Voedsel combineren – Werkt het voor afvallen?

Er zijn diëten en voedingsdeskundigen die je aanraden om bepaalde voedingsmiddelen altijd met elkaar te combineren als je wilt afvallen. Zodoende zou je je spijsvertering verbeteren. Er zouden daarentegen ook voedingsmiddelen zijn die je nooit samen dient te eten als je wilt afvallen. Voorbeelden van diëten waarbij (bepaalde soorten) voedingsmiddelen en voedingsstoffen combineren centraal staat, zijn:

Maar bestaat er eigenlijk wetenschappelijk bewijs dat het al dan niet combineren van bepaalde voedingsmiddelen daadwerkelijk helpt bij afvallen? Hieronder lees je het antwoord..

Voedsel combineren – Voorgeschiedenis

Het principe van voedsel combineren bestaat al vele jaren. Er zijn door de jaren heen verscheidene boeken over geschreven en velerlei diëten op gebaseerd. Kortom: voedsel combineren wordt zo nu en dan in een nieuw marketingjasje gestoken, maar het principe is geenszins vernieuwend. Deze afvalmethode is in het verleden dan ook meermaals enorm populair geweest.

Voedsel combineren – Basisprincipes

Aanhangers van voedsel combineren stellen doorgaans dat zetmeel (koolhydraten) en eiwitten nooit tegelijkertijd gegeten mogen worden. Deze voedingsstoffen zouden namelijk ieder op een andere manier door de spijsvertering worden verwerkt. Door koolhydraten en eiwitten tegelijkertijd te eten zou je spijsvertering dus overstuur raken. Daarnaast raden aanhangers van de “voedsel combineren theorie” om dezelfde reden aan om fruit altijd apart te eten en dus nooit in combinatie met andere voeding.

Voedsel combineren – Wetenschappelijk onderzoek

Kort gezegd is er geen wetenschappelijk bewijs dat deze theorie van voedsel combineren daadwerkelijk klopt. Sterker nog, dit soort stellingen is al meer dan 70 jaar geleden ontkracht. Het klopt overigens dat koolhydraten, eiwitten en vetten ieder op hun eigen manier (en door specifieke enzymen en darmdelen) worden verwerkt binnen de spijsvertering. Verschillende soorten enzymen kunnen echter probleemloos gelijktijdig functioneren.

Voedsel combineren – Tot slot

Dit wil overigens niet zeggen dat een dieet dat gebruik maakt van voedsel combineren nooit werkt. Zo kan een dergelijk dieet je een stuk bewuster maken van hetgeen je eet. Het combineren van bepaalde voedingsmiddelen kan bovendien helpen om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren en zodoende hongerpieken tegen te gaan.

Heb jij wel eens gebruik gemaakt van het principe van ‘(geen) voedsel combineren’ voor afvallen? Wat zijn jouw ervaringen?

7 reacties op “Voedsel combineren – Werkt het voor afvallen?

  1. Bianca ·

    Ik wil toch even kwijt ondanks dat er geen wetenschappelijk bewijs is (wat overigens niks zegt) alleen omdat er geen onderzoek naar is gedaan, ik toch na 6 jaar ziek zijn en echt heel ziek, tot diagnose fibromyalgie, ik binnen 2 dagen na toepassing van gescheiden koolhydraten en eiwitten eten geen klachten meer had. Geen darmklachten en die had ik echt elke dag. De lucht was niet te verdragen! Binnen 5 minuten na een maaltijd of soms zelfs tijdens de maaltijd moest ik al naar het toilet. Mijn spierklachten zijn verdwenen. Ik heb geen fibro meer en heb elke dag energie voor 10! Ik voel me helemaal top! En ik zal nooit maar dan ook nooit meer gaan eten op de manier groenten, aardappels en vlees. Voor degenen met lichamelijke klachten is dit echt de moeite waard om eens 2 of 3 dagen te doen. Je hebt geen honger en klachten verdwijnen. Voor mij was het belangrijkste het slaapprobleem. Dit is hierdoor opgelost. En ik slaap dus ontzettend goed na 6 jaar nachten wakker te zijn geweest van 2 tot 6. En dan die darmproblemen, daar ben ik volledig vanaf.

    Reageer
  2. Isa ·

    Het gescheiden eten van diverse voedingsstoffen is naar mijn idee ook niet nodig. Als je nagaat dat in de mond de koolhydraten al beginnen te verteren bij goed kauwen en in de maag alleen de eiwitten worden verteerd en pas in de darm het vet erbij gaat komen, dan heeft het lichaam ieder moment van aanpak goed onder controle en in de darm worden er zoveel enzymsappen toegevoegd dat ieder enzym zijn voedingsstof kiest om het verbrandingsproces te versnellen en te vergemakkelijken. Ik denk dat het slim is te zorgen voor diversiteit in je voeding zodat je er zeker van kunt zijn dat het lichaam alle ingrediënten kan vinden om de benodigde enzymen en hormonen aan te maken voor een soepele en volledige verbranding. Kies je het één wel en het ander niet dat heb je naar mijn idee een goede kans dat er nèt iets ontbreekt waardoor lichaamsprocessen anders verlopen dan dat je zou wensen.
    Op het niveau van marketing is het misschien wel aardig om dingen uit z’n verband te halen als een extra verkoop argument. Maar goed of je gezondheid gebaat is bij een onvolledig verhaal,….

    Reageer
  3. Christianne ·

    Ik heb onlangs het Dukan dieet geprobeerd tien dagen; dat begint met 5 dagen zuiver eiwitten eten. Dus alleen mager vlees, vis, magere zuivel en eieren.
    Ik viel wel af, maar ik kan je vertellen dat ik me er niet goed bij voelde. Kreeg maagpijn en een raar gevoel in mn buik. Voordeel was wel dat ik totaal geen honger had.

    Nu ben ik overgestapt op mijn eigen methode (ben al 14 kilo kwijt en nog 2 a 3 kilo te gaan) en die werkt prima.
    Ik let er wel op dat ik minder koolhydraten eet (was nogal koolhydraat-verslaafd :-) ) en meer eiwitten. En nu val ik gewoon rustig aan toch af, en kan ik toch alles (met mate) eten.

    Ik geloof dus ook niet in het compleet weglaten van voedingsstoffen, en ook niet dat je dingen niet met elkaar mag combineren.

    Reageer
  4. Cynthia ·

    Mijn ervaring is dat je inderdaad alles kunt combineren met elkaar als je vegetarisch eet. Met vlees heb ik de ervaring dat dit sneller lijkt te verteren als je er alleen groenten bij eet dus dan geen koolhydraten of fruit. Maar ja ieder lijf is anders.

    Reageer
  5. Sascha ·

    Als vegetariër ben ik ervan overtuig dat het juist goed is om fruit (of groente) bij de rest van de maaltijd te eten zodat de ijzer beter wordt opgenomen. Ik geloof wel dat bepaalde combinaties goed zijn omdat zo de vitamines en mineralen beter worden opgenomen. Maar ik denk dat als je gewoon gevarieerd eet het allemaal wel goed komt. Ik let dus alleen af en toe op mijn ijzerinname, zeker rondom bloeddonaties en menstruatie.

    Reageer
  6. Paul ·

    Ik vind dat hele ‘niet combineren’-principe zwaar overrated. Ik vraag me zelfs af of er ook maar een kern van waarheid in zit. Ik combineer eiwitten, vetten, koolhydraten en voedingsvezels gewoon in iedere maaltijd. Sterker nog: ik probeer ‘juist’ zo veel mogelijk al deze voedingsstoffen in een en dezelfde maaltijd te stoppen. Zodoende weet je zeker dat je geen overdreven grote porties van het een of het ander binnenkrijgt (nutteloze/lege calorieën). Ik stop in iedere maaltijd meerdere eiwitten (waaronder ten minste 1 essentieel eiwit), behoorlijk wat koolhydraten (merendeel langzaam & complex) en wat vetten (merendeel onverzadigd, maar ook altijd een beetje verzadigd). Zo bak ik graag in een klontje roomboter (met een paar druppeltjes olijfolie). Er zijn dus geen voedingsstoffen die ik per definitie niet combineer.

    Reageer
    • tiny ·

      Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat erkende voedingsdeskundigen pretenderen om voedsel gescheiden te eten,..het is net heel goed om in elke maaltijd eiwitten koolhydraten en vetten te nemen ,daar er anders kans bestaat op een tekort van het een of ander.
      Misschien dat het scheiden van voedingsmiddelen meer in de wereld is gebracht door dieetgoeroes?

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.