Maakt fruit je dik?

perzik fructose

Fruit bevat veel fructose, ook wel fruitsuiker of vruchtensuiker genoemd. Fructose is een zoetstof die niet alleen natuurlijkerwijs de zoete smaak geeft aan fruit, maar bijvoorbeeld ook wordt gebruikt om junkfood en frisdrank te zoeten. Alle soorten suikers, dus ook fructose, worden door de lever omgezet in vet of door het lichaam verbruikt als brandstof.

We krijgen doorgaans veel te veel suiker binnen, bijna alle voedingsmiddelen bevatten namelijk suikers. Zo bestaan verse appels en sinaasappels voor zo’n tien procent uit suikers, zetmeelhoudende groentes en fruit zoals bananen en aardappels voor ongeveer 20 procent, brood voor plusminus 60 procent en crackers, pasta en bloem bestaan vaak voor een nog groter percentage uit suikers.

Onderzoek naar fructose

Brits onderzoek wijst uit dat fructose meer schadelijke effecten heeft dan andere zoetstoffen. 33 zwaarlijvige testpersonen kregen twee weken lang, iedere dag maaltijden die bestonden uit 55 procent complexe koolhydraten, 30 procent vet en 15 procent eiwitten. Tijdens de tien hierop volgende weken kregen de testpersonen maaltijden voorgeschoteld waarvan de calorieën voor één vierde deel werden verkregen uit fructose (fruitsuiker) of glucose (druivensuiker die wordt verkregen uit zetmeel). Alle testpersonen kwamen tijdens deze periode gemiddeld anderhalve kilo aan.

Fructose zorgt voor vet

De testpersonen die fructose kregen, ontwikkelden binnen tien weken echter veel meer cholesterol en buikvet dan de testpersonen die glucose kregen. De buik is een gevaarlijke plek om vet te ontwikkelen omdat deze de vitale organen (hart, nieren, lever, longen en alvleesklier) omhult. Daarnaast verhoogt buikvet de kans op hart- en vaatziekten en diabetes. In een gerelateerde studie door dezelfde onderzoekers werden de verschillen vergeleken tussen een dieet dat voor één vierde bestaat uit ofwel sucrose, of fructose, of fructosestroop of glucose. Alleen bij het fructosedieet nam het vetpercentage toe.

Wel fruit blijven eten!

Alhoewel fruitsuiker weldegelijk dik maakt, bestaat vers fruit in verhouding maar voor een heel klein deel uit fructose. Vooral gedroogd fruit, snoep, gebotteld fruit, honing, sport- en frisdranken, tafelsuiker, bepaalde vruchtensappen, junkfood en dergelijke bevatten grote hoeveelheden fructose. De voordelen van fruit voor de gezondheid wegen overigens veel zwaarder dan dit ene nadeeltje.

Bovendien bevatten vruchten ook veel vezels. Deze zorgen er voor dat de suikers minder snel door je lichaam worden opgenomen dan bijvoorbeeld de suikers in een snoepje, wat geen vezels bevat.

De conclusie is daarom ook dat fructose op zichzelf wel een dikmaker is, maar omdat fructose uit fruit altijd gepaard gaat met grote hoeveelheden vezels, is fruit geen dikmaker!

Gerelateerde artikelen

Speciale fruitdrankjes geen goede vervanging voor groente en fruit
Fruitvliegjes en fruit: Waar komen ze toch zo snel vandaan?
Zijn groenten vers gezonder dan uit de diepvries of uit blik?

7 reacties op “Maakt fruit je dik?

  1. Janyne ·

    Ik heb nu fruit in de vriezer gedaan (frambozen en appel in stukjes) en dat laat ik een nacht vriezen en dan eet ik het de volgende dag is dat goed? of niet?

    Reageer
    • Paul ·

      Daar lijkt me niks mis mee. Hartstikke gezond, toch?

  2. Meena ·

    Elke ochtend een rode grapfuit eten. Dat is gezond en reg lekker.

    Reageer
  3. Roxanne ·

    maar word er rekening gehouden dat je fruit moet eten die laag in de fructose gehalte ligt of hoog in de fructose of word er gewoon gezegd neem alleen een stuk fruit bij het ontbijt

    Reageer
  4. ida ·

    élke ochtend 1 sinaasappel bij je ontbijt. dat is het advies van mij dieetiste.

    Reageer
  5. Roxanne ·

    Ik denk dat je beste fruit kan eten bij ontbijt die hoog in fructose is en na je ontbijt tussendoortje fruit die laag in de fructose is duss als je een suiker product neemt waar vooral surcose de overhand heb van plaats fructose ga je minder buikvet ontwikkelen mij is wel eens gezegd na 12 uur geen fruit maar om niet alle fruit soorten het zelfde zijn ga ik daar aan twijfelen.

    Reageer
  6. Joortje ·

    Hoeveel stuks fruit is nou goed om op een dag te eten? Ik eet bijvoorbeeld 1 appel 1 sinaasappel 1 kiwi en nu het seizoen ervoor is; 2 mandarijnen. Is dit nu te veel? Ik eet dit voornamelijk als tussendoortje, ik maak er een soort fruitsalade van. Hartelijke groetjes, Joortje

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.