4 zogenaamde “dikmakers” die je kunnen helpen bij afslanken

Op internet circuleren talloze zwarte lijsten met “caloriebommen”, “dikmakers” en andere verboden voedingsmiddelen. Veel van deze voedingsmiddelen hebben echter onterecht een slechte reputatie. Je leest er hieronder meer over…

1. Varkensvlees

Varkensvlees wordt nog altijd als vet beschouwd. Laat knakworsten, hamburgers en gemarineerde speklappen vooral links liggen, maar varkenshaas, fricandeau en varkensfilet zijn uitstekende stukken vlees. Ze bevatten weinig vet en zitten boordevol nuttige voedingsstoffen!

Varkenshaas is 31 procent magerder dan 20 jaar geleden. Bovendien bevat een varkenshaasje essentiële eiwitten, ijzer, zink, vitamine A, vitamine D en B-vitamines. Varkensvlees kan dus net zo mager en voedzaam zijn als kippenvlees of rundvlees.

2. Pasta

Pasta bestaat grotendeels uit koolhydraten, en deze zijn volgens de hedendaagse eiwitcultuur slecht. Pasta zou je insulineniveau en bloedsuikerspiegel namelijk uit balans brengen, waardoor je lichaam meer vetreserves opslaat. Dit verhaal gaat echter niet op. Koolhydraten zijn dan wel suikers, maar niet alle suikers zijn hetzelfde.

Zo bevat pasta voornamelijk complexe koolhydraten die geleidelijk in de bloedbaan worden opgenomen! Ze zijn daarom niet te vergelijken met snelle koolhydraten uit bijvoorbeeld tafelsuiker. Bovendien zit pasta boordevol essentiële vitamines, mineralen en voedingsvezels! Als je écht gezond wilt doen, neem dan volkoren pasta.

3. Kaas

Kaas bevat veel verzadigd vet en kan dus bijdragen aan gewichtstoename. Hoewel de meeste voedingsstoffen die in kaas zitten, beter uit andere bronnen kunnen worden gehaald, heeft vooral het calciumgehalte van kaas potentie. Calcium kan je namelijk helpen bij afslanken en gewichtsverlies.

Bovendien kun je kiezen voor magere kaas (20+, Slankie, Milner Xtra Slimm e.a.) of voor een alternatief met een gezondere vetzuursamenstelling (Kees e.a.). Kortom: kaas hoeft niet veel slechte vetten te bevatten en kan bij gematigd gebruik helpen bij afvallen!

4. Noten

Noten staan erom bekend dat ze heuse caloriebommetjes zijn. Hoewel noten inderdaad veel calorieën per gram bevatten, is een handje nootjes licht, en valt het concrete aantal calorieën dus mee.

Bovendien bevatten noten goede, meervoudig onverzadigde vetzuren, essentiële aminozuren en allerlei nuttige vitamines, mineralen en spoorelementen. Noten zijn dus een uitstekende aanvulling op iedere dieet! (bron)

Mijd jij varkensvlees, pasta en/of noten bewust? Of maak je op een weloverwogen manier gebruik van de nutritieve eigenschappen? Laat hieronder je reactie achter!

12 reacties op “4 zogenaamde “dikmakers” die je kunnen helpen bij afslanken

  1. Pars ·

    Na meer dan een jaar trainen, kracht en cardio en op mijn voeding letten, ben ik erachter gekomen dat mijn vetpercentage het snelste afneemt nu ik geen of nauwelijks nog kaas eet. Ik kan dus redelijk normaal en best veel eten, wel zoveel mogelijk magere en gezonde producten, en toch zakt mijn vetpercentage. Het doel is dat ik dan wel aankom in spiermassa. Met ‘alleen’ diëten is het weer zo dat als je een dieet volgt, is dat je niet alleen vetmassa maar ook spiermassa kwijtraakt.

    Reageer
  2. aniet ·

    jullie adviseren hier de kaas, dat terwijl jullie op een andere pagina de kaas en de melk in een verdomhoekje drukken! hoe zit dat?. met alles telt: zolang er maar geen TE voorkomt.

    Reageer
    • Paul ·

      Nee, we adviseren hier geen kaas… Het artikel heet “4 zogenaamde ‘dikmakers’ die kunnen helpen bij afslanken”… In bovenstaand artikel staat duidelijk: “Hoewel de meeste voedingsstoffen die in kaas zitten, beter uit andere bronnen kunnen worden gehaald, heeft vooral het calciumgehalte van kaas potentie. Calcium kan je namelijk helpen bij afslanken en gewichtsverlies”. Dat betekent dus geenszins dat er geen betere calciumbronnen zijn dan kaas… “Kortom: kaas hoeft niet veel slechte vetten te bevatten en kan bij gematigd gebruik helpen bij afvallen!”. Logischerwijs is dit volkomen afhankelijk van je totale eetpatroon en uitgangssituatie.

    • Delila ·

      Uit reacties zoals die van Aniet blijkt wel weer dat mensen lezen wat ze willen lezen. In bovengenoemd stukje staat namelijk tot drie keer toe dat kaas niet per definitie gezond is. Er staat dat de de meeste nuttige voedingsstoffen in kaas beter uit andere voeding gehaald kunnen worden, dat kaas veel verzadigde vetten kan bevatten en dat kaas kan bijdragen aan gewichtstoename. Er staat enkel dat magere kaas (20+ e.a.) nuttig kan zijn vanwege het calciumgehalte. Kaas wordt niet geadviseerd, er wordt enkel benadrukt dat kaas niet per se een (ongezonde) dikmaker hoeft te zijn als je verstandige keuzes maakt. Ik kan overigens nergens de bewering vinden dat melk en kaas per definitie ongezond zijn, enkel dat de manier waarop melk wordt gepromoot (melk is goed voor elk, melk de witte motor, je lichaam schreeuwt om zuivel etc.) volledig onterecht is. Ik ben het daar helemaal mee eens! Nuanceren is een vak, net als lezen…

  3. Merel ·

    Wat ik graag wil toevoegen is dat vlees veel groeihormonen, antibiotica etc bevat dus het is belangrijk dat als je vlees eet het in ieder geval biologisch is. (je lichaam slaat toxische stoffen op in je vetcellen) En dat verzadigd vet slecht is, is al lang achterhaald (Het zijn juist de suiker en slechte koolhydraten die je dik maken en zoveel problemen veroorzaken!). Vet op zich zorgt niet voor vetopslag. Wat het belangrijkste is bij vlees (in mijn ogen in ieder geval) is dat de dieren die je eet goede, natuurlijke voeding hebben gekregen en normaal groot zijn geworden. Varkens krijgen bijna nooit goede voeding, biologische koeien zijn meestal wel gras koeien. Er zijn twee hormonen die er voor zorgen dat je vet opslaat en dat zijn insuline (als je suikers eet, gaat op je heupen zitten) en cortisol (als je stress aanmaakt, gaat op je buik zitten) Pasta gemaakt van tarwe is toch niet zo goed voor je aangezien het gluten bevat. Gluten vormen een laagje om je cellen waardoor voedingstoffen niet goed meer kunnen worden opgenomen. Omdat tarwe nagenoeg overal in zit verwerkt is het allergeen geworden en dat lokt een stress reactie uit in je lichaam (stress–>buikvet) Glutenvrije pasta’s zijn vaak gemaakt van witte rijst en mais meel. Waardoor de GI hoog is, waardoor je insuline aanmaakt, waardoor je het opslaat als vet. Het calcium gehalte uit kaas heeft toch niet zo veel potentie want de melk is verhit geweest waardoor de structuur van calcium veranderd en je lichaam het niet kan opnemen. (net als je eiwitten trouwens) Vergelijkbaar met als je een krijtje op zou eten voor de calcium. Ongeroosterde (rauwe) sesamzaadjes bevatten veel goed opneembaar calcium. Plus alle groeihormonen en antibiotica gaan van de koe ook in de melk zitten en dus ook in de kaas. Het is lastig te verteren voor je lichaam en gesmolten kaas is als plastic. Schapen- en geitenmelk / kaas zijn wat beter te verteren dan koemelk/ kaas (en dus worden de voedingsstoffen beter opgenomen) Noten zijn zeker goed mits ongebrand, door verhitting van onverzadigde vetten ontstaan transvetten, gif voor je lijf en super kanker verwekkend. Ze brengen je insuline level ook niet omhoog waardoor er dus geen reden is om als vet te worden opgeslagen. (tenzij je lang te weinig kcal binnen hebt gekregen en je lichaam in oorlogsmodus is waardoor je van de lucht nog aankomt) Kleine maar wel interessante aanvulling hoop ik.

    Reageer
  4. anne ·

    Ik eet elke dag een handje cashewnoten en elke dag veel groeten en 2 a 3 gek aardappels zonder jus, maar met tomatenketchup) en ik eet elke dag 1 tartaartje. een bakje Franse magere kwark met aardbeien of druiven, en 1 appel. en 2 broodjes gezond. Daarbij loop ik 1 1/2 uur per dag (wandelen) verdeeld over de dag. Zo ben ik in 1 jaar tijd, 35 kilo lichter geworden, en ik wil er nog 20 kilo vanaf hebben. Het niet tot zeer zelden snoepen en de snacks e.d laten staan, heeft mij dit resultaat gebracht. Ik kan iedereen mijn nieuwe levensstijl aanraden. Allemaal veel succes. Groetjes, Anne.

    Reageer
    • anja ·

      ik eet een keer per dag maar, ik ben dik geworden, ik weet niet wat moet ik doen, help mei a.u.b.?

    • soro ·

      Met 1 x eten per dag zet je je spijsvertering niet aan het werk en hebben de slechte vetten alle gelegenheden zich te settelen. Minimaal 3 x per dag eten met iets van salade die de spijsvertering aan de gang zetten, 3 x per dag een kleine wandeling van 15 min. en je zal zien dat je dan af gaat vallen.
      Succes

  5. leonie hienekamp ·

    Lange tijd heb ik inderdaad varkensvlees gemeden, omdat ik inderdaad geloofde dat het vet is, maar je moet bewust kiezen, welk stukje vlees je op tafel zet. Dat geldt eigenlijk voor alles wat je eet. Pasta eet ik ook veel minder. En zoveel mogelijk biologisch, dan ben je goed bezig. Leonie

    Reageer
  6. Margarita ·

    Je kunt pasta gewoon eten, uiteraard al dente gekookt (zoals Italianen doen). Wat funest is dat wij in Nederland scheppen met saus erover heen doen. Meng voor het opdienen de saus door de pasta (niet teveel), klein beetje Parmezaan erover (indien van toepassing) en je hebt een heerlijk maal. Probeer eens een simpele spaghetti met olijfolie en knoflook. Mengen met wat gehakte bieslook (wat parmezaan naar smaak) en je weet niet wat je proeft, maar belangrijk: erg gezond en niet dikmakend

    Reageer
    • Chanthal ·

      Gelukkig ben ik niet zo’n saus klant en ben ik altijd van het beetje saus. Dankje voor je recept ik ga het zeker uitproberen! Ben inmiddels door het gezondere eetpatroon al 3 kg afgevallen, nog 3 te gaan ;) Maar het moet niet te eenzijdig worden dus dit recept komt weer goed van pas!

  7. Chanthal ·

    Ik mijd noten en mager varkensvlees beslist niet. Tenslotte is varkensvlees hartstikke lekker en inderdaad een varkenshaasje is lang niet meer zo vet als vroeger en daarnaast is het altijd magerder dan vet varkensvlees. Hambrugers kan je ook van runder gehakt maken en gewoon grillen ipv bakken. Uiteraard wel zonder saus eten dan ;). Van noten wist ik dat ze juist gezond zijn en de goede vetten bevatten ze staan dan ook aan de goede kant van de glycemische lijst. Alhoewel ik wel macadamia noten links laat liggen want die smaken al een beetje vet. En de pistach noten die met olie bedekt zijn. Overigens zijn borrelnoten (met een jasje dus) geen ” noten”, juist dat laagje is funest. Koop liever vers gebakken nootjes bij de notenkraam. Pasta is een van mijn favorieten, maar dat probeer ik toch te minderen of ik kook het al dente en niet gaar. Want ik heb gelezen dat gare/overgare pasta dus wel snel door ons lichaam verteerd wordt en daardoor wel die suikers achter laat (je lichaam doet er weinig moeite voor en dus verbrand je niets terwijl je verteerd) en als je het dus beetgaar houd dan moet je lichaam er wel meer moeite voor doen en verbrand je dus wel die suikers. Met kaas let ik wel een beetje op dat ik niet te veel er van eet en niet de té vette varianten. Weet iemand trouwens of er nu nog verschil zit tussen kaas en kaas die je vermarmd (dus smelt)?? Het ziet er dan vetter uit, máár de meeste vetten zijn er wel tussen uit gelopen, mits je dat vet natuurlijk niet alsnog opeet.

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.