(Bijna) niet eten & toch aankomen… Help!

Op Gezondr komen zeer regelmatig reacties binnen van lezers die zeggen weinig tot niets te eten en toch niet af te vallen… Sterker nog, een groot deel van deze lezers meldt zelfs dat ze aankomen in plaats van afvallen. Dit is natuurlijk een behoorlijk deprimerende kwestie en dergelijke berichten worden dan ook vrijwel altijd afgesloten met een wanhopige “Help, wat doe ik fout?”. De exacte oorzaak is natuurlijk persoonsgebonden, maar er zijn een aantal veel voorkomende fouten…

Je valt niet af omdat je te weinig eet

Als je weinig tot niets eet, gaan alle alarmbellen in je lichaam rinkelen. Er komen immers geen voedingsstoffen (brandstoffen, bouwstoffen en beschermingsstoffen) meer binnen. Je lichaam gaat dan ook alles op alles zetten om zo zuinig mogelijk om te springen met je vetreserves en met de kleine beetjes voeding die je wel binnenkrijgt. Gevolg: je stofwisseling vertraagt enorm en bijna al het vet dat je tot je neemt wordt opgeslagen om deze “noodtoestand” of “paniek-periode” te overleven. Oplossing: afvallen doe je door gezond, gevarieerd, uitgebalanceerd en bovendien voldoende te eten en daarnaast regelmatig te bewegen… En dus niet door in hongerstaking te gaan.

Je wilt te snel afvallen & resultaat zien

Welk dieet je ook volgt en hoeveel je ook beweegt, je kunt binnen enkele dagen weinig tot niets bereiken. Als je al afvalt binnen enkele dagen, dan verlies je 9 van de 10 keer uitsluitend vocht en spieren. Houd hier rekening mee en word niet wanhopig als je na twee dagen weinig tot niets te hebben gegeten nog geen verschil ziet op de weegschaal. Afvallen is een kwestie van doorzetten en geduldig zijn. Een goede vuistregel is: ‘afvallen duurt minstens zo lang als aankomen’.

Ben jij eerlijk?

Vraag jezelf ook eens kritisch af of het echt zo is dat je (bijna) niet eet en toch aankomt. Af en toe een snoepje kan behoorlijk aantikken… Eet je ook niet als je buiten de deur bent? En wat drink je bijvoorbeeld? Sommige mensen onderschatten de hoeveelheden die ze dagelijks eten en drinken enorm. Het is daarom raadzaam om voortaan een dieetdagboek bij te houden. Door dagelijks nauwkeurig te noteren wat je eet en drinkt, krijg je enorm veel inzicht in je feitelijke eetgewoontes.

Heb jij nog tips voor mensen die (bijna) niet eten, maar toch aankomen? Laat hieronder je reactie achter.

19 reacties op “(Bijna) niet eten & toch aankomen… Help!

  1. kim ·

    Hallo, Ik ben 53 kg en ik vind mijzelf veel te dik ik ben 1.76m lang mensen zeggen dat ik naar de dokter heen moet om dat ik de mager ben en te weinig weeg maar dat vind ik zelf dus totaal niet maar misschien weten jullie wat ik moet doen help me groeten Kim

    Reageer
    • Pip ·

      Lieve Kim, Zoals de reacties bevestigen: “je bent te mager”. Zie jij dat zelf absoluut niet…? Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien krijg je vrouwelijke rondingen en maakt dat je onzeker!? Je zelfbeeld is niet realistisch met je lengte en gewicht! Kijk uit voor een eetstoornis! Ik weet namelijk hoe dat is en worstel daarmee… Het is misschien een idee om eens (met je huisarts of een diëtiste) te praten. Ook kan het helpen om te trainen; het maakt je lichaam strakker en gezonder, waardoor je het misschien wel accepteert! Maar meer afvallen, lijkt me in jouw situatie aan de hand van jouw lengte en gewicht zelfs gevaarlijk! Hoop dat je er iets mee kunt! Laat je lichaamsgewicht niet je leven beheersen!

  2. elly ·

    Hallo ben de laatste 4 jaar zo”n 18 kilo aangekomen, ik ben gestopt met roken, en in de overgang, heb ook een hele slechte stofwisseling. De kilo’s vlogen eraan na het stoppen met roken. Ik ben 60 jaar en wil heel graag 10 kg afvallen. Heb Weight Watchers gedaan en Dr. Frank. Met Weight Watchers 2 jaar geleden 6 kilo afgevallen, gestopt en nog zwaarder geworden. Wat kan ik doen? Gr. Elly

    Reageer
  3. Louise ·

    Vorig jaar heb ik het ziekenhuisdieet gedaan, dit ben ik gaan combineren met het eierdieet. Ik ben van 72 kilo naar 60 kilo gegaan en blijf nu altijd op de 61.5 kilo staan. Soms kom ik erboven, dan doe ik weer een dagje rustig aan. Ik eet elke ochtend 2 gekookte eitjes, en ik eet veel magere yoghurt tussendoor. Tevens laat regelmatig de koolhydraten staan, neem dan in plaats van brood een bak yoghurt met een sinaasappel. Het warme eten is dan bijvoorbeeld veel sla – met dressing honing/mosterd, een biefstukje/ tartaartje/ of ander stukje vlees en 2 crackers. Tevens drink ik veel water (met smaakje van de Lidl).

    Reageer
  4. jori ·

    Wat een goed artikel zeg! Ik zelf ben inmiddels 7 kilo afgevallen (7 kilo vetmassa) dankzij meer eten! Ik was er helemaal klaar mee om me uit te moeten hongeren voor een dieet. Ik had het meerdere keren geprobeerd met o.a Sonja bakker, South Beach, Mentale Dieetplan… Dit werkte allemaal wel, maar de kilo’s kwamen er ook net zo hard weer aan. Toch moest ik die 10 overtollige kilo’s wel kwijt, dus ging ik opzoek naar een manier om blijvend af te vallen. De volgende eisen hield ik in mijn achterhoofd toen ik ging zoeken: – VEEL, maar gezond eten; – Fitter worden; – niet naar de sportschool hoeven; – persoonlijke begeleiding… Uiteindelijk kwam ik bij het BenFit programma terecht. Dit is niet zozeer een dieet, maar eerder een levensstijl die je leert om gezond en evenwichtig te gaan eten. Dit leer je van je persoonlijke coach. Ikzelf volg het programma nu al 10 weken en helemaal online (ik zie mijn coach via de computer, de begeleiding is via de webcam dus face-to-face). Op het begin moest ik echt wennen aan de grote hoeveelheden die ik mag/moet eten en was ik bang dat ik alleen maar ging aankomen. Achteraf bleek wel dat deze angst ongegrond was, want het resultaat mag er zijn. 7 kilo in 10 weken is misschien niet verbluffend veel, maar ik vertrouw erop dat het er wel afblijft… en belangrijker nog: Ik heb mezelf niet uit hoeven hongeren!

    Reageer
  5. Brigitte ·

    Misschien moet je juist meer gaan eten? Of gaan sporten (ik weet niet of je dat al doet, en of je het kunt i.v.m. je ziekte)? Veel mensen eten te weinig plantaardig vet, waardoor (grof gezegd) de stofwisseling trager wordt. Als je eiwitten eet, behoud je je spieren, waardoor je ruststofwisseling hoog blijft. Ik zou dus zeggen: probeer je menu wat op te schroeven, en voeg bv wat magere kwark met fruit toe, en neem bv handje ongezouten nootjes als tussendoor. Eet wat vaker vis. Ik heb veel gehad aan de site van slank en sterk, en doe nu naast deze gewoonte qua eten ook 1-2 keer per week aan krachttraining (naast mijn uurtje Zumba). En nu, na jaren 1000-kcal-diëten te hebben gedaan, eindelijk op streefgewicht! En zonder echte honger!

    Reageer
  6. Wilma ·

    Gelukkig ben ik inmiddels 32 kilo kwijt en dat ging vrij makkelijk, ik heb er een maand of 8 over gedaan. Ik ben 1.81 lang en weeg nu 76,5 kilo. Graag zou ik nog een paar kilo kwijt willen, maar er gaat geen gram meer af. Natuurlijk mag ik niet klagen en ik ben ook superblij dat ik zoveel ben afgevallen, maar toch baal ik er van dat het me niet lukt om die laatste kilo’s kwijt te raken.

    Reageer
  7. corrie56 ·

    Hallo, iedereen die dit leest! Mijn stofwisseling is in de war omdat ik anti hormoon pillen slik i.v.m. borstkanker. Ik blijf aankomen! mijn oncoloog zegt, waar maak je je druk over als het verder goed gaat, maar het is mijn lichaam! Ik loop elke dag 2x 1 uur en 1x drie kwartier (wandelen) dus! Ik val geen gram af terwijl ik echt niet veel eet. Ik hou een eetdagboek bij al 1 jaar! Ik kan niet nog minder gaan eten wie weet er raad? Ik ben inmiddels al 9 kilo gegroeid! Dus HELP! Corrie

    Reageer
  8. Aline ·

    Ik ken het fenomeen van niets eten en toch aankomen helaas ook. Sinds ik bètablokkers neem wegens hartfalen (ik ban 39 jaar) vliegen de kilo’s eraan. Net ervoor was ik 14 kilo afgevallen en ik heb dit eetpatroon (van de diëtiste) eerst gewoon verdergezet. Toen ik begon aan te komen, ben ik dan in dat schema gaan snoeien. Uiteindelijk eet ik nu echt spartaans en doe ik dagelijks 15 minuten roeitraining en drie maal per week cardiorevalidatie (fietsen, gewichten en roeien). Toch blijf ik aankomen. Zeer frustrerend. In verband met mijn hartfalen mag ik wel maximaal 1,5l drinken per dag, terwijl ik vroeger gemakkelijk 3l water en kruidenthee dronk. Maar dat kan toch niet de oorzaak zijn. Heeft er iemand hier ervaring mee?

    Reageer
    • Wilma ·

      Hoi Aline, Weet je zeker dat het door de bètablokkers komt? Ik ben ook op dieet, gebruik bètablokkers, en ben toch al 32 kilo kwijt. Ik zou er toch eens met je huisarts / diëtiste over praten. Succes!

  9. Anne ·

    Helemaal gelijk Paul! T is inderdaad een kwestie van je levenshouding omgooien. Het op de bank hangen en chips eten, moet vervangen worden door wandelen en een appel e.d. Ik ben nu 25 kilo lichter en ik ga voor de volgende 25 kilo in mindering. Ik ben maar klein, dus helaas ben je dan ook snel te zwaar. Het doorzetten van je dieet en je beweegplan, is de sleutel tot succes. Iedereen geeft me complimentjes dat ik er zo geweldig uitzie. En dat alleen al geeft moed om door te gaan. Die 25 kilo ben ik overigens kwijtgeraakt in 8 maanden tijd. Ik loop elke dag 1 uur (wandelen) en hierbij heb ik muziek zodat het lekker loopt. Dat is echt een aanrader, het uur is zo om. Groetjes en allemaal veel succes met lijnen. Liefs, Anne.

    Reageer
    • Paul ·

      Echt super knap! Daar heb ik nou heel veel respect voor. Ik moet zeggen dat ik ’t zelf niet eens elke dag red.

    • Isa ·

      Een goed en dapper verhaal en ik feliciteer je ook helemaal met dit resultaat. Wens je hierbij nog veel doorzettingsvermogen en een mooi slank lijf toe. En misschien ben je klein in lengte maar groot in je daden. Succès !

  10. Karin ·

    Probeer zoveel mogelijk te kiezen voor gezonde voedzame producten, je lijf heeft brandstof nodig en voedingsstoffen. Hoogwaardig voedsel, zo min mogelijk bewerkt en veel variatie aanbrengen. Meer kun je niet doen denk ik, tegen hormoonpillen is het lastig vechten. Vraag je huisarts evt. om een verwijzing naar een (gespecialiseerd) dietiste.

    Reageer
  11. Karin ·

    Voor M: Br J Nutr. 2001 Jun;85(6):715-23. Evidence for the existence of adaptive thermogenesis during weight loss. Doucet E, St-Pierre S, Almeras N, Despres JP, Bouchard C, Tremblay A. Division of Kinesiology, Laval University, Ste-Foy, Quebec G1K 7P4, Canada… Je zou ook zelf de moeite kunnen nemen het te googelen.

    Reageer
  12. m ·

    ik ben nog niet overtuigd van het fenomeen ” stofwisseling in de spaarstand”.
    Kan iemand mij uitleggenof links naar artikelen mailen over HOE het lichaam dat dan precies doet (op fysiologische niveau)? Hoe kan het dat de ruststofwisseling dan opeens omlaag gaat? Of dat vet uit de voeding ineens niet tot glucose wordt omgezet ter verbranding maar wordt opgeslagen? Door welk systeem wordt het tekort aan voedingsaanvoer dan gesignaleerd en door welk hormoon de stofwisselingsverandering ingezet?

    Reageer
    • Isa ·

      Het verlagen van je stofwisseling is een natuurlijke reactie van het lichaam. Het ‘wil overleven-principe’ van de natuur zelf. Krijg je minder binnen dan doet het lichaam meer met dat wat je binnen krijgt en alle processen binnen je lichaam gaan een tandje terug in snelheid , en dàt terwijl je juist wilt dat alles sneller verbrand. De natuur kent het woord afslanken helemaal niet. Het wil juist dik worden en lekker veel reserve opbouwen voor eventuele moeilijke tijden. Alleen de mens heeft last van dit cultuur-probleem. En niet eens alle mensen. Het is met name ons westerse eetpatroon; suikers en vetten in overvloed wat overgewicht in de hand werkt.
      Kortom… na je 40ste helemaal steeds een beetje minder en vooral ‘gezond’ eten. Moeilijk maar het enige wat werkt en om te ‘overleven’ hebben we als mens echt niet zo veel nodig als we denken.

  13. Michelle ·

    Ik ken en heb het probleem zelf. Bij is het een aparte combinatie van de ziekte van graves (te snel werkende schildklier) die gepaard gaat met spastische darmen (die alles het liefst een week vasthoud) Als mensen denken dat ze weinig eten en toch aankomen, zou ik kunnen adviseren om hulp te zoeken dmv huisarts of dieëtist. In mijn geval, kan ik wel en niet eten wat ik wilt, en er veranderd niets.
    Belangrijkste, is wat overal verteld word – veel groente, fruit en vezels eten, met minstens een uurtje beweging per dag. Het idee van Anne om te lopen is een hele goede. Zelf zwem ik twee keer in de week wat ik ook heerlijk vind en iedereen wilt aanraden.

    Reageer
  14. Paul ·

    Ook dit is weer een verhelderend artikel. En voor veel mensen waarschijnlijk confronterend. Ik denk dat “te snel resultaat verwachten” de grootste valkuil is. Ik hoor en lees nog steeds reacties van mensen als: “Ik ben de eerste dag al 1 kilo afgevallen, wat een superdieet!”… “Dieet werkt niet, ik probeer het al een week, zonder resultaat.”… “Ik sport nu al 2 weken, maar ben nauwelijks afgevallen; tijd om te stoppen dus.”… Dit soort verwachtingen is natuurlijk enorm kort door de bocht. Hoe kun je verwachten dat het gewicht dat je in de loop van vele jaren hebt opgebouwd, binnen enkele dagen tot weken kwijtraakt? Afvallen is gewoon een kwestie van je dagelijkse eetpatroon en beweegpatroon voor de rest van je leven omgooien.

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.