloren gaan door het proces dat invriezen of inblikken heet.

Gelukkig zijn dit soort verhalen behoorlijk achterhaald en berusten ze veelal op misvattingen en onjuistheden. Soms is het omgekeerde zelfs waar. Groenten en fruit verliezen hun vitamines namelijk door licht en warmte. Dus hoe meer tijd er tussen de oogst en de consumptie zit, hoe groter het vitamineverlies.

vitamineverlies van groenten

Diepvriesgroenten en blikgroenten worden relatief snel na de oogst ingevroren of ingeblikt en hierdoor blijft het vitamineverlies dus beperkt. Groenten en vruchten van de versafdeling komen doorgaans pas 3 tot 7 dagen na de oogst op hun uiteindelijke bestemming aan en hebben zodoende veel meer kans en tijd om vitamines te verliezen.

Natuurlijk zijn lokale seizoensgroenten overall genomen gezonder dan blikgroenten, maar het punt is dat vers niet per definitie gezonder is dan blik.

Bereiding van groenten…

Tijdens het koken verliezen groenten overigens minstens zoveel vitaminen als tijdens het inblikproces. Vooral wanneer je groenten te lang kookt, of kookt in een te grote hoeveelheid water (dat je naderhand weggiet), gaat een groot deel van de essentiële micronutriënten verloren.

Ingeblikte en ingevroren groenten hebben overigens veelal een kortere bereidingsduur dan verse groenten, dus verliezen ook hierbij minder vitamines. Natuurlijk zijn er prima methodes om het vitamineverlies van verse groenten tot een minimum te beperken:

  • Groenten eten als salade c.q. rauwkost
  • Het stomen van groenten (minimaal contact met water)
  • Groenten nooit in de zon leggen
  • Zo veel mogelijk groenten in de koelkast of kelder bewaren
  • Groenten kort wokken; dus niet ellenlang bakken, grillen, stoven, smoren of ‘sladderig’ (overgaar) stomen

Dit zijn allemaal ideale manieren om vitamineverlies bij het bereiden van (verse) groenten te voorkomen.

Tot slot

Diepvriesgroenten doen al met al niet onder voor verse groenten, en ook het verschil tussen verse groenten en groenten uit blik en glas is erg klein. Groenten die direct vanaf het boerenland of vanuit je eigen moestuin op je bord belanden, zijn natuurlijk het gezondst, maar beschik je niet over deze culinaire luxe, dan is het gemak van een voorraadkast vol met potten en blikken en een vrieskist vol met pakken en zakken een ideale en gezonde aanvulling op verse groenten.

Wat eet jij het liefst: verse groenten, groenten uit blik of pot, of toch liever groenten uit de diepvries? Laat hieronder jouw opvattingen en bevindingen omtrent verse groenten, blikgroenten en diepvriesgroenten!

Diepvries – kwaliteitsproducten?

Dankzij Clarence Birdseye weten we hoe voedingsmiddelen kunnen worden ingevroren zonder verlies van smaak of textuur. In 1924 ontdekte hij namelijk dat wanneer je versgevangen vis direct op het ijs legt, deze zó snel bevriest dat er in de vis geen ijskristallen kunnen vormen. Het is dus de snelheid van het invriezen die de smaak en de textuur van voedingsmiddelen behoudt en ervoor zorgt dat diepgevroren voedingswaren veilig kunnen worden gegeten.

De opkomst van diepvriesproducten

In de jaren ‘60 werd de diepvriesmaaltijd populair onder het mom ‘lekker makkelijk voor achter de televisie’. In de jaren ’70 en ’80 werden vooral de financiële en tijdbesparende voordelen van diepvriesvoedsel algemeen bekend. Tegenwoordig gaat er wereldwijd zes miljard per jaar om in diepvriesproducten. En hoewel er nog steeds veel mensen prediken dat diepvriesvoedsel slecht is, wordt het hoog tijd dat we na al die jaren de voordelen ervan eens uiteenzetten.

Snel en makkelijk

Er zijn avonden waarop het opwarmen van een diepvriesmaaltijd de enige mogelijkheid is tot het snel en doeltreffende voeden van het hele gezin te komen. Het gezin kan binnen 15 minuten hebben gegeten en tijd spenderen aan het doornemen van de dag zonder de nodige opruimwerkzaamheden en andere poespas.

Ingebouwde portiecontrole

In tijden van supersized gerechten en volgepropte voedselverpakkingen, kan een diepvriesmaaltijd zorgen voor een uitgekiende portie. Er zijn namelijk maar weinig mensen die een tweede diepvriesmaaltijd opwarmen.

Diepgevroren groenten

Bijna alle groenten kunnen worden ingevroren. In veruit de meeste diepvriesmaaltijd zitten daarom tegenwoordig één of meer verschillende groenten die vaak zelfs meer vitaminen bevatten dan de verse varianten.

Perfect binnen de single scene

Er zijn maar weinig singles die zin hebben om voor zichzelf een maaltijd te bereiden. Of je nu 18 bent en in een studentenflat woont of 80 bent en verblijft in een seniorenwoning, diepvriesmaaltijden bieden veel variëteit voor alleenstaanden.

Ook voor niet-keukenprinsessen

Zelfs voor de meest onbegaafde keukenprutser, moet een diepvriesmaaltijd te bereiden zijn. En ook voor mensen met fysieke beperkingen is een diepvriesmaaltijd ideaal.

Wanneer de kok van huis is…

Wanneer de kok des huizes eens een keer voor een paar dagen niet in staat is te koken, gaat het eten gewoon door… diepvriesmaaltijd to the rescue!

Financieel voordeel

Diepvriesmaaltijden zijn veel goedkoper dan uit eten gaan.

Tips:

• Een vriezer hoort vanbinnen een temperatuur van -18°C te hebben.

• Voedingsmiddelen mogen alleen koud worden ingevroren.

• Voedingswaren moeten snel worden ingevroren, zodat schadelijke bacteriën zich niet kunnen ontwikkelen.

• Verpak voedingsmiddelen apart, zodat er geen kruisbesmetting kan optreden.

• Ontdooi voedingsmiddelen in de koelkast, leg het in koud water of ontdooi het in de magnetron.

• Ontdooi voedingswaren niet bij kamertemperatuur en vries ze niet voor een tweede keer in.

• Vries voedingsmiddelen altijd in voor de uiterste houdbaarheidsdatum verlopen is.

• Bewaar ontdooiend vlees in een afgesloten bakje onderin de koelkast zodat het vocht dat eruit loopt niet op andere voedingsmiddelen kan lekken.

• Als je rauw vlees ontdooit en het daarna goed braadt, kun je het opnieuw invriezen. Voedingsmiddelen mogen echter nooit meer dan één keer worden opgewarmd.

5 reacties op “Zijn verse groenten gezonder dan diepvries- of blikgroenten?

  1. Paul ·

    Ik kom dit artikel van een voormalig redactielid zojuist tegen en heb het losjes geredigeerd. Persoonlijk blijf ik ver uit de buurt van blikgroenten en potgroenten, juist omdat er van alles aan toe wordt gevoegd. Niet alleen zout en (jazeker wel) suiker, maar soms ook synthetische smaakversterkers en processtoffen die achterblijven na het wekken (luchtdicht afsluiten) van de potten en blikken. Dit is afhankelijk van de wet- en regelgeving van het land waar de potten/blikken vandaan komen. Ik eet al minstens een jaar of 15 uitsluitend verse groenten en heb nog nooit een vitaminetekort gehad. ;) Ter illustratie nog even de ingrediëntenlijst van “HAK Erwtjes & Worteltjes”: doperwten, wortelen, water, suiker, zout.

    Reageer
  2. Lana ·

    De hoeveelheid suiker die toegevoegd wordt aan groenten in blik en pot is te verwaarlozen in vergelijking tot de toegevoegde suikers in bijvoorbeeld blikken met abrikozen. Dit is absoluut geen reden om potten en blikken te laten staan in elk geval. :)

    Reageer
  3. Teni ·

    Groente in blik bevat wel degelijk suiker. Het siroopje waar altijd in de blikken zit (mais, bonen, doperwten etc.) bevat suiker.

    Reageer
  4. Jeroen Kuijper ·

    Suiker heeft geen invloed op de houdbaarheidsdatum. Het gaat erom dat er geen lucht in het blik kan. Bovendien heb ik nog nooit ingeblikte groenten met suiker gezien; wel fruit!

    Reageer
  5. Teni ·

    Vergeet je niet dat er verschrikkelijk veel suiker wordt gebruikt om de ingeblikte groenten langer houdbaar te maken?

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.