4 belangrijke valkuilen tijdens je dieet

Lijnen en diëten is helemaal zo makkelijk niet. Op je pad naar afslanksucces kom je namelijk talloze valkuilen tegen. Hieronder vind je 4 belangrijke valkuilen die je tijdens je dieet kunt tegenkomen…

1. “Light” en “vetvrij”

De termen ‘light’ en ‘0% vet’ zijn enorm misleidend. Ze klinken gezond, maar dat zijn ze allerminst. De ongezonde ingrediënten die worden weggelaten, worden namelijk gecompenseerd met andere ongezonde ingrediënten.

Zo bevatten veel suikervrije light-producten toegevoegde vetten en veel vetvrije producten toegevoegde suikers. Daarnaast worden er allerlei synthetische surrogaatvetten en surrogaatsuikers toegevoegd aan dieetproducten, evenals chemische smaakstoffen en smaakversterkers. Al met al zijn de termen ‘vetvrij’ en ‘suikervrij’ zeker niet synoniem aan ‘gezond’.

Ook moet je oppassen met de hoeveelheden die je doorgaans van “dieetproducten” nuttigt. Over het algemeen wordt er namelijk overdreven veel en vaak van lightproducten gegeten en gedronken, omdat men ervan uitgaat dat ze goed zijn voor de lijn. In dat geval werken dieetproducten volledig averechts en zul je er juist door aankomen i.p.v. afvallen.

Eet sowieso nooit méér van iets omdat het gezond zou kunnen zijn; gematigd eten is hoe dan ook de verstandigste keuze die je kunt maken tijdens je dieet.

2. Marketingtrucjes

‘Gezond’ verkoopt beter. Voedingsproducenten doen er daarom alles aan om hun producten gezond te laten lijken, ook als ze dat geenszins zijn. Men gooit alles in de strijd om de consument: van ongeloofwaardige gezondheidsclaims tot organisch kleurgebruik en van misleidende “ik kies bewust”-logo’s tot verkapte productnamen. Trap dus niet zomaar in mooie namen, logo’s en stellingen op productverpakkingen.

Ga altijd uit van de exacte productsamenstelling en niet van beloftes op verpakkingen. Bestudeer bovendien grondig de ingrediëntenlijst. Een klein beetje mayonaise telt al snel 200 kilocalorieën…

3. Kant-en-klare salades

Er zijn kant-en-klaarmaaltijden die worden verkocht onder de noemer ‘salade’ vanwege het eenzaam blaadje sla dat op de bodem van de schaal ligt. Steeds meer kant-en-klare salades bestaan uit gefrituurde croutons, volvette kaas, spekblokjes, gebakken aardappels en dressings die tezamen voldoende calorieën leveren voor een heel weeshuis. Dit soort ingrediënten wordt ook nog eens bewerkt met zout, suiker, olie en synthetische hulpstoffen om ze lekkerder en langer houdbaar te maken.

Maar omdat de term ‘salade’ nu eenmaal gezond in de oren klinkt, worden dit soort monsters van een maaltijden zonder wroeging gekocht en gegeten. Een gezonde salade hoort overwegend uit groenten te bestaan en bevat daarnaast een mager eiwitcomponent zoals ei, kipfilet of mozzarella.

Let op: kant-en-klare salades worden beter; zo verschijnen er steeds meer salades zonder E-nummers of toegevoegde suikers op de markt.

4. Sauzen

Veel populaire sauzen zijn extreem rijk aan calorieën en extreem arm aan bruikbare voedingsstoffen. Een simpel rekensommetje illustreert waarom vette sauzen funest zijn voor je lijn. Als je dagelijks een klein beetje (à 35 gram) mayonaise eet, dan stop je plusminus 200 calorieën per dag in je lijf. 200 kilocalorieën x 365 dagen = 73.000 kilocalorieën.

Omgerekend zorgt dat kleine beetje mayonaise ervoor dat je op jaarbasis vijf kilogram aankomt (of minder afvalt). Af en toe een sausje kan geen kwaad, maar maak er geen gewoonte van om alles te drenken in vettige jus, roomsauzen en dressings. Vervang vette sauzen desgewenst door suikervrije tomatenketchup, sambal of mosterd.

Het toevoegen van calorierijke sauzen aan gerechten behoort tot de belangrijkste dieetvalkuilen die er zijn, en kan dan ook funest zijn voor afslanksucces.

Tot slot

Een kartonnen pizza wordt niet gezond van een beetje tomatenpuree… Een gezonde stamppot wordt funest voor je lijn als je er een kilo volvette spekblokjes doorheen schept… Je kunt een frikandel niet ophemelen door er een versnipperd uitje overheen te strooien… Een product met aardbeiensmaak bevat zelden échte aardbeien… Je kunt een roomtoetje niet verrechtvaardigen omdat er twee armetierige vruchtjes in drijven… En niet alles wat groen is, is tevens gezond.

Bestudeer daarom eerst de ingrediëntenlijst en vorm dan pas een waardeoordeel. Een voedingsmiddel is immers ondergeschikt aan de ingrediënten die erin zitten en hun onderlinge verhoudingen.

Bestudeer jij de ingrediëntenlijst van een voedingsmiddel voordat je het koopt of ga je op je gevoel af? En hoe vaak ben je daarbij in een valkuil gestapt? Deel jouw ervaring hieronder!

Valkuilen van dieet en voeding: Lees dit als je wilt afvallen

Dieet voeding valkuilen

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten als je wilt afvallen, en daarom op je voeding let of op een dieet gaat. Je vindt een aantal van deze valkuilen hieronder. Sommige van deze dieet en voeding valkuilen ken je misschien al, maar een opfrissertje is altijd welkom dacht ik zo :)

Dieet en voeding valkuilen: Alleen maar letten op calorieën

Baseer je voeding niet alleen maar op de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt, en zeker niet met de gedachte ‘hoe minder, hoe beter’. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat je niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt als je minder dan 1800 calorieën per dag eet.

Daarnaast zorgt een dieet met te weinig calorieën er voor dat je stofwisseling langzamer gaat werken. Het eindresultaat: Je krijgt minder voeding binnen, hebt constant honger, geen energie en je taille blijft gelijk.

Dieet en voeding valkuilen: Voeding zonder voedingsstoffen

Alleen omdat een product 0% vet bevat of suikervrij is, betekent het nog niet dat het gezonde voeding is of goed voor je is als je wilt afvallen. Populaire dieet producten zoals vetvrije koekjes, rijstwafels, 0% vet zuivel, light frisdranken zonder calorieën etc. hebben vrijwel geen voedingswaarde. Bovendien zorgen ze niet voor energie die je nodig hebt om meer aan lichaamsbeweging te doen.

Een voorbeeld ter vergelijking: Normale chocolate chip koekjes bevatten 11 gram suiker en 140 calorieën, terwijl de vetvrije variant 12 gram suiker en 120 calorieën bevat. Dat gaat dus niet werken als je op dieet bent, en uit onderzoek is zelfs gebleken dat de meeste mensen veel meer eten van producten met 0% vet. Je wordt van dit soort voeding dus uiteindelijk dikker en niet dunner.

Dieet en voeding valkuilen: Te snel te veel vezels eten

Als je staat te trappelen om gewicht te verliezen en daarom veel meer groenten, fruit en volkoren producten eet, dan is de kans groot dat je erg last krijgt van gasvorming, buikpijn en diarree.

Hoewel voeding met veel vezels een belangrijk onderdeel is van een gezond dieet, moet je het langzaam opbouwen. Je lichaam gebruikt voor het afbreken van dit soort voeding namelijk andere soorten bacteriën. Als je hier niet genoeg van hebt omdat je normaal weinig vezelrijke producten eet, dan krijg je dus problemen met je stoelgang.

Dieet en voeding valkuilen: Een dieet- en voedingsplan kiezen waar je niet mee kunt leven

Een gezond dieet werkt net zoals zonnebrandcrème. Je moet het op elke zonnige dag smeren om de voordelen van de zonnebrandcrème te houden. Als een dieet te drastisch is (waarbij je te eenzijdig eet en bepaalde voedingsgroepen mist), te ingewikkeld is (veel te veel ingrediënten die je nooit gebruikt en moeilijk te verkrijgen zijn), of niet vol te houden zijn (je hebt constant honger), dan zal het dieet niet goed voor je zijn – en je zult het toch niet lang genoeg volhouden (bron).

In welke valkuil ben je qua dieet en voeding wel eens in getrapt? Laat het weten in een reactie!

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.