Maakt pasta dik of toch niet? – 3 weetjes over pasta

Pasta behoort tot de bekendste en meest populaire koolhydraatleveranciers die je in westerse keukens tegenkomt. Omdat koolhydraten steeds vaker de schuld krijgen van overgewicht, wordt pasta (samen met brood, rijst, aardappels en fruit) steeds vaker in het verdomhoekje gezet. Maar is pasta nou echt slecht voor de lijn of is het de zoveelste onterechte zondebok? Hieronder het antwoord…

1. Volkorenpasta

Pasta bestaat uit tarwe en water. Voor witte pasta wordt tarwebloem gebruikt; volkorenpasta bestaat grotendeels uit tarwemeel. Meel is beduidend gezonder dan bloem. Bloem is namelijk meel waar vrijwel alle nuttige vezels en micronutriënten uit zijn gezeefd. Volkorenpasta bestaat daarentegen uit volkorenmeel; dit is gemaakt van “hele granen” en kan zodoende onder de gezonde koolhydraten worden geschaard.

Kortom: eet bij voorkeur gedroogde volkorenpasta met een bruine kleur!

2. Al dente

Hoe zachter de pasta, des te hoger de glycemische waarde. Daarentegen geldt: hoe harder de pasta, des te beter voor je bloedsuikerspiegel, insulineniveau, hongergevoel en afslanksucces. Kook pasta dus nooit door en door gaar, zacht & plakkerig.

Dus: eet pasta al dente; dat betekent beetgaar, met een zekere “bite”.

3. Aanvullende ingrediënten

Een portie (+/- 75 gram) volkorenpasta hoeft echt geen negatieve invloed uit te oefenen op afvallen. Sterker nog: de vezels en micronutriënten in dit soort pasta kunnen afslanken juist ten goede komen.

Wat wel funest kan zijn voor je lijn is hetgeen je bij de pasta eet. Calorierijke roomsaus is logischerwijs veel slechter voor je dan een magere tomatensaus… Neem liever vis dan vet gehakt… En paprikablokjes i.p.v. bacon of ham.

Al met al dien je je pasta zo slank en gezond mogelijk aan te kleden!

Tot slot

Het mediterrane dieet wordt al jaren de hemel in geprezen omdat Italianen, Grieken en Spanjaarden zo gezond zijn vanwege hun superieure eetgewoonten. Dit is een interessante wetenswaardigheid, want pasta is zowel in Italië als in Spanje als in Griekenland een authentiek en ongekend populair gerecht. (bron)

Eet jij pasta binnen je (afslank)dieet? Laat hieronder weten of –en zo ja, hoe– jij je pasta het liefst bereidt…

3 reacties op “Maakt pasta dik of toch niet? – 3 weetjes over pasta

  1. Mirjam ·

    Tip: Probeer de maispasta te koop bij Jumbo eens! Heerlijk en veel gezonder als tarwepasta. Daarbij maak ik dan zelf saus. Ik rul rundergehakt, uitjes, champignons en een roerbakgroentenmix erbij en daarna een blik gezeefde tomaten. Beetje op smaak maken met wat kruiden en knoflook en klaar!

    Reageer
    • Paul ·

      Maispasta is niet per se gezonder dan tarwepasta. Sterker nog: volkorentarwepasta komt qua voedingswaarde en koolhydraatkwaliteit beduidend beter uit de bus. Misschien is volkoren speltpasta of koolhydraatvrije pasta dan een beter alternatief voor witte pasta van tarwebloem?

  2. Shirley ·

    Pasta is het lekkerst met wat vers in blokjes of plakjes gesneden groenten zoals paprika, courgette, aubergine, wortels, broccoli, bloemkool of wat je zelf maar lekker vindt. Deze kook je kort, waarna je ze afgiet. Daarbij kun je nog vlees doen zoals kip of mager gehakt. Het vet dat uit het vlees komt ‘pers’ ik er meestal uit met de spatel en laat ik naar één kant van de pan lopen, waarna ik het eruit dep met een stuk keukenpapier. Zo houd je redelijk ‘droog’ vlees over wat je bij de groenten kunt doen. Dan voeg je gezeefde tomaatjes toe en wat water, al naar gelang hoe dik je de saus wilt hebben. Nog even al roerend op het vuur laten staan zodat het geheel heet wordt, maar niet kookt. Als laatste kun je nog (verse) Italiaanse kruiden toevoegen, zoals basilicum of oregano. Doe de gekookte pasta op een bord met de saus eroverheen en je hebt een heerlijke maaltijd!

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.