Vitaminepillen: gezond of juist schadelijk?

Vitaminepillen zijn er tegenwoordig in allerlei varianten. Van de alom bekende multivitaminepil tot exotische, “revolutionaire” vitaminepillen met extra toevoegingen en speciale formules die je leven en gezondheid voorgoed zouden moeten veranderen. Het innemen van vitaminepillen wordt dan ook steeds populairder. Met name tijdens de winter nemen veel mensen graag een, of zelfs meerdere, vitaminepillen in.

Tegelijkertijd rijst bij steeds meer mensen de vraag of vitaminepillen überhaupt gezond zijn, of dat ze wellicht eerder slecht en zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid. Helaas is het antwoord op die vraag niet een simpele ja of nee. Er bestaan namelijk verschillende vitamines met ieder hun eigen eigenschappen en functies voor het menselijk lichaam. Het aanbod aan vitaminepillen is bovendien vrijwel onbeperkt en zeker niet alle vitaminepillen zijn hetzelfde. Onderstaand meer uitleg!

De functie van vitamines

Vitamines zijn organische stoffen die essentieel zijn voor het menselijk lichaam. We hebben als mens dus vitamines nodig om goed te kunnen functioneren. Zo zijn vitamines o.a. nodig voor het aanmaken en repareren van lichaamscellen, voor de stofwisseling en voor het immuunsysteem. Iedere vitamine is verschillend en iedere vitamine vervult dan ook andere functies en taken binnen het menselijk lichaam. Ons lichaam kan de meeste vitamines niet zelf aanmaken. Dergelijke vitamines dienen we dus via voeding binnen te krijgen… Of via een vitaminepil. Vitamines werken overigens niet alleen individueel, maar veelal samen met elkaar en in combinatie met andere voedingsstoffen (o.a. mineralen, spoorelementen, enzymen, water, vetten etc.).

Van de meeste vitamines hebben we dagelijks maar een kleine hoeveelheid nodig om ons lichaam goed te laten functioneren. Hoe meer, hoe beter gaat dus niet op voor vitamines. Sterker nog, een overschot aan bepaalde vitamines kan enorm averechts werken voor je gezondheid.

Vitaminepillen versus vitamines in voeding

Het is goed om je te realiseren dat de vitamines in vitaminepillen niet hetzelfde zijn en werken als de vitamines die je via voeding binnenkrijgt. Fruit bevat bijvoorbeeld veel vitamines, maar ook fructose. De stof fructose helpt het lichaam om de vitamines in fruit op te nemen. (bron) Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld, maar zo beschikt voeding over tal van “hulpstoffen” voor vitamines. Vitamines in natuurlijke voeding worden dus (gratis en voor niets!) vergezeld door andere stoffen, die op zichzelfstaand niet essentieel zijn voor het menselijk lichaam, maar wel zorgen voor een optimale opname en werking van vitamines.

Vitaminepillen en -supplementen bevatten vaak synthetische varianten van de vitamines in kwestie. Sommige vitaminepillen worden voorzien van stoffen die de opname van de vitamines zouden moeten stimuleren. Dit is echter lang niet altijd het geval en de werking van een vitaminepil is nooit exact te vergelijken met die van natuurlijke vitamines in voeding.

Dus vitaminepillen zijn slecht & schadelijk?

Nee, simpelweg stellen dat vitaminepillen slecht zijn is ook weer niet juist. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat bepaalde vitaminepillen beter en sneller werken dan natuurlijke vitamines via voeding. Tegelijkertijd zijn er ook weer onderzoeken die concluderen dat de inname van (te veel) vitaminepillen een schadelijk effect kan hebben op de gezondheid. Het antwoord op de vraag of vitaminepillen gezond of slecht zijn ligt ergens in het midden en is afhankelijk van de vitamine en pil in kwestie, alsmede jouw specifieke gezondheidssituatie.

Inname van teveel vitaminepillen = schadelijk

Vitaminepillen kunnen sowieso schadelijk zijn als je er te veel van inneemt. Houd je dus altijd aan de maximale dosering. Als je lichaam van nature over voldoende vitamines beschikt, dan heb je vitaminepillen sowieso niet nodig. In dat geval is het slikken van dergelijke supplementen dus in ieder geval schadelijk voor je portemonnee. :)

Wanneer moet ik een vitaminepil slikken?

Als je gezond bent, gevarieerd eet en je dokter je niet specifiek adviseert om bepaalde vitaminepillen te slikken, dan is er geen enkele reden om vitaminepillen te kopen. Het innemen van een vitaminepil is eigenlijk alleen aan te raden indien je een tekort hebt aan een bepaalde vitamine en dit tekort niet (eenvoudig) kunt aanvullen door het eten van gezonde voeding. Daarnaast zijn er bepaalde omstandigheden waarin de reguliere medische zorg adviseert om bepaalde vitamines in te nemen in pilvorm. Zo krijgen vrouwen in het begin van een zwangerschap foliumzuur voorgeschreven, en kan het nemen van een vitaminepil aangeraden worden bij medicijnen die je vitaminegehalte negatief beïnvloeden.

Tot slot

Zie vitaminepillen nooit als vervanging voor gezonde voeding. Probeer je vitamines altijd binnen te krijgen door gezond en gevarieerd te eten (groenten & fruit!) en vertrouw niet te veel op de werking van een willekeurige vitaminepil. Wil je toch een vitaminesupplement slikken, wees dan kritisch en onderzoek wat de exacte samenstelling van de pil of capsule in kwestie is. En nog belangrijker: neem nooit te veel vitaminepillen! In de reacties op het artikel kleur van urine zijn diverse mensen die melden dat hun urine felgekleurd wordt door de inname van vitaminepillen, wat de werking van vitaminepillen nou niet bepaald onderschrijft.

Heb jij ervaring met het slikken van vitaminesupplementen en ben jij van mening dat vitaminepillen gezond, slecht of zelfs schadelijk zijn? Laat het hieronder weten!

6 reacties op “Vitaminepillen: gezond of juist schadelijk?

  1. Roos ·

    Ik heb een schildklierprobleem sinds de bevalling van m’n tweede kind, en sindsdien heb ik ook (door de dokter vastgestelde) problemen met ijzer, vitamine D en magnesium. In plaats van 3 verschillende pillen te slikken (4 met m’n thyroxinepil erbij geteld), zou ik liever 1 pil slikken waar dit allemaal in zit, maar dan is dat dus een multivitamine- en mineralencomplex. Is dat aan te raden of niet?

    Reageer
    • Paul ·

      Dat ligt aan het betreffende supplement… Een ‘multi’ met vitamine B8 (biotine) of jodium zou ik zeker niet innemen in geval van schildklierproblemen en/of schildkliermedicatiegebruik. Bovendien moet je altijd letten op de kwaliteit (qua scheikundige vorm) en op de kwaliteit (met het oog op nutritionele overschotten) van alle aanwezige micronutriënten. Mijn punt is dat je niet alle multivitaminesupplementen en multimineralensupplementen over één en dezelfde kam kan scheren, ongeacht iemands individuele context. Zie ook:

  2. Kim ·

    Hallo, Ik heb een documentaire gezien op Netflix.. Foodmatters.. Daarin geven ze aan dat het onzin is dat te veel vitamine c slecht voor je is en dat er geen bewijs is dat je er ziek van kan worden laat staan dat je er kanker van zou krijgen. Ze zeggen dat de de vitamine c alleen de kankercellen aanpakt en de goede cellen met rust laat.. Verder zeggen ze dat het niet schadelijk is voor je nieren en dat er ook geen nierstenen ontstaan bij een hoge dosering.. Wat ik me nu afvraag bij alles wat ik lees over vitamine c slecht of niet in hoge doseringen is wat is waar.. de een zeg dit de ander dat.. Kim.

    Reageer
    • Paul ·

      Huh, wie beweert dat vitamine C-tabletjes kankerverwekkend zouden zijn? Er zijn juist aanwijzingen dat vitamine C werkzaam kan zijn bij of tegen kanker, maar hier moet nog veel meer onderzoek naar worden gedaan. Er zijn inderdaad aanwijzingen dat extreem hoge vitamine C-doseringen kunnen bijdragen aan het ontstaan van specifiek prostaatkanker, maar ook hier gaat het om vage / verkennende aanwijzingen en NIET om concrete / causale / correlatieve verbanden tussen de inname van vitamine C-supplementen enerzijds en ontstaansrisico van prostaatkanker anderzijds. De stelling dat de inname van grote hoeveelheden vitamine C kanker veroorzaakt, is dan ook extreem voorbarig en kort door de bocht… Al met al is er nimmer sprake van absolute waarheid. Vitamine C is niet goed of slecht; het heeft goede en slechte eigenschappen. Overdaad schaadt simpelweg; dat geldt voor alles, zo ook voor vitamine C. Sowieso heeft het geen enkele zin om zonder duidelijke reden extreem veel vitamine C te kauwen… het maakt niet uit hoeveel onderzoeken men doet, je kunt vooraf nooit voorspellen hoe een extreem grote hoeveelheid vitamine D uitpakt in een bepaalde individu; goed, dan wel slecht… (bron + bron + bron + bron)

  3. Harriet ·

    Hoi. Ik wil weten: of ik vegetariërs, vitamine B complex, vitamine C 1000 en een multivitamien per dag, mag innemen, ook heb ik een ijzerkuurtje van de arts gekregen,omdat ik wat bloedarmoede heb, dat helpt me. Ik eet onregelmatig, probeer gezond te eten, maar lukt niet altijd. Fruit ik ik veel. Groenten stoom ik in de magnetron. Ik kan niet tegen zuivel producten, eet ze wel, neem dan ook, supplementen, daarvoor in, enzymen, zoals: gluten digest, en lactose digest. Is dit oké?

    Reageer
    • Paul ·

      Beste Harriet, Dit is niet zo zeer een kwestie van “kunnen”, maar veeleer de vraag of je dit “moeten willen”… Persoonlijk denk ik niet dat je een cocktail van allerlei willekeurige vitamines, macromineralen, sporenelementen, enzymen en coenzymen moet willen innemen. Dit kan namelijk leiden tot verregaande overschotten en disbalansen. Een multivitamine in combinatie met B-complex kan bijvoorbeeld al leiden tot een gevaarlijk overschot aan vitamine B6. Ik ben al met al geen voorstander van ‘op de gok’ willekeurige vitamines hamsteren… Laat liever je bloed controleren op tekorten en vul deze tekorten aan. Je lichaam heeft echt helemaal niets aan enorme doseringen van willekeurige nutriënten. Sterker nog: overschotten van bepaalde vitamines en mineralen kunnen ervoor zorgen dat zeldzamere voedingsstoffen die je via natuurvoedingsmiddelen binnenkrijgt minder goed worden opgenomen. En sowieso is de VORM waarin vitamines, mineralen en spoorelementen in pillen en capsules voorkomen VEEL minder goed dan de natuurlijke vorm. Het gaat maar al te vaak om geïsoleerde en gesynthetiseerde vormen die veelal 0,0 bio-activiteit vertonen en sowieso minder goed hun werk kunnen doen omdat ze de synergie met andere voedingsstoffen missen. In groenten en fruit komen vitamines tezamen met allerlei verschillende fytonutriënten voor, zodat ze optimaal kunnen worden opgenomen en gemetaboliseerd… maar in pilvorm missen ze als het ware hun synergetische vriendjes’ (medecomponenten/cofactoren). Bij een ijzertekort neem je inderdaad extra ijzer in, maar zolang er geen sprake is van een ‘multitekort’ is er geen enkele reden om een multivitamine in te nemen. Dit kan zelfs zeer negatief uitpakken voor de algehele lichamelijke gesteldheid… Groeten, Paul

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.