Zijn kant-en-klare salades eigenlijk wel gezond?

De regels rondom ingrediëntenlijsten zijn sterk verbeterd. Voedingsclaims op verpakkingen zoals ‘goed voor de lijn’ worden streng beboet als ze niet op wetenschappelijk onderzoek berusten. Toch is het nog altijd lastig om gezonde en verantwoorde keuzes te maken in de supermarkt. Het blijft namelijk moeilijk om in één oogopslag te zien of een product gezond is en goed is voor de lijn. De nieuwste trend lijkt dan ook om ongezond eten als gezond te vermommen.

Kant-en-klaar salades

Zo zie je in de supermarkt steeds meer kant-en-klare maaltijdsalades die er in eerste instantie erg gezond uitzien. Hoewel deze producten bij lange na niet allemaal ongezond zijn en/of slecht voor de lijn, zijn er veel salades bij die niet gezonder zijn dan een patatje. Veel kant-en-klare maaltijdsalades bevatten namelijk ontiegelijk veel zout, suiker, vet en calorieën. Logisch, want kant-en-klare producten moeten op de een of andere manier smaakvol en houdbaar worden gemaakt.

Definitie van salade…

Het is overigens niet zo dat alle kant-en-klare producten slecht zijn voor je gezondheid en afvallen. Er zijn ook maaltijdsalades en stoommaaltijden die verrassend gezond zijn. Desalniettemin zie ik steeds vaker salades die amper meer als zodanig herkenbaar zijn. Veel salades bestaan grotendeels uit olierijke dressings, croutons, geitenkaas, spek, gerookt vlees en gebakken aardappels. Zolang er een blaadje sla bij zit, wordt het als salade verkocht.

Daarnaast zijn er talloze kant-en-klare salades die vol zitten met geurstoffen, kleurstoffen, smaakstoffen, voedingszuren, geleermiddelen, emulgatoren, stabilisatoren, zuurteregelaars, rijsmiddelen, antiklontermiddelen, smaakversterkers, glansmiddelen, meelverbeteraars en verpakkingsgassen. Hoewel ze allemaal goedgekeurd zijn voor menselijke consumptie, ben ik er persoonlijk geen fan van.

Conclusie

Dan rijst bij mij de vraag: ‘Waarom zou je niet gewoon een paprika, een komkommer, een paar tomaten en een krop sla kopen en het lekker zelf doen?’ Waarschijnlijk omdat het nou net de ongezonde toevoegingen zijn die kant-en-klaar salades lekkerder c.q. smaakvoller maken dan wanneer je ze zelf maakt. Maar houd je jezelf dan eigenlijk niet ontzettend voor de gek?

Eet jij weleens kant-en-klare salades, en zo ja, wat vind je ervan?

Salades ongezond!?

Kant-en-klare salade

Salades zijn over het algemeen gezond en dat is goed. Voor veel Nederlanders is gezond slechts een welkome bijkomstigheid en is het pas écht belangrijk dat een product lekker is. Fabrikanten van kant-en-klare salades hebben dit begrepen en bieden de meest smakelijke salades aan waar je direct op aan kan vallen. Veel van deze overheerlijke kant-en-klare salades zijn echter zodanig “gepimpt” dat ze meer calorieën bevatten dan een fastfood-maaltijd, inclusief broodje burger en portie patat. En omdat een salade in veel gevallen juist dienstdoet als compensatie voor een eerdere vetrijke maaltijd, is het van essentieel belang dat een salade ook gezond is en niet alleen gezond geacht wordt.

Kant-en-klare salades

Gezond is de laatste jaren weer helemaal hip en salades staan voor veel consumenten nu eenmaal synoniem aan gezond. Er is simpelweg niemand die de vergelijking trekt tussen caesarsalade en chocoladeroomijs. De werktuiglijke veronderstelling dat salades gezond zijn gaat echter niet altijd meer op dankzij de kant-en-klare supermarktsalades. Doordat de ene supermarkt zijn salades nog lekkerder probeert te maken dan die van de concurrent, blijven de aantallen en hoeveelheden calorieën, verzadigde vetten, “korte” koolhydraten, suikers, zouten, conserveermiddelen en smaakversterkers namelijk toenemen, en wordt een salade die in beginsel bedoeld is als gezonde maaltijd een heuse calorieënbom.

Aan de essentie voorbijgaan

Het fijne van een kant-en-klare salade is dat je er niks, maar dan ook niks voor hoeft te doen. Nou ja, je moet het folie verwijderen, een vork pakken en eventueel de zakjes met saus en garnituur openscheuren, maar dan kun je ook direct aan de slag. Je hoeft niets te bereiden, niets op smaak te maken en niets toe te voegen en dat kan soms extreem goed van pas komen. En wat zou je überhaupt nog toe kunnen voegen aan een salade met sauzen, dressings, vinaigrettes, croutons, garnalen, in spek gerolde geitenkaasjes, pasta, gerookte kip, walnoten, ham, mozzarella, zalm, feta, ei, gedroogde tomaten en krielaardappeltjes? Salades worden soms dusdanig lekker gemaakt dat er aan de essentie van een salade – namelijk een gezond mengsel van (blad)groenten, plantaardige olie, azijn en eventueel wat kruiden – totaal voorbij wordt gegaan.

Conclusie

Er is bijna geen enkele supermarkt die de populariteit van kant-en-klare salades niet heeft opgemerkt en vrijwel iedere supermarktketen biedt dan ook zijn eigen saladevarianten aan. Overigens is niet elke kant-en-klare salade per definitie ongezond! Voordat je echter door de supermarkt loopt, een salade aanschouwt en denkt: salade… dus gezond, kun je beter even goed de ingrediëntenlijst en voedingswaardentabel doornemen. Met de ingrediënten in de bovenstaande paragraaf hoeft bijvoorbeeld niks mis te zijn, maar als een salade ermee wordt volgestopt, dan kan dat een vertekend beeld geven. In extreme gevallen kan een dergelijke salade zelfs beter worden betiteld met: “megamaaltijd waar toevallig sla bij zit”. En houd in gedachten dat het echt niet meer dan een paar minuten hoeft te kosten om zelf een salade te maken.

12 reacties op “Zijn kant-en-klare salades eigenlijk wel gezond?

  1. Lois ·

    Ik moet vreselijk vroeg opstaan en ben laat thuis. Ik reis de hele dag en kom geregeld op stations, dus vaak haal ik daar salades etc. Nu weet ik dat het vaak niet heel gezond is, alleen tegenwoordig zit in een brood van de supermarkt en een pakje ham ook van alles aan conserveermiddelen. Ik ontbijt altijd wel goed met natuurlijke producten, maar lunch en avondmaaltijden zijn vaak van de AH To Go o.i.d. Naast dat dit verschrikkelijk duur is, merk ik wel verschil met wanneer ik een tijdje zelf gezond thuis eet, dat is gewoon echt beter voor je lijf. Dressings gooi ik wel altijd weg vanwege de vele suikers en ik probeer altijd de gezondste salade te kiezen. Maar ja, gezond dus?

    Reageer
    • Paul ·

      Beste Lois, De heilzame aspecten van een kant-en-klaar-salade verschillen inderdaad sterk per product. Sinds dit artikel is geschreven, zijn er veel gezonde, maar ook heel veel ongezonde kant-en-klare salades bij gekomen. Het typische vind ik dat er echt twee uitersten zijn. De ene salade bevat alleen maar natuurlijke ingrediënten en de salade ernaast bevat letterlijk 30 E-nummers. Overigens is er tegenwoordig ook relatief gezond brood verkrijgbaar bij supermarkten, waaronder biologisch volkorentarwebrood en biologisch volkorenspeltbrood. Ook zijn er magere vleessoorten zonder chemisch-synthetische voedingsadditieven, waaronder rosbief en rauwe ham van de versafdeling. Groeten, Paul

  2. Michel ·

    Als je dan zelf een salade maakt, doe er dan geen ‘saus’ overheen op basis van mayonaise of zelfs yoghurt, want dit neemt een boel smaak weg. Je verdrinkt de salade en dan kan je inderdaad net zo goed een bakje patat eten, maar neem een dressing op basis van zonnebloemolie, azijn en wat kruiden zoals knoflook, peterselie, zout en peper en misschien wat mosterd toevoegen. Koop inderdaad een komkommer, ijsbergsla, wat tomaatjes, wat olijfjes, evt. afwisselen met wat fijn gesneden (rauwe) witlof en als je dressing maken lastig vindt, koop je bv. van die kant-en-klare sauszakjes per drie verpakt van Knorr. Daar voeg je een paar theelepels water en zonnebloemolie aan toen en voila, heerlijke simpele dressing. Even goed door scheppen en eet smakelijk. Op zich ben je hier helemaal niet zo lang mee bezig, hooguit een minuut of tien.

    Reageer
  3. ivo ·

    Kant en klare salades laten staan, zitten vol met conserveermiddelen en slechte andere E-nummers….bah

    Reageer
    • Sabrina ·

      Dat verschilt echt (dag en nacht) per salade. Bekijk de maaltijdslades van de AH maar eens. De ene is helemaal vrij van E-nummers en de andere zit boordevol troep.

  4. Joep ·

    Jumbo maltijdsalade met geitenkaas. Hoezo gezond? Ik lees:4o% suikers, 20gr vet’ verzadigd 13.6gr, natrium 41%…….

    Reageer
  5. inge ·

    Ik moet zeggen dat ik al regelmatig een kant-en-klare maaltijdsalade heb gekocht maar het valt me toch steeds weer erg tegen. Sommige ingredienten lust ik niet en de sla is vaak bitter. Ik maak het dus liever zelf met komkommer en allerlei andere groenten en dan wat rucola ofzo. Veel smaakvoller. Ook doe ik er vaak plakjes kipfilet met tuinkruiden in blokjes gesneden doorheen. En als dressing dan yogonaise met zo’n zakje waar je ook dipsaus mee kunt maken. Erg smakelijk en volgens mij ook heel gezond. Wat ik over houd eet ik dan de volgende dag tussen de middag ipv brood.

    Reageer
  6. Astrid ·

    Ik heb het wel eens gegeten,maar maak het liever zelf.Dan weet ik precies wat er in zit en hoeveel.
    En vers is uiteindelijk ook veel lekkerder.

    Reageer
  7. Karin ·

    “Dan rijst bij mij de vraag: ‘Waarom zou je niet gewoon een paprika, een komkommer, een paar tomaten en een krop sla kopen en het lekker zelf doen?’ Waarschijnlijk omdat het nou net de ongezonde toevoegingen zijn die kant-en-klaar salades lekkerder c.q. smaakvoller maken dan wanneer je ze zelf maakt. Maar houd je jezelf dan eigenlijk niet ontzettend voor de gek?”
    Nee hoor, mijn motivatie is tijdgebrek, die enkele keer dat ik naar een kant en klare salade grijp. Het is altijd beter dan wat vaak het alternatief is: de snack(bar) en voor de duidelijkheid: mijn eigen salades zijn altijd veel lekkerder en ik gebruik geen ongezonde toevoegingen!

    Reageer
  8. J. ·

    Precies, dat is het nadeel met een salade zelf maken, je moet alles in grotere hoeveelheden kopen, waardoor ik bijna genoodzaakt ben 3 avonden lang dezelfde salades te eten.
    Daarom, zo’n kant en klaar salade 1x in de zoveel tijd lijkt mij geen probleem!

    Reageer
  9. Dianne ·

    Persoonlijk vind ik de kant-en-klare maaltijdsalades van de AH een hele lekkere, en volgens mij verantwoorde, keuze. Ik kijk wel altijd ff op de verpakking hoeveel calorieën ik er mee binnen krijg. Valt vaak erg mee, voor een volledige avondmaaltijd!
    Ik kijk ook altijd uit met de dressing en eet vaak niet alle past op.
    En ik kan t zelf niet zo lekker maken, zonder allerlei ingrediënten over te houden, omdat de rest van de familie geen zin in heeft in sla …

    Reageer
  10. J. ·

    Ik eet idd zo nu en dan de kant en klare salade geitenkaas van AH. Ik vind hem heerlijk. Ik moet zeggen dat ik wel de pasta’s eruit kieper, en niet alle dressing gebruik. Ik vraag me af wat hier nog ongezond aan is, behalve dat je avondeten ook lekker moet smaken. Want als ik zelf mijn salade zou maken, zou ik er zowiezo geitenkaas in doen, en ook de gedroogde tomaatjes, komkommers….

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.