Cooling-down: belangrijk of nutteloos voor afvallen?

Een cooling-down is het langzaamaan afbouwen van de trainingsintensiteit aan het eind van een work-out. Zodoende vallen je spieren niet plotsklaps (“cold-turkey”) stil. Je spieractiviteit verandert dus niet van extreem intensief in nihil. In plaats daarvan zak je geleidelijk aan terug naar je ruststofwisseling (plus eventuele “afterburn”).

Je moet de cooling-down zien als het tegenovergestelde van de warming-up. Tijdens een warming-up laat je je spieren langzaamaan warmer worden (opwarmen); tijdens een cooling-down laat je ze weer langzaamaan kouder worden (afkoelen). In dit artikel lees je waarom een cooling-down nuttig is, óók als je wilt afvallen…

Functie van de cooling-down

Een cooling-down is nuttig. Als je je bewegingen, hartslag en lichaamswarmte namelijk langzaamaan terugbrengt, blijft het melkzuur dat in je spieren wordt opgebouwd minder lang in de spiervezels aanwezig. Het milieu van de spiercellen blijft dankzij een cooling-down dus minder lang te zuur, wat ten goede komt aan de circulatie van bloed, zuurstof en voedingsstoffen in je spieren. Dit heeft bovendien een positief effect op de afvoer van afvalstoffen.

Een goede cooling-down zorgt er tot slot voor dat de intensiteit van je spiergebruik langzaamaan wordt afgebouwd, waardoor je spiervezels optimaal tot rust kunnen komen. Zodoende zul je minder last hebben van spierpijn, spierkramp, spierslapte, spierstijfheid en spierblessures. Bovendien kunnen je spieren zichzelf dankzij een cooling-down gemakkelijker herstellen, waardoor ze sneller toe zijn aan een volgende sportieve activiteit. Voor topsporters en wedstrijdsporters is een cooling-down dan ook extra belangrijk. (bron)

Tot slot

Als jouw spieren van het ene op het andere moment van intensieve inspanning terugvallen in ‘nietsdoen’, dan kan dat, direct of indirect, grote gevolgen hebben voor je sportprestaties en zo ook voor afvallen. Doe daarom na iedere training een cooling-down van 5 tot 10 minuten.
Begin bijvoorbeeld met rustig uitlopen; doe vervolgens wat rek- en strekoefeningen en ten slotte nog een stukje uitlopen. Ook een herstelmassage kan bijdragen aan een optimale cooling-down.

Doe jij een cooling-down na cardiofitness of krachttraining? Deel hieronder jouw ervaringen en voorkeuren…

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.