Roeien en afvallen: Erg goede cardio- en krachttraining in één

Ik zat eens rond te bladeren op Gezondr en kon eigenlijk niets vinden over roeien, tot mijn eigen grote verbazing, want roeien is een goede manier om calorieën te verbranden, gewicht te verliezen en tevens je spieren aan het werk te zetten.

Afvallen met roeien op een roeiapparaat is best wel effectief, zeker als je het regelmatig doet. Je krijgt sterkere spieren en je conditie gaat ook met sprongen vooruit. Ik haalde bijvoorbeeld de eerste keer amper 5 minuten, en na twee weken elke dag roeien zat ik al op de 15 minuten met een professionele roeitrainer.

De eerste keren zal je hartslag nog te hoog zijn om effectief vet te verbranden, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld hardlopen, gaat je hartslag binnen enkele dagen al flink omlaag, waardoor je het ook veel langer volhoudt zonder buiten adem te raken. Bovendien is de kans op blessures minimaal als je het vergelijkt met hardlopen.

De voordelen van roeien met een roeiapparaat op een rij

  • Je kunt het thuis doen (zorg dan wel dat je een goed apparaat hebt)
  • Potentieel erg goed om vet te verbranden
  • Calorieverbranding is hoog
  • Goed voor algemene fitheid & conditie
  • Je traint vrijwel alle hoofdspieren en kleinere spieren in je armen en benen
  • Ideaal als je niet gewend bent om te sporten
  • TV kijken of muziek luisteren tijdens het roeien
  • Weinig kans op blessures aan enkels en andere gewrichten
  • Helpt goed om je armen en benen strak in het vel te krijgen
  • Roeimachine met luchtweerstand zorgt voor heerlijke verkoeling

De nadelen van een roeitrainer

  • Kan een tikkeltje saai worden na een tijdje
  • Vrij duur om een goed roeiapparaat aan te schaffen voor thuis
  • De betere roeiapparaten met luchtweerstand maken relatief veel herrie
  • Een top-of-the-bill roeiapparaat met waterweerstand is stervensduur

Overigens raad ik de roeiapparaten met cilinders af, want deze roeitrainers zijn behoorlijk waardeloos vergeleken met de roeiapparaten met vliegwiel op luchtweerstand. Het nadeel daarvan is helaas dat ze vrij duur zijn (rond de 1000 euro), dus ik zou het zeker eerst eens proberen in de sportschool. Een hypermoderne roeitrainer met waterweerstand is echt fantastisch, maar loopt al snel in de duizenden euro’s.

Laat je ook niet uit het veld slaan als je de eerste paar keren doodop bent na het roeien met een roeitrainer. Na een paar dagen is dit voorbij en kun je het redelijk makkelijk 10 minuten volhouden (er van uitgaande dat je al een klein beetje conditie hebt).

Simpel schema voor een roeiapparaat

Een goede oefening als je wilt afvallen met een roeiapparaat is door te beginnen met 5 minuten, en daarna elke dag één minuut langer te roeien tot je bij de 15 minuten bent. Daarna kun je bijvoorbeeld aan de afstand werken in die 15 minuten.

Heb jij ervaring met roeitrainers c.q. roeiapparaten? Deel hieronder jouw opvattingen en bevindingen ten aanzien van roeien!

28 reacties op “Roeien en afvallen: Erg goede cardio- en krachttraining in één

  1. maria ·

    Ik ben 65 en doe 3 x per week roeitraining voor conditie en om af te vallen. Na 8 maand 2 kg afgevallen, en voel me veel sterker. Vraag: ik heb na een – veel te intensieve, en te lange – bergwandeling pijn onder mijn knie en scheenbeen, wellicht scheenbeenvliesontsteking. Rust en koude kompressen helpen. Nu al 1 week in rust. Ik hen nog wat pijn, maar mijn vraag is: kan ik met mijn roeitraining terug beginnen of nog wachten?

    Reageer
  2. geert ·

    wegens zware rug knie en elleboog letsels ben ik de laatste twee jaar wel 20 kg zwaarder geworden en voel ik mij hier echt niet meer goed bij , ik ben loom en heb totaal geen conditie meer , daarom heb ik nu , na wat nadenken , een roeitrainer gekocht . Ik weet wel niet goed wat en hoe , hoelang hoeveel hoe hard … iemand goede raad ?

    Reageer
    • adrien ·

      Zet je roeitrainer op de laagste stand. De eerste dagen 5 minuten en daarna geleidelijk langer roeien. Eens je voldoende kracht hebt, kun je de stand verhogen. Ik doe dit alle dagen voor mijn hart. Gr. Adrien

  3. Marjorie ·

    Sneu, al die verhalen over de voordelen van een roeimachine. Al eens overwogen om gewoon buiten in de natuur te gaan roeien, de weerstand van echt water te voelen en regen of zon in je gezicht? Misschien verdwijnt dan ook de obsessie met afvallen!

    Reageer
    • Jurjan ·

      Niet iedereen heeft de beschikking over een roeiboot of zelfs maar over toegankelijk roeiwater. Wees blij dat mensen tekeergaan op de roeimachine en zodoende van (potentieel) overgewicht af proberen te komen. Daarvoor hoef je echt niet geobsedeerd te zijn met afvallen… Het lijkt erop dat jij een obsessie hebt met het opdringen van jouw voorkeuren aan anderen.

  4. Arthur ·

    Even als aanvulling op reactie van Cornelis Joseph: Vele maanden kampte ik met lage rugpijn. Ik ben bij allerlei fysiotherapeuten geweest waaronder Fysius Rugexperts. Ik kwam maar niet van mijn rugpijn af. Totdat ik mijn oude sport roeien weer oppakte en ging ergometeren op de sportschool (op zo’n roeitrainer). De eerste paar keer was vreselijk door pijnscheuten in m’n rug en ik schreeuwde het af en toe uit van de rugpijn. Maar na een week of 3 begon ik verbetering te bemerken en na 4 maanden was ik van mijn rugpijn af. Uit ervaring weet ik inmiddels, na vele sporten beoefend te hebben, dat roeien misschien wel de beste sport is. Ook ik heb plannen om zo’n roeitrainer nu te kopen want het ontbreekt mij aan tijd om op een roeivereniging te gaan.

    Reageer
  5. Senna ·

    Hoi! Ik ben 16 en heb besloten te roeien op het roeitoestel, maar wil hiernaast nog een andere manier vinden om extra conditie op te bouwen. Iemand een paar tips om naast het roeien te doen?

    Reageer
    • Sabrina ·

      Hoi Senna, ik combineer roeien zelf met de crosstrainer. Daarnaast zou ik je aanraden om ook een vorm van krachttraining te doen om je conditie optimaal op te bouwen en eventueel af te vallen. Succes!

  6. Ser ·

    Ik heb 23 kilo verloren met alleen drie per week drie kwartier roeien. Ik ben begonnen met 5 minuten roeien per training en iedere week eerst een minuut later drie minuten en dan nog eens vijf minuten per week meer roeien. Ik zwem nu ook twee keer per week voor een bredere rug. Roeien is heerlijk omdat je er geen blessures mee oploopt net als met zwemmen. Je kunt doorgaan, dat is mijn verhaal.

    Reageer
    • Peter ·

      Mooi om te horen, in hoeveel tijd ben je deze kilo’s verloren? Ik ben zelf ook begonnen, val nog niet af maar merk wel dat mijn rug, schouders en buik sterker worden.

  7. Jasper ·

    Dat je bij hardlopen hogere hartslagen haalt dan op een ergometer (roeimachine) is grote onzin. Het gaat om intensiteit die er wordt geleverd. Ik kan wel gaan ergometer op 100 slagen per minuut maar daar schiet je niks mee op. als je kijkt naar echt fanatieke roeiers zie je dat deze mensen een uur op een hartslag net onder de 200 per minuut zitten. Het voordeel is dat je bij ergometeren je enkels en knieën niet de vernieling in werkt zoals bij hardlopen. Ergometeren is veel intensiever (geloof me, het is zo) want je kan veel dieper gaan dan bij hardlopen. Ooit zelf 20 minuten of een 2 kilometer zo hard mogelijk gedaan op een ergometer? Pas daarna heb je recht van spreken over wat beter voor je is en waar je sterker van wordt. Er wordt niks voor niks gezegd dat roeiers fysiek en mentaal het sterkst zijn.!!

    Reageer
    • Elisa ·

      Wat is je punt? Dit artikel heet roeien & afvallen… Bovendien bevestig je juist punten uit bovenstaand stukje.

  8. Cas ·

    Ik roei, niet om af te vallen. Ik heb een perfecte BMi. M’n knie is ooit verbrijzeld geweest door een ongeval. Rennen gaat dus niet en trekt me ook niet. Veel nekklachten en rugklachten gehad en last van m’n knieën. Ook van de gezonde knie omdat deze de slechte knie ging opvangen. Ik heb de investering van 1.300 euro gemaakt voor een (mooie!) professionele, stille roeimachine, met waterbak. Soms laat ik hem weer een tijdje staan. Maar als ik dan weer eens een week roei, denk ik, waarom niet het hele jaar door!? Ik voel me beter, sterker, verbeteringen echt serieus binnen enkele dagen merkbaar. Gewoon doen!

    Reageer
  9. Sabrina ·

    Hey, Ik heb 7 jaar geleden redelijk fanatiek gefitnest, vooral groepslessen zoals: BodyPump, BodyJam en BodySculpt, dit zijn echt zware aanraders. Vooral BodyPump veranderde mijn lichaam, elke spiergroep kwam aan bod en je wordt gemotiveerd door de groep, maar het werd altijd maar moeilijker combineren met mijn dagelijkse activiteiten. Dus heb ik mij nu een roeitoestel aangeschaft, omdat ik ontzettend hard merk dat die rugspieren weer veel te zwak zijn en een springtouw. Ik hoop deze 2 te combineren en zo gewicht te verliezen, conditie op te bouwen en mijn rug te verstevigen. Fingers crossed. Groetjes, Sabrina

    Reageer
  10. roland ·

    Iemand al eens aan Tabata training gedacht? Effectief en kost weinig tijd.

    Reageer
    • Sabrina ·

      En wat is Tabata?

    • Paul ·

      Beste Sabrina, In dit artikel over Tabata Training en Tabata Protocol kun je meer over dit type training lezen. Succes & groeten, Paul

    • Sabrina ·

      Ik heb de app gedownload gratis (Tabata Trainer). Wat leuk en handig! Hij geeft 4 verschillende oefeningen aan (jumps, lunges, jump squats, burpees & push-ups), maar je kan er zelf oefeningen bijvoegen en het schema opstellen volledig zoals je zelf wil met elke combinatie naar keuze. Best wel eventjes op voorhand opzoeken hoe je de oefening correct moet uitvoeren. Maar het zijn zulke “simpele” handelingen dat je ze zonder probleem snel en efficiënt kan doen. De app geeft ook de tijd aan, dus wanneer je de oefening start en wanneer je rust. Aftellen instellen is mogelijk. Echt een SUPER hulpmiddeltje. Nu kan ik wat afwisselen…

  11. lieke ·

    Roeien 1 uur = 300kal verbranding als je t doseert…. dan is t zeker vol te houden met muziekie erbij heerlijk!

    Reageer
  12. wim ·

    Hallo allemaal, ook al eens gedacht aan mensen die maar 1 been hebben? Dan is roeien super om te doen en je valt er wel degelijk van af. Als ik in de sportschool kom, zit iedereen te kijken waar mijn andere been is en dan zeg ik altijd maar dat die nog even buiten staat te wachten omdat hij niet durft. Dus heb ik zelf maar een roeimachine gekocht, dan hoef ik niet steeds uit te leggen dat het ook met 1 been goed te doen is op zo´n ding. Groetjes, Wim

    Reageer
    • Suzanne ·

      Haha! Ik moest enorm lachen om je reactie!

  13. Eduard ·

    @ Lillian: Het gaat hier niet zozeer om vetverbranding. Maar wat je lichaam laat afvallen is een te kort aan CALORIEËN. Dus als jij 30 minuten 120 kcal verbrandt of 400 is wel degelijk een groot verschil. Calorieën is energie. Zolang als jij je lichaam genoeg energie geeft, gebeurt er niks met je vet. Zolang jij onder je caloriebehoefte blijft zitten val je af. Dat is het grote punt, mensen willen VET verbranden, en denken dat door vet-verbrandende cardio het effect groter is. Dat is NIET zo, wel is het zo dat het 1 het ander meer aanspreekt. bijvoorbeeld long-term cardio, (a.k.a. vet verbrandende) SPREEKT VET HET MEEST AAN. Maar tot mijn conclusie is het toch zo dat hoe meer kcal je verbrandt hoe sneller je afvalt (lees: hoe beter je afvalt).

    Reageer
  14. Lillian ·

    @ Janneke: Je hebt gelijk, maar het gaat hier ook vooral om het verschil in doelgroepen. Er zijn heel veel mensen die een blauwe maandag gaan hardlopen om af te vallen. Je houdt het niet lang vol, bent niet getraind waardoor je buiten adem raakt en blessures oploopt. Natuurlijk werkt hardlopen beter als je het serieus aanpakt en meer dan 1 of 2 keer per week aan hardlopen doet. Je let dan goed op je voeding, houd je maanden achtereen aan opbouwende schema’s etc. Maar voor de grootste groep die dit niet volhoudt, is hardlopen niet de slimste manier om af te vallen: je hartslag blijft veel te hoog omdat je te weinig conditie opbouwt. Voor die groep is daarom stevig wandelen in eerste instantie veel slimmer. Houd je dit consistent vol, dan wordt hardlopen wel weer interessant. Hopelijk is het nu iets duidelijker. :)

    Reageer
  15. janneke ·

    Bij het hardlopen heb je dus nog altijd 12 kcal meer vet verbrand. Bovendien wordt dan je volgende gezonde maaltijd gestopt in spierverbetering en aanvulling tekorten, kom je dus niet aan van je volgende maaltijd… Daarnaast, als je hartslag lekker hoog ligt krijg je een veel betere conditie, kun je langer doorgaan, en dus meer afvallen per keer sport. Of zie ik het echt verkeerd? Want ook ik snap het ‘sport-vooral-niet-te-zwaar-verhaal’ niet.

    Reageer
  16. Lillian ·

    @ Linda: Even ter illustratie met een ander voorbeeld: Als je 30 minuten stevig wandelt en je verbrandt daarmee 120 calorieën, dan zijn 108 calorieën daarvan door vetverbranding. Als je 30 minuten gaat hardlopen en je verbrandt 400 calorieën, dan zijn daarvan 120 calorieën door verbranding van vet. Het maakt dus wel degelijk uit hoe snel je hartslag is. Daarnaast heb je wel gelijk dat sporten met een hoge hartslag altijd beter is dan helemaal niet sporten. Toch is het belangrijk om te vermelden op deze website, want de meeste bezoekers die hier komen zullen voornamelijk sporten om gewicht te verliezen. Over de rugblessures: Ik ga er natuurlijk wel van uit dat je op een goede manier roeit (en dus met een rechte rug). Alle sporten zijn tenslotte blessure-gevoeliger als je het verkeerd doet.

    Reageer
  17. Linda ·

    Wat een onzin weer van die hartslag en vetverbranding. En minder kans op blessures, wat dacht je van rugblessures voor ongetrainde mensen?

    Reageer
    • Cornelis Joseph ·

      Beste Linda, Ik ben toevallig een zware ruglijder. Als ik op hotel ben tijdens de vakantie is het eerste wat ik doe, naar de fitnessruimte gaan, op zoek naar een roeitoestel. De ervaring leert mij keer op keer dat al mijn rug-ellende naar drie à vier dagen volledig verdwenen is en voel ik mij als herboren. Ik weet nu niet of dit geldig is voor alle rugpatiënten maar voor mij is het een mirakel. Ik ben nu zelf op zoek om er een aan te kopen voor thuis. Aan alle rugpatiënten zou ik zeggen zo vlug mogelijk uitproberen.

    • mete ·

      Dus een beetje sporten is goed voor lichamelijke kwalen…

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.