Dwangneurose – 3 tips m.b.t. obsessieve-compulsieve stoornis

Een obsessieve-compulsieve stoornis (OCS) is een psychische aandoening die ook wel bekend staat als ‘dwangneurose’. Het betreft een angststoornis die in allerlei vormen en hevigheden voorkomt. Een symptoom dat kenmerkend is voor veruit de meeste vormen van OCS is ‘obsessieve drang’. Je kunt de neiging niet weerstaan om iets te doen wat je eigenlijk niet wilt doen. Hierbij 5 tips om van je obsessieve-compulsieve stoornis (OSC) af te komen…

Tip 1: Oorzaak & hulp

Vanwege diens complexiteit, is het nagenoeg onmogelijk om de exacte oorzaak vast te stellen van een dwangneurose. Factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van een obsessieve-compulsieve stoornis (OSC) zijn:

  • Erfelijkheid & genetische factoren
  • Afwijkingen van het zenuwstelsel
  • Hersenontsteking & hersenbeschadiging
  • Streptokokken-infectie op jonge leeftijd

Het opmerkelijke van een dwangneurose is dat je je als patiënt zijnde bewust bent van de irrationaliteit van je gedachten en handelingen. Ongeacht deze wijsheid blijf je de dwangmatige handelingen echter uitvoeren. Doe je dat namelijk niet, dan ga je je angstig en/of ongemakkelijk voelen. Zodoende kan het enorm lastig zijn om op eigen houtje van je dwangneurose af te komen!

Als jij lijdt aan een obsessief-compulsieve stoornis, dan kun je het beste een vrijblijvende afspraak maken met je huisarts. Hij/zij kan je eventueel doorverwijzen naar een specialist die je voorgoed van je dwangneurose kan verlossen.

Tip 2: Ben jezelf bewust van de irrationaliteit van je handelingen

De handelingen die je uitvoert als je lijdt aan een obsessieve-compulsieve stoornis (OCS), worden ook wel “rituelen” genoemd. Deze dwangmatige handelingen (compulsies) komen voort uit dwangmatige gedachten (obsessies). Voor de buitenwereld ziet een obsessief-compulsieve handeling er wellicht raar uit, maar voor jouw gevoel is het ritueel van vitaal belang. De handeling moet volgens een exact patroon worden uitgevoerd om (vermeende) nadelige gevolgen te voorkomen.

Het is belangrijk dat je inziet dat je obsessief-compulsieve gedragingen en handelingen niet rationeel zijn. Pas als je erkent dat je dwangneuroses zinloos zijn, kun je proberen om ervan af te komen!

Tip 3: Laat je leven niet beheersen door je dwangneurose

De ernst van een dwangneurose kan sterk uiteenlopen. Sommige mensen tellen (hardop of in gedachten) strepen op de weg. Anderen doen uitsluitend boodschappen in de supermarkt in aantallen van 3 stuks. Je kunt je wellicht voorstellen dat de ene dwangneurose beduidend ingrijpender en beperkender is dan de andere. Als jouw obsessieve-compulsieve stoornis je belemmert en beperkt in je dagelijkse leven, dien je er direct werk van te maken.

Veel mensen lopen jaren door met hun dwangneurose. Het vervelende hiervan is dat een dwangneurose zich kan ontwikkelen. Zo kan een simpele “tic” zich na verloop van tijd ontwikkelen tot een uitgebreid ritueel. Maak er dus bijtijds werk van en overweeg (cognitieve) gedragstherapie of geneesmiddelen zoals SSRI’s.

Vragen & reacties
Heb jij aanvullende tips of opmerkingen m.b.t. dwangneuroses ofwel obsessieve-compulsieve stoornissen? Laat hieronder je tips, vragen en reacties achter!

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.