Quinoa: ideale zaden als je wilt afvallen

De quinoa (uitspraak “kienwah”) is een kruidachtige plant. De zaden van de quinoa lijken qua uiterlijk en structuur sterk op graankorrels en kunnen bovendien als zodanig worden gebruikt. Zo kun je van tot meel gemalen quinoa-zaden onder meer brood bakken.

Quinoa wordt als een “superfood” gezien omdat quinoazaden extreem rijk zijn aan essentiële voedingsstoffen. Bovendien is quinoa vrij van gluten. Hieronder lees je meer over de heilzame werking van quinoa…

Wat is quinoa?

Quinoa is een plantengeslacht dat zo’n 100 verschillende soorten telt. Quinoa groeit o.a. in Colombia, Bolivia, Ecuador, Chili, Argentinië en Canada. Oorspronkelijk komt quinoa uit Peru, waar het al ruim 3000 jaar wordt gegeten. Bij de Peruaanse Inca’s stond quinoa bekend als “moedergraan”. Quinoa bevat onder andere:

  • Vitamine B2 + E
  • Erg veel eiwitten/aminozuren
  • Mineralen zoals magnesium, ijzer & koper

De quinoa-plant is doorgaans ½ tot 2 meter hoog. De zaden van de quinoa zitten in grote pluimen die qua kleur sterk uiteenlopen: wit, grijs, geel, roze, rood, bruin, zwart etc. Quinoa-zaad is bedekt met een bitter laagje waarin relatief veel giftige stofjes, genaamd saponines, zitten. Om die reden moet quinoa altijd goed worden gewassen in een zeef voordat je het kunt eten.

Gebruiksdoeleinden van quinoa

Quinoa wordt gezien als een “pseudograan”. Het is geen graan, maar kan wel als zodanig worden bereid en gegeten. Het belangrijkste voordeel van quinoa is dat het glutenvrij is en zodoende bruikbaar is binnen een glutenvrij dieet zoals dat o.a. door coeliakiepatiënten wordt gehanteerd. Er zijn talloze manieren waarop je quinoa kunt eten; hierbij enkele voorbeelden:

  • Quino-zaden kunnen tot meel worden gemalen en tot quinoa-brood worden gebakken.
  • Quinoa kan net als rijst worden gekookt en als rijst, couscous, bulgur of risotto worden gegeten.
  • Je kunt quinoa ook tot pap of pudding koken.
  • In Peru wordt quinoa-zaad gepoft: de “mini-popcorn” die ontstaat wordt ‘kokitos’ genoemd.
  • Je kunt quinoazaden in zijn geheel toevoegen aan een soep of bouillon.
  • Geroosterde quinoa kun je als ontbijtgraan gebruiken (muesli, cornflakes etc.).
  • Van gefermenteerde quinoa wordt in Zuid-Amerika het drankje ‘chicha’ gebrouwen. (bron)
  • Ook worden gefermenteerde quinoazaden nog weleens aan melk, fruitsap en wijn toegevoegd.

Heb jij al eens quinoa gegeten? Wat vond je ervan? Deel je mening hieronder!

9 reacties op “Quinoa: ideale zaden als je wilt afvallen

  1. Tineke ·

    Je kan het tegenwoordig allemaal verkrijgen bij de notenkar op de markt, ook quinoa.

    Reageer
  2. i.Staal ·

    ik woon in Amersfoort geen idee of hier een ekoplaza is en ik ben ook aan het zoeken of je er brood mee kan bakken of cake soort iemand een idee?

    Reageer
  3. Hepziba ·

    Het is in ieder geval te koop bij natuurwinkels.

    Reageer
  4. i.Staal ·

    waar is dit te koop?

    Reageer
    • Mina ·

      EkoPlaza kon mij vertellen dat zij het in ieder geval in huis hadden. Ik weet niet wat jouw woonplaats is, maar je zou even kunnen checken naar het dichtstbijzijnde filiaal.

  5. Sascha ·

    Quinoa is een van mijn favoriete etenswaren. Ik eet het bijna elke dag. Soms als pap achtig iets met fruit en noten, dan in een salade en dan weer ipv rijst of couscous. Het is ontzettend lekker, snel klaar en ook nog eens eiwitrijk en gezond.

    Reageer
  6. Mina ·

    Ik zal eens kijken of ik het bij een eko-supermarkt kan vinden… ik ben best nieuwsgierig!

    Reageer
  7. Hepziba ·

    Ik heb het ontdekt in een retreat in Schotland, klaargemaakt als rijst/couscous. Het smaakt er ook redelijk naar maar is net weer even anders. Lekker en leuk voor de afwisseling! Absolute aanrader dus.

    Reageer
  8. linda ·

    Lekker! Ik gebruik het af en toe omdat ik sinds 2 jaar glutenvrij eet. Heel voedzaam!

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.