Eten & misselijkheid: 9 tips als je misselijk wordt na ’t eten

misselijkheid-etenMisselijkheid kan een hele duidelijke oorzaak hebben. Zo kun je bijvoorbeeld misselijk worden door toedoen van een evenwichtsstoornis, voedselvergiftiging, griep, zwangerschap, medicijngebruik of een ranzige geur. Misselijkheid kan echter ook worden veroorzaakt door eten. En dit geldt niet alleen als je te veel voedsel, bedorven producten en/of alcohol consumeert… Sommige mensen kunnen ook misselijk worden door “normaal voedsel”. Hieronder vind je 9 tips voor mensen die zonder aanwijsbare reden misselijk worden door eten…

1. Afwijking smaakcentrum

Je smaakbeleving is gekoppeld aan het smaakcentrum in je hersenen. De manier waarop je smaakcentrum smaken interpreteert, kan worden verstoord door een smaakstoornis zoals dysgeusie. Bepaalde smaken worden dan onterecht als vies en misselijkmakend ervaren. Onterechte misselijkheid die ontstaat door “normaal” eten is doorgaans een relatief milde vorm van misselijkheid, maar kan desalniettemin erg vervelend zijn.

2. Prikkeling braakcentrum

Je smaakcentrum is gekoppeld aan je braakcentrum. Wanneer eten niet goed valt, wil je lichaam het kwijt. Misselijkheid is dan ook geregeld de voorbode van braken. Hoewel misselijkheid door “normaal eten” meestal niet gepaard gaat met braakneigingen, is overgeven door “gangbaar voedsel” wel mogelijk… Bijvoorbeeld door spanningen, voedselallergieën of problemen met de spijsvertering…

3. Afwijking zenuwstelsel

Smaak wordt door de smaakpapillen op je tong via talloze zenuwen doorgegeven aan het smaakcentrum in je hersenen. Afwijkingen in het  centrale zenuwstelsel (hersenen & ruggenmerg) kunnen dan ook zorgen voor misselijkheid tijdens en na het eten. Zo kan epilepsie zorgen voor een misselijkmakend gevoel in de buik (“epigastrisch aura”) en voor reuk- en smaak-hallucinaties. Deze symptomen kunnen weer worden getriggerd of verergerd door bepaald eten.

4. Smaken sorteren

Misselijkheid wordt meestal veroorzaakt door specifieke, uitgesproken smaken. Zo is de kans groter dat je misselijk wordt van kruidige roomsaus dan van schijfjes komkommer. Ook synthetische toevoegingen (conserveermiddelen, smaakstoffen e.a.) kunnen misselijkheid teweegbrengen. Het combineren van veel verschillende ingrediënten/smaken in één en dezelfde maaltijd kan eveneens misselijkheid veroorzaken. Als je vaak misselijk wordt van eten, dan is het dus raadzaam om biologisch en ongecompliceerd te eten. Frisse smaken (kauwgom, muntthee, fruit e.a.) of hartige smaken (dropje, bouillon e.a.) kunnen misselijkheid soms doorbreken.

5. Vetten & suikers beperken

Vetten en suikers staan erom bekend dat ze misselijkheid in de hand werken. Vooral dierlijke vetten (vet vlees, verwerkte vleeswaren, boter, volle zuivel e.a.) en geraffineerde suikers (koekjes, snoep, tafelsuiker, frisdrank, siropen e.a.) kun je het beste vermijden als je snel misselijk wordt van eten.

6. Voedselallergie uitsluiten

Als je steeds opnieuw misselijk wordt van hetzelfde eten, dan kan er sprake zijn van overgevoeligheid, intolerantie of allergie voor bepaalde voedingsstoffen. Zo kun je allergisch zijn voor bestanddelen in zuivel, noten, sesam, gluten, eieren, soja, vis, schelpdieren e.a. Als je wilt uitsluiten dat misselijkheid tijdens of na het eten wordt veroorzaakt door voedselallergie of voedselintolerantie, dan dien je een allergietest te ondergaan. Dit kun je via je huisarts regelen.

7. Mentale spanning vermijden

Zenuwen, stress en spanning kunnen misselijkheid tijdens of na het eten veroorzaken of verergeren. Je hebt dan geen eetlust, moet niet aan eten denken en wordt misselijk van etensgeuren. Als je misselijk wordt door spanning en zenuwen, dan is het belangrijk om een manier te vinden om jezelf te kalmeren. Denk bijvoorbeeld aan ontspanningsoefeningen of valeriaan-tabletten.

8. Spijsvertering ontzien

Als je misselijk wordt door eten, dan kan dat aan je spijsvertering liggen (indigestie e.a.). Je kunt je spijsvertering een handje helpen door niet te veel te eten, langzaam te eten en goed te kauwen. Aandoeningen van je spijsverteringskanaal (slokdarm & maagdarmstelsel) zoals de ziekte van Crohn of een maagzweer kunnen ook misselijkheid bij eten veroorzaken. Hetzelfde geldt voor stofwisselingsziekten zoals HPU (hemopyrrollactamurie). Neem direct contact op met je huisarts indien je vermoedt dat je misselijkheid wordt veroorzaakt door een ziekte.

9. Medicijnen

Als je vaak misselijk bent tijdens en/of na het eten, dan kun je eventueel een medicijn tegen misselijkheid ofwel een anti-emeticum innemen. Enkele voorbeelden van medicijnen tegen misselijkheid (anti-emetica) zijn:

  • Emesafene & Primperan
  • Zofran & Omeprazol
  • Rennie & Gaviscon
  • Domperidon

Ook osteopathie (behandeling van de buik door een osteopaat) kan wellicht uitkomst bieden. Heb jij aanvullende tips voor opkomende misselijkheid na het eten? Deel ze ineen berichtje hieronder!

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.