Saus bij de friet of toch maar niet!?

Enkele weken geleden publiceerde Gezondr een artikel over patat, waarin je kunt lezen hoe je frietjes zo gezond en slank mogelijk kunt bereiden en verorberen. Omdat frieten zelden “kaal” worden gegeten, vind je in dit artikel een aanvulling omtrent frietjes & afvallen…

Saus bij de patat

Een belangrijk detail als het aankomt op friet, is de saus die erbij wordt gegeten. Zo kan een portie (20 milliliter) volle mayonaise net zo veel calorieën leveren als een kleine portie ovenfrietjes. Hieronder lees je daarom meer over de verschillende sauzen die zoal worden gegeten bij de patat…

Calorieën in sauzen voor bij de friet

Een doorsnee patatje levert al snel 400 kilocalorieën. Op zich is dit calorie-aantal best te overzien, maar als je snacks bij je frietje neemt, wordt dit calorie-aantal al snel verdubbeld. Als je er dan ook nog een flinke hoeveelheid saus overheen schept, eindigt je maaltijd al gauw tussen de 1000 tot 1500 kilocalorieën! (bron)

De saus die je bij je patat eet is dan ook uiterst bepalend voor je frietmaaltijd. Hierbij een opsomming van sauzen en calorie-aantallen per portie van 20 milliliter:

1. Meeste calorieën (per 20 ml):

  • “Normale” mayonaise: 150 kcal.
  • Tartaarsaus: 95 kcal.
  • Halfvolle mayo: (Halvanaise e.a.): 80 kcal.
  • Remia Olijvonaise: 75 kcal.
  • Fritessaus (35% olie): 75 kcal.
  • Remia Mayolijn (30% olie): 75 kcal.
  • Joppiesaus: 70 kcal.

2. Middenmoot (per 20 ml):

  • Fritessaus (25% olie): 55 kcal.
  • Calvé Yoghonaise: 55 kcal.
  • Pindasaus: +/- 55 kcal.
  • Slasaus: +/- 50 kcal.
  • Calvé Yofresh (Naturel): 40 kcal.

3. “Slanke” alternatieven (per 20 ml):

  • Hela curry: +/- 25 kcal.
  • Mayolijn Extra Light: 25 kcal.
  • Remia Friteslijn: 20 kcal.
  • Tomatenketchup: 15 tot 20 kcal.
  • Appelmoes: +/- 15 kcal.
  • Piccalilly: +/- 10 kcal.

Tot slot

Als je voornamelijk op de calorieën in frietsauzen let, dan zijn piccalilly, appelmoes, tomatenketchup en curry uitstekende opties. ‘Remia Mayolijn Extra Light’ en ‘Remia Friteslijn’ behoren tot de calorie-armste mayonaisevervangers.

Het aantal calorieën dat een saus levert, zegt natuurlijk niet alles over het product. Zo zijn er veel “slanke” mayonaise-vervangers die boordevol chemische toevoegingen (smaakversterkers, zoetstoffen e.a.) zitten. Bekijk dus altijd even de ingrediëntenlijst achter op de pot of fles.

Welke saus neem jij bij je patat? Laat hieronder van je horen!

7 reacties op “Saus bij de friet of toch maar niet!?

  1. mariëtte ·

    De zomervakantie eindig ik met een lekkere patat speciaal : Veel patat ketchup en veel ui

    Reageer
  2. Margje ·

    Ik neem -als ik al ooit frietjes eet- een mix van ketchup en sambal .. HEERLIJK !

    Reageer
  3. RJ ·

    Ik mis de allerlekkerste saus voor bij de friet: Pindasaus!

    Reageer
    • Paul ·

      Die staat er gewoon tussen hoor: Pindasaus: +/- 55 kcal. ;)

  4. mh ·

    Ik denk dat ik voortaan zorg voor appelmoes in huis haha. Scheelt toch mooi weet een aantal calorieën

    Reageer
    • Suus ·

      En het is nog lekker ook! =D

    • Sien ·

      Ik maak zelf een light sausje dan weet ik dat er geen extra suiker of chemische troep aan toegevoegd zijn
      1 eetlepel mayonaise of saus variant naar keuze (nog beter om helemaal zelf je mayonaise te maken met goede olie extra vierge olijfolie bv als je van olijfolie smaak houdt natuurlijk hé of half om half met bv zonnebloem olie
      zeker 3 lepels magere of halfvolle kefir (of magere yoghurt)
      eventueel nog mager room erbij

      en ik doe er veel verse gesnipperde kruiden o..a bieslook , peterselie ,koriander ,basilicum bij .

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.