Veilig zonnen: 6 zonnebrand tips

Het is algemeen bekend dat het belangrijk is om je huid te beschermen tegen de zon (UV-straling). Op die manier ga je het verbranden en verouderen van je huid namelijk tegen en kun je relatief veilig zonnen. Zonnebrandcrème is dan ook een populair product tijdens de zomermaanden en op vakantie. Veel mensen gaan echter totaal de mist in bij het gebruik van zonnebrand in de praktijk. In dit artikel 6 praktische tips en feiten om zonnebrandcrème & -spray goed te gebruiken en echt veilig te zonnen.

1. Veilig zonnen zonder zonnebrandcrème bestaat niet

Veel mensen beginnen de dag zonder zonnebrand (ik wil tenslotte wel een beetje bruin worden!) en beginnen pas met smeren op het moment dat de huid ‘toch wel erg warm wordt’. Het is echter niet zo dat je gedurende dat eerste halve uurtje veilig kunt zonnen. Gezond bruin worden bestaat simpelweg niet. Kortom: als je pas begint met het smeren van zonnebrandcrème op het moment dat je de zon begint te voelen, dan ben je al veel en veel te laat.

Let wel: loop je nagenoeg altijd in de zon met een flinke laag zonnebrandcrème, dan blokkeer je daarmee mogelijkerwijs het lichaamseigen vitamine D-metabolisme en kan het raadzaam zijn om een vitamine D-tekort te laten uitsluiten…

2. Tip: doe zonnebrand op voordat je naar buiten gaat

Je dient zonnebrandcrème al 15 tot 30 minuten voordat je de deur uitgaat op te doen. Op die manier heeft je huid de kans de zonnebrandcrème op te nemen en bescherm je je huid vanaf het moment dat je de zon tegemoet gaat.

3. (Waterproof) zonnebrandcrème & zwemmen

Als je gaat zwemmen, dan is het van harte aan te bevelen om een ‘waterproof’ of ‘water-resistente’ zonnebrandcrème te gebruiken. Hierdoor spoelt de beschermende laag niet geheel van je huid zodra je in het water plonst. Maar neem het woord ‘waterproof’ ook weer niet te letterlijk. Een product zal nooit voor 100% op je huid blijven zitten en altijd langzaam vervagen als je zwemt of zweet. Waterproof zonnebrandcrème betekent bovendien niet dat je je niet opnieuw hoeft in te smeren als je uit het water komt. Een zonnebrandproduct beschermt namelijk maar korte tijd (+/- 45 minuten) optimaal. Houd er bovendien rekening mee dat je met een handdoek de zonnebrandcrème van je huid kan vegen.

4. Tip: veilig zonnen = zeer regelmatig insmeren

Je dient zonnebrand in ieder geval iedere 2 uur opnieuw aan te brengen om veilig te zonnen, maar vaak nog veel sneller. Lees de gebruiksaanwijzing van het product goed door zodat je weet hoeveel zonnebrandcrème je moet gebruiken en wanneer het tijd is om een nieuwe laag aan te brengen.

5. Wolken, water, sneeuw & schaduw

Afhankelijk van de intensiteit van UV-straling, kun je ook op een bewolkte dag verbranden, Dit komt omdat wolken UV-stralen maar deels blokkeren en in bepaalde gevallen zelfs voor meer (!!) UV-straling zorgen. Raar maar waar. Ook water, sneeuw en schaduw vormen geen goede bescherming tegen de zon en kunnen verraderlijk zijn.

6. De juiste SPF & houdbaarheid

Tip: kies voor zonnebrandcrème of -spray met een SPF van minimaal 15 en koop bij voorkeur een product met SPF 30 als je veilig wilt zonnen. Houd er bovendien rekening mee dat je zonnebrandproduct niet onbeperkt houdbaar is. Gebruik je zonnebrandcrème daarom bij voorkeur maximaal 1 jaar. Gebruik je het langer? Deel de originele SPF factor dan per jaar door de helft om een indicatie te krijgen van de werkzaamheid van het product.

Vind jij het lastig om veilig te zonnen? En verbrand je snel? Deel jouw ervaringen met zonnebrandcrème, UV-straling & SPF hieronder. Ook aanvullende zonnebrand tips zijn van harte welkom!

De factor van zonnebrandcrème klopt alléén als je dik smeert!

De zomer komt er weer aan, en hopelijk ook veel zonnige dagen. We weten natuurlijk allemaal dat we met name tijdens de zonnige zomerdagen extra nauwlettend zonnebrandcrème moeten gebruiken. Zonnebrandcrème beschermt de huid namelijk tegen:

  • Huidkanker
  • Rimpels & oneffenheden
  • Uitdroging & leerachtige structuur
  • Verbranding & roodheid

Wat veel mensen echter niet weten is dat het enorm belangrijk is om zonnebrandcrème in een dikke laag op je huid smeert. Hieronder vind je alle nodige uitleg & richtlijnen m.b.t. zonnebrand & beschermingsfactoren…

De factor van zonnebrandcrème…

Waarschijnlijk heeft iedereen weleens gehoord van de “factor” van zonnebrandcrème. De factor ofwel beschermingsfactor geeft aan hoeveel UV-straling een bepaalde zonnebrandcrème tegenhoudt. Kortom: hoe hoger de factor, des te krachtiger de zonnebrandcrème en des te beter je huid wordt beschermd tegen de schadelijke invloeden van UV-straling.

Wat zegt het cijfer van de factor nou precies?

De factor van zonnebrandcrème heet voluit ‘Sun Protection Factor’ (SPF) ofwel ‘Zonnebeschermingsfactor’. De factors van zonnebrandcrèmes lopen sterk uiteen; van 6 tot en met 50. Maar wat zegt dat nummer nou precies? Hierbij een voorbeeldje:

  • Iemand met huidtype 2 (lichte huid; verbrandt vrij snel; bruint langzaam) verbrandt in de middagzon na ongeveer 20 minuten. Elke factor-eenheid verlengt deze tijd met 100%. Wanneer bovenstaande persoon dus een zonnebrandcrème gebruikt met factor 12, dan treedt de verbranding op na plusminus 12 (= factor) x 20 (= minuten), dus pas na 4 uur.

Waarom niet altijd factor 50 smeren?

Maar waarom gebruiken we dan niet allemaal een zonnebrandcrème met factor 50? Hierbij de verklaring:

  • Factor 50 blokt nagenoeg alle UV-straling, waardoor de huid geen vitamine D meer kan opnemen uit zonlicht.
  • Een gebrek aan zonlicht op de huid maakt je bovendien vatbaar voor depressiviteit!
  • Factor 50 zorgt er bovendien voor dat je huid niet kan wennen aan gematigd zonlicht.
  • Als je altijd en overal factor 50 smeert, verbrandt je levend zodra je het per ongeluk een keer vergeet!
  • Als je je huid te goed beschermt tegen zonlicht, kan op den duur zonneallergie ontstaan.
  • Een extreem hoge beschermingsfactor voorkomt dat je bruin wordt.
  • Factor 50 is over het algemeen veel duurder dan zonnebrandcrème met een lagere beschermingsfactor.

Tenzij je écht extreem snel verbrandt, is het dus beter om elke 3 uur een lagere factor te smeren dan één keer een hoge.

Zonnebrand dik smeren is van levensbelang!

De factor van zonnebrandcrème is bovendien verwaarloosbaar als je er niet voldoende van op je huid smeert! Zuinig smeren resulteert namelijk in een veel lagere beschermingsfactor dan op de verpakking wordt vermeld. Onderzoek wijst zelfs uit dat we gemiddeld maar 20 tot 50% van de hoeveelheid zonnebrandcrème gebruiken van de hoeveelheid die wordt gebruikt om de beschermingsfactor van producten te bepalen. Van factor 20 blijft in veel gevallen dus factor 4 tot 10 over.

Veruit de meeste mensen smeren dus veel te dun, waardoor hun zonnebrand niet aan de aangegeven beschermingsfactor kan voldoen. Zodoende ben je minder beschermd dan dat je denkt. Kortom: de factor van zonnebrandcrème geldt uitsluitend als je er een dikke laag van op je huid aanbrengt… En bovendien egaal over je huid verspreidt. Smeer dus gerust met handjes vol.

Aanvullende tips m.b.t. zonnebrandcrème

De dikte van de laag zonnebrandcrème op je huid is niet het enige aspect dat de ideale factor van je zonnebrand bepaalt. Hierbij een aantal aanvullende tips m.b.t. zonnebrandcrème:

  • Breng zonnebrandcrème een halfuurtje voordat je de zon in gaat aan; zonnebrand moet namelijk intrekken voordat deze werkt.
  • Door zwemmen & zweten, ‘slijt’ je zonnebrandcrème; óók watervaste zonnebrand.
  • Elke 3 uur opnieuw insmeren (afhankelijk van de zonkracht) is dus raadzaam.
  • In het water ben je niet veilig voor UV-straling. Sterker nog: een deel van de UV-straling wordt via het water weerkaatst, waardoor je een dubbele stoot UV te verduren krijgt.
  • Make-up met een zonnebeschermingsfactor (SPF) weegt absoluut niet op tegen zonnebrandcrème. Je moet het zien als een klein extraatje.
  • Baby’s (t/m 1 jaar) dienen altijd factor 50 te smeren.
  • Kinderen (t/m 16 jaar) dienen altijd factor 30 te smeren.

Conclusie

Algemeen genomen ben je het best beschermd tegen de zon als je zo veel mogelijk zonnebrandcrème smeert als je huid kan opnemen. Als je een dag naar het strand gaat, dan is een goede regel om tenminste twee volle eetlepels met factor 20 gelijkmatig over je lichaam te smeren. Vervolgens smeer je om de twee uur licht bij met een ietwat hogere factor. Deze hogere factor gebruik je als compensatie voor te weinig smeren, wat bijna onvermijdelijk is.

Heb jij vragen of opmerkingen m.b.t. zonnebrandcrème, factors en/of verbranding? Laat hieronder je reactie achter!

3 reacties op “Veilig zonnen: 6 zonnebrand tips

  1. Damien ·

    Ik las laatst van iemand die de volgende ontdekking had gedaan: “Je moet je altijd na 2 uur opnieuw insmeren. Het is dus niet dat je op 8 willekeurige momenten een kwartier in de zon kan gaan zitten.” :P

    Reageer
  2. Tamarah D ·

    @ Damien: Haha, alsof zonnebrandcrème van intern geheugen is voorzien en onthoudt hoelang er nog tegen de zon moet worden beschermd. :D

    Reageer
  3. Lilian ·

    Ik smeer me altijd maar een keer in als ik ’s zomers ga zwemmen en ik ben nog nooit verbrand. Ik heb een blanke, bijna bleke huid. Kan het dan toch zijn dat je een soort van “resistent” bent voor UV-straling? Of kan dit ergens anders door komen???

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.