snacks voor onderweg

3 gezonde snacks voor onderweg: ‘reistussendoortjes’

Ben jij vaak en langdurig onderweg? Dan bestaat de kans dat je regelmatig een maaltijd “on the road” moet nuttigen. Doorsnee wegrestaurants bieden doorgaans weinig dieetvriendelijke snack-opties. Het is dan ook uiterst raadzaam om thuis alvast wat snacks voor onderweg in te pakken. Hierbij 3 ideeën voor snacks die je onderweg (te voet, auto, bus, trein, truck etc.) kunt nuttigen…

1. Groenten zijn een perfect tussendoortje voor onderweg

Veel groenten zijn rauw eetbaar. Zo kun je bleekselderij, bloemkool en broccoli prima rauw eten. Populairdere groenten die je als reis-snack kunt gebruiken zijn wortel, tomaat, komkommer en – al dan niet ontpitte – paprika. Vooral “snack-varianten” zoals waspeen, snackkomkommertjes, snacktomaatjes en snackpaprikaatjes zijn geschikt voor onderweg. Je kunt ook wat olijven en een vorkje in een afsluitbaar bakje doen. Hetzelfde geldt voor augurkjes en zilvervliesuitjes. Al met al zijn gesneden groenten fantastische snacks voor onderweg!

2. Noten & zaden als snack voor onderweg

Noten –maar ook nootachtige vruchten en zaden– zijn rijk aan eiwitten en gezonde vetzuren. Ze zijn bovendien droog en uiterst handzaam, waardoor je er een ideaal tussendoortje voor onderweg van kunt maken. Je kunt allerlei nootachtige snacks combineren. Denk maar eens aan cashewnoten, hazelnoten, pecannoten, paranoten, walnoten, amandelen, pinda’s en kastanjes.

Voor de afwisseling kun je zaden en gedroogd fruit toevoegen. Hierbij valt te denken aan zonnebloempitten, pijnboompitten, pompoenpitten, lijnzaad, rozijnen, dadels, vijgen en abrikozen. Doe een mix van noten, zaden en gedroogde vruchten in een papieren zakje en je hebt er een ideale snack aan voor onderweg. Een bakje kant-en-klare studentenhaver van de supermarkt is overigens ook een prima optie. Maar kies altijd voor de rauwe (ongebrande) en ongezouten varianten.

Noten, zaden en pitten zijn klein, gemakkelijk in te pakken, handzaam en je hebt er geen bestek voor nodig. Kortom: ideale snacks voor onderweg!

3. Hardgekookte eitjes = snacks voor onderweg

Een hardgekookt eitje is een ideale snack. Als je het ei ’s ochtends vroeg of de voorgaande avond al hebt gekookt (en direct na het koken laat “schrikken” m.b.v. koud water), dan is het ei gemakkelijk te pellen. Je kunt ook het hoedje eraf tikken en het ei uitlepelen. Een eitje bakken, op een volkorenboterham leggen en in een boterhamzakje bewaren kan ook, maar deze snack voor onderweg blijft minder lang houdbaar.

Ken jij tussendoortjes die je onderweg (in de auto, bus, trein e.a.) kunt nuttigen? Laat hieronder jouw favoriete reis-snacks achter!

2 reacties op “3 gezonde snacks voor onderweg: ‘reistussendoortjes’

  1. luut schraal ·

    mijn [tussendoortje] is : heb altijd water bij de hand dus wanneer je ook maar iets van een gezonde ssack neemt combineer het met water!! je zal zien dat het hongergevoel stukken verminderd en je snel weer een [verzadigd] gevoel hebt!! ik ben nu 86 kg en kom van 106.5 sucses allemaal ennuhh DOORZETTEN!!! luut urk

    Reageer
  2. G.Blaauw-Stokebroek ·

    Als ik een lange reis voor de boeg heb,hetzij met de auto of openbaar vervoer ,dan zorg ik altijd ervoor dat ik een tupperware bekertje( met deksel) gevuld met magere joghurt en geraspte appel of rozijntjes bij mij heb.Het is lekker en het stilt je lekkere trek.

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.