eten niet lusten

5 tips om voedsel dat je niet lust, toch te leren waarderen!

We zijn ons er bijna allemaal van bewust dat het eten van veel groenten en fruit gezond is. Tijdens het boodschappen doen, negeer ik deze kennis toch behoorlijk vaak en ga ik voor de ongezonde keuzes in plaats van die verantwoorde appeltjes en volkorenboterhammen.

Door gezond voedsel zo veel mogelijk te laten staan, loop je echter belangrijke voedingsstoffen mis. Bovendien wordt het verliezen van gewicht moeilijker wanneer je bepaald voedsel niet eet. Op die manier worden de opties voor gezonde voeding steeds geringer. De website eDiets.com heeft daarom 5 manieren bedacht om voedsel waar je eigenlijk niet zo dol op bent toch te leren eten…

1. Geef elk voedingsmiddel een tweede kans

Je gehemelte en smaakpapillen worden net als de rest van je lichaam door de jaren heen ouder. Als je op je vijfde bietjes voorgoed van het menu hebt geschrapt, loont het zich dus om ze toch nog eens te proberen. Je kunt positief verrast worden door smaken die je voorheen niet wist te waarderen. Bovendien moet je sommige dingen echt leren eten, geef dus niet al te snel op.

2. Laat je niet te snel ontmoedigen

Als het woord ‘groenten’ bij jou visioenen van te lang gekookte broccoli en kurkdroge sla oproept, dan is het tijd om je mening bij te stellen. Er zijn immers honderden soorten groenten verkrijgbaar. Het is dan ook zeer onwaarschijnlijk dat je ze geen van alle lust. De kunst is om uit te vinden welke gezonde voedingswaren jij lekker vindt. Als je niet van bietjes en spruitjes houdt, dan blijven er nog talloze opties over.

3. Zet je voorkeur voor ongezond voedsel aan de kant.

Als je niets anders roept dan ‘Ik eet echt geen volkorenbrood!’ of ‘Ik krijg magere melk echt niet weg!’, dan moet je misschien toch eens proberen je houding aan te passen. Een negatieve instelling maakt het namelijk onnodig moeilijk om gezond te eten en af te vallen. Als je wilt afvallen en je gezondheid wilt verbeteren, zul je simpelweg je meest ongezonde eetgewoonten moeten inruilen voor gezondere alternatieven.

Wees dus niet te koppig en denk eens na waarom je iets niet lekker vindt en hoe je het aantrekkelijker kunt maken. Probeer voedsel bijvoorbeeld eens op een andere manier te bereiden en het te combineren met producten die je wel lekker vindt.

4. Zoek neutraal voedsel

Als er echt geen gezonde etenswaren zijn die je lekker vindt, zoek dan iets uit dat relatief neutraal van smaak is en de smaak van andere ingrediënten absorbeert. Voorbeelden hiervan zijn aubergine, tofoe, kip, en paddenstoelen. Bak zo’n product in een wok met bijvoorbeeld sojasaus. De smaak van de saus wordt dan geabsorbeerd, waardoor je de losse ingrediënten veel minder goed proeft. Op die manier krijg je toch gezond voedsel binnen dat lekker smaakt.

5. Gezonde smaakversterker

Als echt helemaal niets helpt, gebruik dan een gezonde smaakversterker. Saladedressing is bij uitstek geschikt voor mensen die de rauwe smaak van groenten niet zo kunnen waarderen. Maak daar dus gebruik van. Een dressing zal allerlei voedingsmiddelen die je rauw niet lust aangenaam en smaakvol maken. Kies wel een dressing die weinig vet en calorieën bevat.

Ook andere gezonde smaakversterkers kun je op die manier gebruiken. Maak je eten bijvoorbeeld wat smaakvoller met knoflook, gember, azijn, honing, mosterd en anderesoortige kruiden en specerijen. De mogelijkheden zijn oneindig… Succes!

Heb jij aanvullende tips en adviezen om dingen die je niet lust, toch te leren eten? Deel ze in een berichtje hieronder!

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.