Enzymen & co-enzymen: 5 tips m.b.t. je enzymatische gezondheid

Enzymen zijn eiwitten die bepaalde reacties starten, stoppen, versnellen of vertragen. Co-enzymen zijn minuscule componenten (o.a. vitamines, mineralen en spoorelementen) die een enzym nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Zodoende maken enzymen en co-enzymen bepaalde lichaams-chemische reacties en processen mogelijk. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Afslanken
  • Vet verbranden
  • Voedsel verteren
  • Cellen beschermen
  • Ontgiften

Enzymen kunnen dus heel nuttig zijn als je gezond wilt blijven en/of wilt afvallen. Daarom hierbij 5 tips m.b.t. enzymen en co-enzymen…

1. Gezond en vezelrijk eten

Mensen krijgen gifstoffen binnen via lucht, schoonmaakmiddelen, medicijnen, cosmetica en voedsel. Enzymen spelen een cruciale rol bij het verwijderen van deze gifstoffen uit je lichaam. Ontgiftende enzymen bevinden zich voornamelijk in de lever en in het darm-epitheel. Je kunt de ontgiftende enzymen in je lichaam gezond houden door gezond, gevarieerd en vezelrijk te eten.

2. Stress vermijden

De hypothalamus, de schildkier, de hypofyse en de bijnieren spelen een cruciale rol bij de productie en de regulering van talloze enzymen. Stress zorgt ervoor dat de enzym-productie van deze klieren/organen wordt geremd. Als je je enzymhuishouding wilt optimaliseren, dien je stress dus te vermijden en voldoende lichamelijke, mentale en emotionele rust te nemen.

3. Alcoholgebruik beperken

Alcohol wordt door het lichaam herkend als een schadelijke stof. Het lichaam probeert alcohol dan ook zo snel mogelijk te verbranden en te lozen. Bij dit proces worden veel enzymen (en dus ook co-enzymen) gebruikt die het lichaam ook voor andere processen kan gebruiken. Als je veel alcohol drinkt, kan er dus een tekort ontstaan aan enzymen, wat ten koste gaat van je algehele gezondheid.

4. Mineralen innemen

Veel enzymen gebruiken vitamines, mineralen en/of spoorelementen als co-enzym. Zo spelen o.a. ijzer, selenium, foliumzuur, kalium, natrium en magnesium een belangrijke rol binnen je enzymhuishouding. Een multivitamine-supplement is dan ook een absolute aanrader om je enzymen optimaal te laten functioneren.

5. Enzymsupplement innemen

Sommige co-enzymen (o.a. “A” en “Q10”) zouden de stofwisseling en de vetverbranding stimuleren. Q10 is al enkele jaren uiterst populair en daarom verkrijgbaar in de vorm van Q10-supplementen. Er zijn tevens enzym-supplementen die enkele, of zelfs talloze enzymen bevatten.

2 reacties op “Enzymen & co-enzymen: 5 tips m.b.t. je enzymatische gezondheid

  1. Anthony ·

    Een prachtig artikel! Sinds wij de enzymen van Dr. Best gebruiken (plantaardig/vegetarisch) zijn onze buikklachten verminderd. Ook merken we dat we afvallen maar dan op een gezonde manier. Hoe ouder je wordt, hoe minder enzymen het lichaam aanmaakt en zoals het artikel al aangeeft, krijgen we met het westerse voedsel steeds meer gifstoffen binnen. Extra enzymen zijn dan een must. :-)

    Reageer
  2. kimberley pex ·

    Dat is iets waar de orthomoleculaire geneeskunde nou wél naar kijkt; de enzymen, die verantwoordelijk zijn voor de hele toestand van de darmen. Crohn, colitis, porfori, alvleesklieraandoeningen enz. enz. Heel veel mensen lopen rond met vreselijke buikklachten (ik hoor daar ook bij, helaas, daarom onderzoek ik ook zo veel). Ooit werd mij verteld door mevr. Beckers(+), ’n pioneer op gebied van ortho-geneeskunde, dat ik extra enzymen nodig had. Alles is uit de hand gelopen: tig operaties aan m’n darmen achter de rug en ik blijf zoeken. Dan kom je op dit soort sites uit. Ananas, papaja, gember; allemaal eiwit-splitsende enzymen. Dat kun je al zelf doen, en wat hierboven staat over supplementen, die kun je bestellen. En bij ernstige pancreasziektes met de huisarts bespreken.

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.