Het Jezus Dieet was enkele jaren geleden een enorme hype in de overwegend christelijke Verenigde Staten. De buzz is inmiddels voorbij, maar er zijn nog steeds talloze mensen die geloven dat Jezus de aangewezen persoon is om hen te verlossen van hun overtollige kilo’s en centimeters. In de Amerikaanse strijd om slank te worden is nu zelfs religie geoorloofd.

Wat is het Jezus Dieet?

Vooral in gelovige kringen doet het Jezus Dieet het erg goed. Men handhaaft twee verschillende richtingen binnen het Jezus Dieet, en nee, dat zijn niet protestants en katholiek.

Onenigheid…

Het is jammer maar waar; geloof gaat vaak gepaard met onenigheid, zo ook binnen de aanhang van het Jezus Dieet. De vraag die ten grondslag ligt aan het geschil is: “Wat zou Jezus verder hebben gegeten?” Volgens sommigen gaf Jezus’ conservatieve dieet hem de kracht om een 100 kilogram zwaar kruis te verslepen, bergen te beklimmen en woestijnen over te steken. Anderen zeggen juist dat Jezus de voorkeur gaf aan gemodificeerd voedsel. Hij veranderde immers water in wijn en vermenigvuldigde brood en vis.

Variant 1: Wat zou Jezus eten?

“Wat zou Jezus eten?” is de naam van het boek dat de Amerikaanse arts en evangelist Don Colbert schreef. Hij bemerkte dat veel Amerikanen niet alleen lijden aan overgewicht, maar ook overtuigd Christen zijn. Een gat in de markt zou je zeggen. Een Jezus-kookboek bleef dan ook niet lang uit. Jezus volgde natuurlijk de spijswetten uit het Oude Testament, dus Colbert had eigenlijk gewoon een willekeurig joods kookboek kunnen overschrijven. Het “Colbert-dieet” bevat:

  • Vis & Vlees
  • Gestoofde groenten
  • Peulvruchten
  • Sla en Olijfolie
  • Brood + Granen
  • Vruchten
  • Glaasje wijn

Bij de paasmaaltijd at Jezus lamsvlees, dus Colbert beveelt vegetarisme niet aan. Zo nu en dan een mager lamsbiefstukje op een christelijke feestdag moet kunnen.

Variant 2: Wat zou Jezus nú hebben gegeten?

De christenvegetariërsbond vindt het feit dat Jezus ooit lamsvlees at nietszeggend. Wat Jezus destijds at in een mediterrane vissersmaatschappij zegt niets over wat wij vandaag de dag zouden moeten eten. In ‘What Would Jesus Eat Today?’, een uitgave die ver vóór Colberts boek verscheen, vermelden de christenvegetariërs dat Jezus – uit medeleven met de dieren en voor de algehele gezondheid – vast en zeker vegetariër zou zijn geweest.

Jezus Dieet: conclusie…

Het Jezus-Dieet is nogal twijfelachtig. Men baseert zich bij dit dieet op wat Jezus ruim 2000 jaar geleden at. Naar mijn mening gaat hier al wat fout, want er is inmiddels heel wat veranderd. Het Mediterraan dieet is wat mij betreft een prima gemoderniseerde variant van wat Jezus vroeger at.

1 Comment

  1. De Naam van de Schepper is ELOHIM. Genesis hoofdstuk 1. De schepping in 6 dagen: De mens is gemaakt op de zesde dag van de schepping. Genesis 1 vers 29. En ELOHIM zei: “Hierbij geef Ik alle zaadvormende gewassen op de hele aardbodem aan u en alle bomen met zaaddragende vruchten; zij zullen u tot voedsel dienen”. De zevende dag: Genesis 2 vers 1-3. Zo werden de hemel en de aarde voltooid en alles waarmee ze toegerust zijn. De zeven dagen op de aarde zijn: zondag, maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag.

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.