Verkoopbevordering via relatiegeschenken is een push-marketingtechniek die populairder is dan ooit. Naast het stimuleren van je verkoop, kunnen relatiegeschenken je relatie met je trouwe klanten versterken en nieuwe klanten winnen. Ze helpen ook je merkimago te verbeteren door de bekendheid van je bedrijf te vergroten.
Het relatiegeschenk is daarom nu het onderwerp van een echte marketingstrategie. Dus wat zijn de goede redenen om het te gebruiken? Laten we dat eens uitzoeken in 5 gedetailleerde punten.
1. Genereer verkeer in de winkel en op je site
Het is altijd moeilijk om een aantrekkelijke aanbieding voorbij te laten gaan. Exclusieve, kortstondige aanbiedingen zijn een geweldige manier om klanten aan te trekken die ervan willen profiteren in je verkooppunt of op je site.
Voeg daar een goede multi-channel communicatie rond de aanbieding aan toe: je KPI’s zullen zeker een hoge vlucht nemen!
2. Verbeter je merkimago en je bekendheid
Het geven van een cadeau is ongetwijfeld de beste manier om je klanten over je merk te laten praten. Wie vindt het niet leuk om een cadeau te krijgen, vooral van een merk dat je leuk vindt? Dankzij de gemaakte reclame en de mond-tot-mondreclame zullen veel mensen dit soort cadeaus willen krijgen.
Voor een milieubewust imago ga je nog een stapje verder door duurzame relatiegeschenken in te zetten. Op deze manier laat je als bedrijf zien dat je begaan bent met milieu en duurzaamheid. Dit draagt bij aan een positief imago en kan potentiële klanten en partners aantrekken die waarde hechten aan duurzaamheid.
Bovendien geeft het bij de klant een positieve associatie: Duurzame relatiegeschenken worden vaak geassocieerd met kwaliteit, betrouwbaarheid en zorg voor het milieu. Door deze geschenken te geven, kun je de perceptie van je merk verbeteren en een positieve indruk achterlaten bij ontvangers.
3. Klanten behouden
Voor een klant is het altijd goed om aandacht te krijgen van een bedrijf. Nog meer als het een goede klant is! De klant heeft dan het gevoel erkend, bedankt of zelfs bevoorrecht te worden. Hij voelt zich gewaardeerd en gewaardeerd door het bedrijf, wat zijn binding met het bedrijf versterkt.
Deze loyaliteit leidt er ook toe dat de klant het merk beter onthoudt. Dit komt doordat het voor ons gemakkelijker is om een merk te onthouden dat ons een cadeau heeft gegeven, dan een merk dat nooit interesse in ons heeft getoond. Op deze manier krijgen klanten een positief beeld van je bedrijf en zullen ze eerder spontaan naar je toe komen als ze op zoek zijn naar een bepaald goed of een bepaalde dienst.
Dankzij het relatiegeschenk worden prospects klanten, en klanten trouwe klanten!
4. Om nieuwe klanten te werven
Het relatiegeschenk helpt ook om nieuwe klanten aan te trekken. Alle communicatiemiddelen die rond je aanbod zijn ontwikkeld, helpen je namelijk om je zichtbaarheid te verbeteren en zo de aandacht te trekken van een groot aantal mensen.
Onder hen, naast je al trouwe klanten, zijn er veel nieuwsgierigen die door je geschenk worden aangetrokken en zich laten verleiden tot een bestelling… Als je basisproductaanbod hen natuurlijk aanspreekt.
Bovendien kun je bij het werven rekenen op je trouwe klanten die, als ze het cadeau hebben gekregen, de beste ambassadeurs zullen zijn!
5. Om je verkoop te stimuleren
Je kunt ervoor kiezen om het cadeau aan je klanten te geven vanaf een bepaald bedrag. Klanten krijgen je cadeau alleen als ze de aangegeven drempel halen. Zo worden je klanten gemotiveerd om dit beroemde niveau te bereiken, zelfs als dat betekent dat ze nog een paar artikelen aan hun mandje moeten toevoegen. Direct gevolg: je verkoopt meer!
Over het algemeen zijn consumenten dol op dit soort aanbiedingen. Het komt zelfs voor dat bij sommige campagnes klanten het product kopen voor de weggever.
Tot slot
Benieuwd naar een leuk idee voor een relatiegeschenk? Say no more! Wij hebben het ideale geschenk, namelijk groeipapier.
Groeipapier biedt een interactieve ervaring voor de ontvanger. Nadat het papier is gebruikt, kan het in de grond worden geplant en groeien er bloemen, kruiden of groenten uit. Dit creëert een blijvende herinnering aan het relatiegeschenk en je bedrijf.
Je kunt groeipapier bedrukken met je bedrijfslogo, boodschap of andere speciale ontwerpen. Dit biedt de mogelijkheid om het relatiegeschenk te personaliseren en je merk op een unieke manier te promoten. Het is een creatieve manier om je branding te versterken en een blijvende indruk achter te laten. Leuk als originele giveaway met een groen karakter!