Afvallen in praktijk brengen: 5 praktisch-toepasbare tips!

In theorie kan iedereen afvallen. Er circuleren immers duizenden afslanktips en de ene zou nog effectiever zijn dan de andere. Je kunt dan ook eindeloos over afvallen blijven lezen, maar dáár ligt nou juist het gevaar. Je zult immers nooit afvallen door op een stoel achter je computer te gaan zitten lezen… Of voortdurend met je smartphone of tablet het internet af te struinen.

Afvallen moet je in de praktijk brengen, dus daarom hierbij 15 praktische tips om succesvol af te slanken en gewicht te minderen…

1. Haal gezond “noodvoedsel” in huis

Je hebt de hele dag hard gewerkt, niet al te veel tijd gehad om ’s middags gezond te eten en opvallend veel aan je hoofd gehad… Je komt thuis, ploft op de bank neer, bent extreem hongerig, maar hebt geen fut meer om te koken… dus je grijpt naar iets makkelijks. Op zich is het helemaal niet erg om af en toe te “zondigen”.

Een bak ijs is géén avondeten. Als je ervoor kiest om een bak ijs te verorberen, dan ben je morgen –vanwege je bloedsuikerschommelingen– naar alle waarschijnlijkheid óók weer futloos en te moe om te koken. Bovendien raak je al snel “suikerverslaafd”, waardoor de verleiding groot wordt om morgen wéér een bak ijs leeg te lepelen. Voor je het weet is het einde zoek, evenals je afslanksucces.

Wat je nodig hebt zijn makkelijke en gezonde alternatieven voor als je geen tijd of energie hebt om te koken. Haal een kant-en-klare maaltijdsalade in huis. Zet ook een kant-en-klare roerbakmaaltijd of een groentequiche in je koelkast, evenals een paar diepvriesmaaltijden en/of magnetronmaaltijden. Een paar eitjes koken, een paar volkorenboterhammen smeren of een simpele salade maken met bliktonijn, mozzarella of een paar eitjes. En als je dan per se wilt snacken, haal dan gezonde tussendoortjes in huis!

Kijk wel altijd op de etiketten of er geen toegevoegde suikers of E-nummers in kant-en-klaarmaaltijden zitten en let vooral ook op de uiterste houdbaarheidsdatum!

2. Héél ongezond mag; véél ongezond niet

Het is niet erg om af en toe enorm ongezond te eten. Natuurlijk zijn patat, pizza, shoarma, pannenkoeken en afhaalchinees niet de meest voedzame, magere en lijnvriendelijke maaltijdkeuzes. Toch kan het ook geen kwaad om je er bij tijd en wijle tegoed aan te doen. Zolang het maar uitzondering blijft en nooit regel wordt.

Zelfs een doos drop, een bak ijs, een zak chips of een pak koeken hoeft jouw afslankpoging niet in de war te schoppen. Je kunt een dergelijke uitglijder of uitschieter gemakkelijk compenseren door de rest van de week extra gezond en uitgebalanceerd te eten. Het punt is dat je beter af en toe héél ongezond kunt eten en de rest van de tijd gezond dan dat je over het geheel genomen een ongezonde leefstijl hanteert.

Het beste wat je in de praktijk kunt doen om je aan dit advies te houden is jezelf een kooprestrictie opleggen. Maximaal 1 keer per week “iets lekkers” (snoep, koek, chips, zoutjes, ijs etc.) kopen en nooit van deze regel afwijken. Zodoende heb je nooit ongezonde snacks in huis die je eigenlijk niet zou moeten eten. Wat je niet koopt, kun je immers niet verorberen tijdens een aanval van “lekkere trek”. Daarnaast kun je de volgende regels toepassen: maximaal 2x per maand uit eten; maximaal 2x per maand fastfood (friet, hamburger, pannenkoeken, pizza, “afhaal” e.a.); maximaal 1x per week iets lekkers als je ergens op bezoek bent. Etc. etc. etc. Zodoende heb je concrete handvatten en richtlijnen en ben je minder snel geneigd toe te happen.

Kortom: een keertje extreem ongezond eten richt veel minder schade aan dan standaard (dus dag in, dag uit) ongezond snacken, snoepen en snaaien. Richt je daarom op de grote lijnen en het grote geheel. Zorg ervoor dat je over het algemeen gezond eet en weinig snoept!

3. Ook niet te veel “gezonde” calorieën

De dieetwereld raakt er steeds meer van overtuigd dat het niet zo veel uitmaakt hoeveel je eet. Wat je eet is veel belangrijker! Toch is het nog steeds funest voor je lijn om te veel calorieën binnen te krijgen. Dat je beter calorieën kunt halen uit eiwitten of groenten dan uit suikers is correct, maar dat is nog geen reden om 2 liter eiwitshake achterover te gieten of een driepersoons groentequiche te verorberen.

De leidraad is dat je beter 500 calorieën uit fruit kunt halen dan 300 calorieën uit een Mars. Fruit levert namelijk allerlei gezonde voedingsstoffen die het afslankproces vergemakkelijken en een Mars levert voornamelijk simpele suikers die het afslankproces belemmeren. Dus: liever veel calorieën uit gezond voedsel dan weinig calorieën uit ongezond voedsel. Maar nóg beter is natuurlijk een gematigd aantal calorieën uit gezond voedsel. 2300 tot 2500 voor vrouwen en 2500 tot 3000 voor mannen.

Hoewel kwantiteit inderdaad ondergeschikt is aan kwaliteit, heb je nooit een vrijbrief om extreem veel te eten! Een calorieoverschot is te allen tidje negatief, zelfs als de calorieën uit positief c.q. gezond voedsel komen. Onder aan de streep is iedere calorie immers gelijk

4. Voorkom suikerdips

We kunnen erover door blijven gaan: SUIKER… Suiker is funest als je wilt afvallen. Niet omdat suiker per definitie slecht, schadelijk of ongezond is, maar omdat suiker tegenwoordig OVERAL in zit en bovendien in ENORME hoeveelheden wordt toegevoegd. Je kunt het zo gek niet bedenken of er zit wel een bepaalde vorm van suiker in. Je kunt dus nauwelijks nog om suiker heen.

Suiker zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel en insulineniveau gaan pieken en dalen. En deze schommelingen werken hongeraanvallen, vetopslag en “suikerverslaving” in de hand. Als je effectief wilt afvallen, moet je dus heel goed letten op je suiker-intake. En ook witte bloem (dus wit brood, witte paste, beschuit, gebak etc.) is nagenoeg gelijk aan suiker.

Eet en drink dus zo min mogelijk producten waaraan (…)siroop, (…)stroop, (…)suiker, (…)ose of (…)bloem wordt toegevoegd. Hierbij valt te denken aan invertsuiker glucosestroop, agavesiroop, dextrose, sucrose, lactose, sacharose, tarwebloem etc.

5. Let op wat je drinkt!

Er zijn schrikbarend veel mensen die heel bewust bezig zijn met hetgeen ze eten, maar niet of nauwelijks aandacht schenken aan wat ze drinken. Maar als je de hele dag extreem gezond eet en tegelijkertijd extreem ongezond drinkt, zul je nog altijd niet afvallen. Een glas cola levert bijna 100 kilocalorieën. En er zijn frappuccino’s die meer dan 550 kilocalorieën leveren: gelijk aan een middelgrote avondmaaltijd. Bovendien zit ijskoffie doorgaans boordevol vet en suiker! Ook alcoholische drankjes zijn af te raden, want alcohol is een extreem caloriedicht goedje. En light-frisdrank klinkt leuk, maar is écht niet gezonder dan het “reguliere” werk!

Wat je het beste kunt drinken als je wilt afvallen is groene thee en water. En af en toe een half glas kefir of Roosvicee 50/50. En in het weekend een klein glaasje rode wijn niet zo’n probleem.

Tot slot

Er zijn heel veel dingen die je kunt doen of laten om afslanksucces te bespoedigen. Kennis is één ding, maar je moet uiteindelijk ook veranderingen in de praktijk brengen. Wat heb jij de afgelopen jaren zoal veranderd om sneller af te vallen?

Laat hieronder een reactie achter!

Afslanken & koken – Afvallen begint in de keuken!

De meeste mensen bereiden het merendeel van hun maaltijden zelf, in hun eigen keuken. Of jij succesvol zult afvallen, hangt dan ook grotendeels af van de manier waarop je voedsel inkoopt, bewaart, bereidt en serveert.

Als je maar wat aanmoddert in de keuken, dan is de kans groot dat je niet of nauwelijks afvalt. Daarom hierbij een aantal kooktips om sneller en gemakkelijker te kunnen afslanken…

1. Niet te vaak uit eten

Ga je vaak uit eten? Dan is de kans groot dat je met boter bereide gerechten in suikerrijke roomsauzen geserveerd krijgt. Als je daarentegen zelf kookt, weet je precies wat er op je bord ligt. Bereid je eten mager en zonder toegevoegde suikers. Gebruik voornamelijk groenten, volkorengranen, vis, mager vlees, zaden, kruiden en specerijen in je gerechten.

Eet dus niet te vaak buiten de deur, dan heb je zelf het overzicht en de controle over wat je in je mond stopt.

2. Krijg plezier in koken

Het is belangrijk dat je gezond, gevarieerd en uitgebalanceerd leert koken. Bovendien moet je tot op zekere hoogte plezier krijgen in het kokkerellen. Dan is de verleiding kleiner om voor een snelle, kant-en-klare, vette hap te gaan.

Hoe beter en lekkerder je leert koken, des te leuker je het zult gaan vinden. Je zult bovendien beseffen dat gezond koken geenszins moeilijk of tijdrovend hoeft te zijn. Als je de basisbeginselen eenmaal onder de knie hebt, wordt keuken steeds leuker.

De inhoud van je koelkast & keukenkastjes is bepalend voor afslanksucces… Tip: ga voor groenten, magere eiwitten en hele graanproducten. En mijd simpele suikers, verzadigde vetten en synthetische toevoegingen.

3. Enkele kookboeken aanschaffen

Als het op eten aankomt, is dit een absolute supertip: koop een paar goedkope kookboeken. Het hoeven echt geen populaire hoogstandjes te zijn. Bij budget-boekhandels vind je al uitstekende kookboeken vanaf 2 euro. Begin bijvoorbeeld met een Aziatisch (Japans/Thais) en een Italiaans kookboek.

Dankzij kookboeken leer je jezelf in no-time de basisbeginselen van het koken aan.

4. Een basis creëren

Begin met gezonde, maar eenvoudige recepten zoals zilvervliesrijstcurries, volkorenpasta’s en roerbakgerechten, en verbreed langzaamaan je horizon. Voeg steeds nieuw recepten, gerechten, ingrediënten, kooktechnieken en wereldkeukens aan je repertoire toe. Je zult merken dat gezond koken en gevarieerd eten een verslavende bezigheid kan worden.

Begin met de basis en ga beetje bij beetje experimenteren met nieuwe ingrediënten en kooktechnieken.

5. Exotische ingrediënten

Met aardappels, vlees en groenten is in principe niks mis. Toch is het jammer dat er nog altijd supergezonde voedingsmiddelen zijn die de doorsnee Nederlander of Belg links laat liggen. Denk maar eens aan:

  • Zeewier (kelp e.a.)
  • Paddenstoelen (shiitakes e.a.)
  • Schelpdieren (slakken e.a.)
  • Kiemgroenten (alfalfa e.a.)
  • Pepers (jalapeño e.a.)
  • Noten (pecannoten e.a.)
  • Zaden (sesam e.a.)
  • Pitten (zonnebloempitten e.a.)
  • Bessen (goji-bessen e.a.)
  • Soja (tofoe e.a.)
  • Wild (hertenbiefstuk e.a.)
  • Kefir (melkkefir e.a.)
  • Insecten (sprinkhanen e.a.).

Bovenstaande voedingsmiddelen zijn extreem rijk aan allerlei essentiële voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen, aminozuren en vetzuren.

6. Benodigdheden & accessoires

Zorg ervoor dat je de juiste benodigdheden hebt om te koken. Hoe makkelijker je het jezelf maakt, des te minder tijd het je kost om een lekkere en gezonde maaltijd op tafel te zetten. Een hightech keukenmachine is absoluut geen vereiste; met een staafmixer van 15 euro kun je je al een heleboel tijd en ergernis besparen.

Met een opgeruimde en schone keuken, een degelijke pannenset, een paar scherpe messen en een stevige snijplank kom je al een heel eind.

Tot slot

Je zult nooit succesvol afvallen als je niet weet hoe je gezond, gevarieerd en uitgebalanceerd moet eten. En gezond eten begint bij gezond koken. Het is dan ook een absolute aanrader om lol te krijgen in kokkerellen als je blijvend een slanker lichaam wilt bewerkstelligen!

Vind jij het leuk om in de keuken te experimenteren met gezonde gerechten en ingrediënten? Of ga je liever voor de kant-en-klare hap? Deel hieronder je mening!

6 reacties op “Afvallen in praktijk brengen: 5 praktisch-toepasbare tips!

  1. Roy ·

    Mijn vrouw is het gelukt om 25 kilo kwijt te raken in een half jaar. Dit niet met een speciaal dieet, maar eigenlijk gewoon door regelmatig “normaal” te eten en eigenlijk net genoeg te eten dat je een voldaan gevoel hebt en niets meer. Ze is nu 25 kilo kwijt zonder jojo effect. Ik kan alleen maar zeggen dat ik erg trots ben op haar discipline.

    Reageer
  2. Leonard ·

    Ook vandaag heb ik succesvolle reacties gekregen op mijn product: “Vanmiddag heb ik een half uur lang een telefonisch consult gehad van Leonard. Ik had geen verwachtingen maar ben achteraf heel blij met het gesprek. Ik eet weinig koolhydraten om af te vallen. Mijn gewicht is goed, maar mijn buik kan echt platter. Volgens Leonard eet ik echter nu te weinig goede koolhydraten, wat een aanleiding kan zijn voor mijn eetbuien. Mijn lichaam schreeuwt dan om koolhydraten. Dus hierin wil ik graag een aanpassing maken. Verder vind ik zijn tips op emotioneel vlak goed passen onder mindful leven en eten, en dat spreekt me erg aan. Leonard hartelijk dank voor het gesprek. Ik heb er veel aan gehad.” Ik heb voor mijn patiënten samen met andere een plan uitgedokterd. Een plan dat jou iedere dag helpt en stimuleert om af te vallen. Niet alleen dat, ook worden er bruikbare tips aangeboden. Het is niet een normaal dieet waar je veel honger bij lijdt. Herkent u dit?

    Reageer
    • Sabrina ·

      Beste Leonard, Ik heb geprobeerd begrijpelijk Nederlands van je verhaal te maken, en het na enkele alinea’s afgekapt omdat het zo ontzettend lang was. Bovendien spam je hetzelfde bericht overal op het internet (maar liefst 5 keer op deze site) en stonden er 4 links in waarmee je via een affiliate-systeem geld probeert te verdienen met het Mentale Dieet Plan. Je “product” is dus helemaal niet jouw product. Daarnaast probeer je geen mensen te helpen, maar enkel geld te verdienen. Ik vind het Mentale Dieet Plan de reinste onzin. De fictieve persoon Katja Callens die het MDP zou hebben verzonnen (in werkelijkheid een enorm marketingbedrijf) probeert via honderden websites (waaronder de jouwe) onder de aandacht te komen van nietsvermoedende mensen die willen afvallen. Als je je verdiept in het dieet, zul je zien dat het niets anders dan gebakken lucht is. Dat is geen ramp, ware het niet dat je er geld voor moet betalen. De vele klachten over het MDP die overal op het internet te vinden zijn, suggereren dat het MDP een grote oplichtersbende is. Vandaar dat ik je reactie niet (volledig) plaats.

  3. Wendy ·

    Blijven bewegen en of sporten en neem voeding met nauwelijks vet. Drink groene thee. Paar sigaretten per dag. Zo blijf je slank, ik spreek dit uit ervaring. Helpt echt.

    Reageer
  4. Hetty ·

    Goeie tips! Gezonde snacks in huis halen en ongezonde snacks in de winkel laten liggen, zou ik ook echt moeten doen. Daarmee zou een groot deel van mijn “problemen” verholpen zijn. En drankjes… Rood wijntje bij het eten; een paar rosé-tjes op het terras; een cappuccino bij het ontbijt en de lunch… Nooit zo bij stilgestaan, maar alles bij elkaar opgeteld, is dat echt een aanslag op je dieet. :(

    Reageer
  5. Disian Laurensen ·

    Herkenbaar. Als ik een lange dag heb gewerkt en daarna nog flink wat in het huishouden heb gedaan, heb ook vaak geen zin om uitgebreid te gaan staan koken. De beslissing om een pizza in de oven te leggen of iemand voor friet op pad te sturen, is dan snel gemaakt. Je moet een gezonde leefstijl inderdaad zo makkelijk mogelijk maken: veel gezonde (of in ieder geval zo gezond mogelijke) dingen in huis halen. En niet te makkelijk zijn met “snoepen en snaaien”. Gewoon bewuster omgaan met gezond eten en niet zo makkelijk toegeven aan vette snacks en suikerrijk snoepgoed.

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.