Fietsen & afvallen: gezond + simpel gewicht verliezen

Als je wilt afvallen is fietsen een goed begin. Vooral voor iedereen die niet zo vaak (of helemaal niet) aan sport doet, kan fietsen een goede manier zijn om ermee te starten. Nu is het natuurlijk niet altijd mooi weer in Nederland, maar op het moment van schrijven is het hier een zonnige lentedag, waardoor de regenachtige dagen al snel zijn vergeten. Een paar weetjes over recreatief fietsen:

Calorieën + vet verbranden met fietsen

Met een uurtje recreatief fietsen verbrand je ongeveer 400 tot 500 calorieën. Als je niet te hard fietst blijf je bovendien in de zogenaamde vetverbrandings zone. Dit houdt in dat je door een niet te hoge hartslag meer vet dan koolhydraten verbrandt. Ideaal dus als je wilt afvallen.

Grofweg moet je 3500 calorieën verbranden om een halve kilo van je gewicht kwijt te raken. Theoretisch kun je door 5 keer per week een uur te fietsen dus een halve kilo afvallen per week zonder een aangepast dieet te volgen!

Fietsen & afvallen gaan goed samen

Fietsen heeft nóg een groot voordeel: Je hoeft geen getrainde sporter te zijn om er mee te beginnen en om het een uurtje vol te houden. Vooral voor iedereen die niet gewend is om regelmatig te bewegen is fietsen daarom aan te raden.

Met fietsen zul je niet snel een blessure oplopen. Als je ongetraind gaat hardlopen en ook nog overgewicht hebt, dan is de kans op blessures vele malen groter. Vandaar dat fietsen gezond is voor véél verschillende soorten mensen, zelfs voor beginnelingen en totaal onervaren sporters.

Fietsen is erg gezond voor je lichaam

Fietsen is niet alleen goed als je wilt afvallen, maar zorgt er ook voor dat je een aantal belangrijke grote spieren in je lichaam traint. Met name de grote spiergroepen in je bovenbenen, buik en rug worden er veel sterker van. Deze kernspieren zijn belangrijk voor letterlijk alles wat je doet!

Deze spieren zorgen ervoor dat je houding beter wordt: je gaat rechter lopen met goed getrainde buikspieren en rugspieren. Daarnaast krijg je van spiermassa een ‘toned’ oftwel strak figuur. En vrouwen die bang zijn voor gespierde benen: je moet echt héél intensief en vaak fietsen wil je last krijgen van te dikke beenspieren, en dat gaat je met recreatief fietsen sowieso niet lukken.

Houd jij van fietsen en werd afvallen voor jou daardoor gemakkelijker? Laat het weten in een reactie hieronder!

18 reacties op “Fietsen & afvallen: gezond + simpel gewicht verliezen

  1. Hans ·

    Ja fietsen en afvallen is erg lastig, ik fiets nu 4 maanden elke dag 500 calorieën verbrand ik. Nog niks afgevallen. :( Fiets vaak ook op hoge snelheden afwisselend.

    Reageer
  2. opdebeek ludo ·

    Fiets 500 km per week en val geen halve kilo af kom net terug van een 5 daagse fietstocht door Frankrijk met 6000 hoogten en ben 2 kilo aangekomen.

    Reageer
  3. mario verpoest ·

    Ik fiets nu weer 2 dagen, intensief gestart met om de 2 dagen 50 kilometer. Ik ben nu al veel stress kwijt en voel me ook al beter. Ik wil het fietsen opbouwen tot 100 kilometer om de 2 dagen.

    Reageer
  4. Luudje ·

    Gaat hardnekkige cellulite weg of verbetert deze goed als je vijf keer per week een uur fietst (hometrainer)? Ik ben 1 meter 60 en heb dikke benen met veel cellulitis. En dat doet ook pijn. Als ik veel trappen maak, branden mijn bovenbenen. Ik zou graag 57 kilo wegen en hoop dat ik dan dunnere benen heb. En minder cellulite. Als dit helpt, doe ik het heel zeker!

    Reageer
  5. Jeanine ·

    De laatste tijd fiets ik elke dag naar mijn stage en ben dan per dag ongeveer een uur aan het fietsen. Eerst ging ik met de auto, wat eigenlijk echt niet nodig is, maar laatst ging m’n auto kapot en moest ik wel fietsen. Nu bevalt het me eigenlijk zo goed, dat ik heb besloten dit te blijven doen. Verder probeer ik gezond te eten, maar dit is nog wel eens lastig aangezien ik gek ben op koekjes. Ik ben overigens 19 jaar, 1.71 m lang en weeg ongeveer 54 kilo. Is dit eigenlijk wel een gezond gewicht? Groetjes!

    Reageer
  6. Bo ·

    Hallo, Heeft er iemand tips voor mij? Ik heb totaal geen courage om nog te vermageren, ben 19 jaar 1m66 en weeg 88 kilogram. Ik wil 20 kilo afvallen, zou ik zoveel kunnen vermageren voor de zomervakantie als ik elke dag een uur fiets? Ik zou niet meer snoepen en geen frisdrank meer drinken. En voor de rest gewoon eten, ’s morgen een boterham, ’s middags 4 sneden brood met beleg en ’s avonds gekookt…

    Reageer
  7. Daan ·

    Ik (man, 30 jaar, 175 cm) fiets nu sinds een maand om de dag 15 a 20 kilometer met de mountainbike, en dan vrij intensief voor mijn gevoel. Mijn gemiddelde snelheid was in het begin zo’n 21 km/u en ondertussen boven de 27 km/u. Verder let ik ook erg op wat ik eet, rond de 1600 kcal. per dag. Eerst woog ik 88 kg, nu weeg ik na een maand 80 kg. Ik wil rond de 77 kg worden. Maar wat ik niet snap is dat mijn buikomvang maar zo’n 1 a 2 cm minder is geworden? Ra ra, hoe kan dat? Ik hoor weleens dat je met “te” intensief sporten geen vet verbrandt, kan dat kloppen? M.v.g. Daan

    Reageer
    • Daan ·

      B.T.W. Ik voel me wel herboren sinds ik zoveel sport! Val vroeg in slaap en word altijd voor de wekker gaat wakker met een goed gezond gevoel alsof ik de hele wereld aankan. :)

    • Paul ·

      Beste Daan, Je zou wat minder vaak kunnen gaan fietsen en er wat meer krachttraining bij gaan doen. Dat zorgt voor spiertoename en zodoende voor een snellere stofwisseling en meer vetverbranding. Dat je boven een bepaalde hartslag nauwelijks vet verbrandt klopt trouwens; meestal verbrand je bij een te hoge hartslag eerst koolhydraten en na aan tijdje relatief veel spieren. Probeer daarom altijd een optimale vetverbrandingshartslag te handhaven als je wilt afvallen. Een hartslagmeter kan daarbij helpen. Groeten & succes, Paul

    • Sem ·

      Daan, De reden dat je denkt dat je nu geen vet verbrandt is doordat je eerst de vet om je organen moet verbranden. In het begin (eerste twee weken) zijn er weinig resultaten te zien tijdens het sporten behalve dat je conditie omhoog gaat en beter gaat voelen en slapen. Nadat de vet om je organen zijn verbrandt zul je pas resultaten zien omtrent je buik. Geef niet op!!! Sem

  8. siene ·

    Ik fiets als het even kan elke dag, heb aanleg om dik te worden. Ben ook m’n eetpatroon aan ’t aanpassen. Kon mijn veters niet eens meer zittend vastmaken. Het gaat mij niet om het perfecte figuur, maar ik wil des te meer lekker in m’n vel zitten. Wat ikzelf prettig vind is een heuvel op lopen; lekker je benen voelen branden. Na het fietsen kan ik nog een tijdje zonder eten, denk dat dat mijn sleutel tot afvallen is! O ja, zittend veters strikken lukt me inmiddels weer! :) Groetjes, Siene

    Reageer
  9. ESV ·

    Ik ben ook redelijk intensief met fietsen begonnen omdat diëten niks voor mij is en ik liever meer calorieën verbrand dan calorieën te besparen door echt minder te eten. Wat overigens moeilijk gaat met een drukke baan. Ik heb een racefiets en een mountainbike gekocht en fiets ook langere stukken (45-70-80km). Het enige wat ik wel merk wat moeilijk is, is om je gewone eetpatroon aan te houden… Na lange ritten (3 uur fietsen) heb ik zo’n honger dat ik vaak voor mijn gevoel te veel eet dan. Maar een vriend die ook veel fietst, is op de lange termijn toch een kilo of 6 kwijtgeraakt door steevast twee keer per week te fietsen. Dus volhouden denk ik dan maar!

    Reageer
  10. GN ·

    Ik zit al lang niet goed in m’n vel en was over de kilo’s ook niet heel erg tevreden. Ik heb op een dag mijn hondje meegenomen (vind ik gezelliger) op de fiets en ben begonnen met het fietsen. Ik fiets nu een aantal uren per week in het bos, goed voor mij, ik zit lekkerder in m’n vel én goed voor mijn hondje die nu ook zijn vetrolletjes kwijt raakt. Dus, fietsen werkt zeker (bij mij) en het is ook erg ontspannend!

    Reageer
  11. jennifer ·

    ik woon ongeveer 7 kilometer van Den Helder en ik moet elke ochtend om kwart over 8 beginnen met school. Ik fiets in de ochtend een halfuur en terug een halfuur. Dat is toch in totaal een uur op een dag? Mail me alsjeblieft of dit goed is?

    Reageer
    • Het Goede Antwoord ·

      Ja Jennifer proficiat, dan fiets je inderdaad één uur…

  12. Valerie ·

    Sinds 5 dagen heb ik weer een fiets, en ik fiets sindsdien 1 á 1,5 uur per dag. Nu al merk ik dat mijn buikje minder opgeblazen is, en ik me lekkerder in mijn vel voel! Natuurlijk is dat ook de kick, aangezien ik al resultaat merk, hopelijk is dit blijvend. Hiernaast fitness ik sinds kort twee keer in de week, dat deels cardio en deels spierversterkend. In combinatie met het veranderen van mijn eetpatroon hoop ik gauw wat slanker te worden en blijvend beter in mijn vel te zitten.
    Slecht weer maakt mij niet uit tijdens het fietsen. Vind het wel lekker eigenlijk, wanneer het ook maar een beetje warm is buiten zweet je anders zo snel. Ik denk dat je de rug en buik onbewust meeneemt, niet dat je ineens heel erg buik/rugspieren gaat krijgen, maar dat ze toch iets strakker worden.

    Reageer
  13. Dana ·

    Fietsen is inderdaad ideaal. Ik fiets inmiddels 3 uur en dan merk je het echt hoor. En dan met muziek. Het weer maakt me niet heel erg uit want ik ben erg gefocust op afvallen. Het werkt echt fantastisch, fietsen. Het is ook niet zo uitputtend, en nog leuk om te doen ook met leuke route en muziek. Ik was eigenlijk al klaar met afvallen. Maar als ik (zoals nu) weer een ongezonde eetdag heb gehad dan ben met een paar keer 3 uur fietsen er redelijk van af. Echt een aanrader. Ik heb ook strakkere benen. Ook wel dikkere spieren, maar daar ben ik juist trots op! Dat is toch stoer! Wat zijn nou weer “te dikke spieren” ?! sowieso zie je ze alleen echt goed als je echt gaat aanspannen. Ik moet zeggen dat ik alleen niet echt geloof dat je ook je buik en rug spieren traint. Daar merk ik niks van.

    Reageer
    • Jeannette ·

      Je moet wel heel ongezond of veel eten om een paar keer drie uur lang te moeten fietsen. Of je hebt enorm aanleg om dik te worden. Ben je niet een beetje te gefocussed?

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.