Slank worden: 11 tips voor een slanker lichaam

slank wordenIedereen kent mensen die altijd slank zijn en blijven, ongeacht hun eetgedrag en beweegpatroon. Logischerwijs wekt dit bij andere mensen ergernis en jaloezie op (zo gaat dat nu eenmaal). Om die reden deed een groepje wetenschappers onderzoek naar de eet- en leefgewoonten van mensen die van nature slank zijn (en blijven).

Slank worden: onderzoeksresultaat

Mensen die van nature slank zijn, blijken heel anders om te gaan met eten dan… uhm… de rest van ons. Slanke mensen gaan relatief ongedwongen om met eten en maken daardoor onbewust betere keuzes dan de rest. Mensen die te zwaar zijn, blijken daarentegen geobsedeerd door voedsel. Hierdoor zijn ze de hele dag bezig met eten… Zowel in hun hoofd als in de praktijk.

Het onderzoek leverde een lijstje op met 8 “geheimen” voor slank zijn, slank blijven en/of slank worden…

Tip 1: ‘Voldaan’ is beter dan ‘vol’

Slanke mensen gaan doorgaans voor ‘verzadigd’. Dikke mensen gaan veelal voor ‘propvol’. Op een schaal van 1 tot 10 qua voldaanheid, gaan slanke mensen door met eten tot ze de 6 of 7 bereiken. De rest van ons gaat door tot 8, 9 of 10. Omdat we het gewend zijn, denken we iets tekort te komen als we het niet doen. Kortom: eet tot je bijna verzadigd bent en niet tot je bomvol bent.

Slank worden ‒ Tip 2: Denk na!

Als je je bord halfleeg hebt, leg je je bestek neer. Dat doe je om na te denken over hoe ver je bent op de tienpuntenschaal (zie tip 1). Dit doe je nogmaals als je 5 happen verwijderd bent van een leeg bord. Zodoende word je je bewuster van het gevoel dat je krijgt als je vol raakt en ben je minder snel geneigd om door te eten terwijl je geen honger meer hebt. Kortom: eet bewust.

Slanker worden ‒ Tip 3: Noodsignaal!

De meeste mensen zien honger als een noodsignaal. “Honger, dus eten!” Als je honger als negatief ziet, ga je structureel te veel eten om het te voorkomen. Slanke mensen zijn daarentegen gewend aan een licht hongergevoel en weten (onbewust) dat het gevoel snel voorbij gaat als je het negeert. Kortom: probeer te wennen aan een licht hongergevoel.

Tip 4 voor een slanker figuur: Stop met emotie-eten

Mensen die van nature slank zijn en blijven, eten niet om zich beter te voelen. Zij eten uit praktische overweging en/of omdat ze het lekker vinden. Zij weten echter wanneer ze moeten stoppen en kunnen zichzelf ook stoppen. Kortom: eet niet om jezelf te troosten; ga in zo’n geval liever even slapen.

Slank worden ‒ Tip 5: Fruit

Slanke mensen eten beduidend meer fruit dan de rest van ons. Hierdoor krijgen zij meer vezels, vitamines, mineralen en spoorelementen binnen. Deze voedingsstoffen zorgen voor een gezonder lichaam en een snellere stofwisseling. Kortom: laat je niet weerhouden door de calorieën in fruit, maar eet 2 of 3 stuks fruit per dag!

Slanker figuur krijgen tip 6: Strikte eetgewoonten

Slanke mensen hebben strikte eetgewoonten. Zij eten niet alleen gezond, gevarieerd en uitgebalanceerd, maar leven onbewust volgens strikte regels. Ze eten dagelijks hetzelfde ontbijt en dezelfde lunch, op dezelfde gezette tijden en slaan nooit een maaltijd over. En nog belangrijker: ze grijpen tussendoor niet naar calorierijke tussendoortjes. Erg saai en voorspelbaar, maar ook erg caloriebesparend. Kortom: breng regelmaat en structuur aan in je dieet!

Tip : Lichaamsbeweging om slank te worden

Slanke mensen bewegen meer en makkelijker. Hierbij gaat het niet om sporten, maar om alles wat je maar kunt bedenken. Even naar de brievenbus lopen, trap in plaats van lift, met de fiets naar het werk, even achter het bureau vandaan etc. Kortom: grijp elke kans op beweging met beide handen aan!

Slank worden ‒ Tip 8: Goed slapen…

Slanke mensen slapen veel en vaak; gemiddeld 2 uur meer dan dikke mensen. In je slaap maak je hormonen aan die hongergevoel tegengaan. Regelmaat doet wonderen. 7 dagen per week op dezelfde tijd gaan slapen en op dezelfde tijd weer opstaan is het beste. Kortom: slaap 8 uur per nacht, op gezette tijden.

We weten nu wel wat we zouden moeten eten: fruit, groenten, mager vlees enzovoort… Maar wat minstens zo belangrijk is, is hoe we eten. De manier waarop we eten heeft zelfs minstens een even groot effect op onze taille dan wat we eten.

In O Magazine wordt ook aandacht besteed aan dit onderwerp. Zij hebben drie belangrijke regels opgesteld die van groot belang zijn als je wilt afvallen en op een gezond gewicht wilt blijven. Je leert beter hoe wij als mensen in elkaar zitten als het om voedsel gaat.

Slankheid tip 9: Ga zitten en geniet van eten…

Canadese onderzoekers gaven een groep mensen eten. De ene helft moest zittend eten en de andere helft moest eten terwijl ze stonden. Door te kijken wat ze aten bij de volgende reguliere maaltijd kwamen ze erachter dat de groep die moest staan tijdens de proef, 30 procent meer at tijdens de reguliere maaltijd.

Volgens de onderzoekers komt dit omdat het nuttigen van een maaltijd terwijl je staat, niet voelt als een maaltijd maar als een snack. Mogelijk zorgt dit er voor dat je bij een volgende maaltijd meer mag eten van jezelf; je hebt immers nog geen volledige maaltijd gegeten, maar alleen een ‘snack’ gehad.

Slanker lichaam bekomen: tip 10. Ruik, maar eet niet

De geur van eten zorgt vooral bij mensen met overgewicht voor een sterke reactie in de hersenen. Het is vergelijkbaar met een drugsverslaving: álles moet wijken tot het doel is bereikt; in dit geval het voedsel daadwerkelijk opeten nadat je het hebt geroken.

Door de geur van eten raken mensen in een geïrriteerde staat: Blijf uit mijn buurt, want ik wil nu chocolade eten! Door deze wetenschap over de werking van geur kun je er jouw voordeel uit halen. Het is namelijk mogelijk om je hersenen minder gevoelig te maken voor deze impulsen door ze af en toe, en steeds vaker, te negeren. Op den duur zul je merken dat je minder fel reageert op de geur van lekker eten.

Slank worden Tip 11: Wees bewust!

Hoewel het waarschijnlijk niemand verbaast die ’s avonds naar de tv kijkt en een lege zak chips voor zijn of haar neus ziet liggen, uit onderzoek is gebleken dat je maar liefst 71% méér eet als je voor de tv zit.

Brian Wansink, een dokter die veel onderzoek doet naar het eetgedrag van mensen, legt uit waarom eten voor de televisie –of zelfs tijdens het lezen van een boek– op twee manieren slecht voor gewicht is: “Ten eerste heb je geen flauw idee of je 14 of 40 stukjes chips hebt gegeten en ten tweede is de kans groot dat je pas stopt met eten als het tv-programma voorbij is, ongeacht hoe vol je zit”.

Gezond vermageren: de beste manier voor permanent afvallen

gezond-vermagerenGezond afvallen, afslanken en vermageren doe je NIET door een crashdieet (1000 kilocalorieën of minder per dag). Veel mensen willen 5 of 10 kilo per maand afvallen, maar gezond vermageren werkt helaas niet zo. Het menselijk lichaam houdt namelijk van langzame veranderingen, anders gaat het ervan uit dat er iets mis is, en gaat het zich verzetten. En als je lichaam niet meewerkt, val je nooit gezond af.

1. Langzame veranderingen

Als je nog nooit hebt getraind, dan is je lichaam niet gediend van dagelijks een uur op de crosstrainer tekeergaan. Je zult al snel melkzuur opbouwen en spierpijn krijgen. Sporten dien je daarom langzaam op te bouwen, om je lichaam te laten wennen. Hetzelfde geldt voor eten.

Als je altijd ruime porties eet en plotsklaps je calorie-inname met de helft beperkt, dan gaat je lichaam zich verzetten en overschakelen op “overlevingsstand”. Het lichaam zal proberen zo min mogelijk calorieën te verbruiken en juist zo veel mogelijk vet op te slaan. Enkele tips:

  • Begin met één keer per week “rustig” sporten en bouw langzaamaan op
  • Bouw je calorie-inname alleen af als je TE veel eet; bouw af met niet meer dan 100 calorieën per week

2. Continu beweging

Mensen die niet gewend zijn om te sporten, doen er vaak alles aan om beweging te mijden. Veel en regelmatig bewegen is namelijk niet leuk en ook niet prettig als je het lichamelijk en mentaal niet gewend bent. Je wordt moe, je gaat zweten, je krijgt spierpijn, het kost tijd, je ziet niet snel genoeg resultaat, je raakt snel gedemotiveerd en stopt er na een week maar weer mee.

Echter: hoe meer je beweegt, des te meer je eraan gewend raakt en des te leuker, effectiever en efficiënter bewegen wordt. Want let wel: gezond vermageren vereist beweging! Enkele tips:

  • Wandel een half uur per dag
  • Neem altijd de trap in plaats van de lift
  • Stap een halte te vroeg uit de bus en loop het laatste stuk
  • Gebruik een crosstrainer tijdens je favoriete tv-serie

3: Niet te veel & niet te weinig eten

Als je gezond wilt vermageren, dan dien je niet te veel, maar zeker ook niet te weinig te eten. Waarschijnlijk kun je best reëel inschatten of je eetgedrag “normaal” is. Als je TE veel eet, beperk dan langzaamaan je calorie-inname. Wat nog veel belangrijker is: eet verantwoord en gevarieerd! Het beste dieet voor afvallen is namelijk een gezond dieet.

Zorg dat je voldoende essentiële eiwitten, complexe koolhydraten, meervoudig onverzadigde vetzuren, vitamines, mineralen, spoorelementen, enzymen en vezels binnenkrijgt. Afvallen betekent immers verandering en voor verandering is nu eenmaal energie nodig. Als je niet voldoende voedsel en voedingsstoffen binnenkrijgt, kan je lichaam dus niet afvallen. Enkele tips:

  • Volg GEEN streng caloriebeperkend dieet (crashdieet)
  • Neem water en thee i.p.v. frisdranken, koffie met toevoegingen en vruchtensappen
  • Ontbijt altijd. Het liefst met vezelrijke volkoren producten
  • Eet veel (essentiële) eiwitten
  • Haal gezonde tussendoortjes in huis, zoals fruit en suikervrije mueslirepen
  • Eet langzaam en kauw goed op je eten
  • Eet totdat je voldaan bent; voel je vooral NIET verplicht om je bord leeg te eten

Tot slot: het beste dieet voor afvallen is een dieet waarvan je niet eens wéét dat het een dieet is.

Heb jij ervaring met gezond vermageren? Deel jouw ervaringen en bevindingen in een reactie hieronder!

Heb je toch zin in een snack tijdens het kijken van jouw favoriete tv-programma? Kies dan voor snacks met weinig calorieën & veel vezels, zoals druiven of zoute popcorn. Laat de chips en het ijs dus links liggen!

10 reacties op “Slank worden: 11 tips voor een slanker lichaam

  1. lientje ·

    Ik volg deze tips nu al een jaar en ben al 16 kg afgevallen. Een dat was echt niet te geloven, was super blij!

    Reageer
  2. Anne ·

    Ben 10 kg afgevallen in 5 maanden tijd. Door meer te bewegen en te letten op mijn voeding. Ik vond mezelf niet te dik maar er moest wat af. Je moet kijken naar je eigen eetpatroon. Wat gebruik je te veel? Wat doe je te weinig? Met een klein beetje verandering kun je al veel bereiken! Maar je moet ’t zelf doen. Want je doet ’t ook voor jezelf.

    Reageer
    • lientje ·

      Proficiat Anne!

  3. Sarah ·

    Bij mij helpt dit wel. Ik ben niet dik of zo, ik ben momenteel erg dun. Ik doe deze tips wel vaker, ik word namelijk heel snel dik. Ik eet 4/5 keer per dag. Je mag heus wel wat snoepen, maar niet te veel. Drink ook wel vaak water. Doe ik eigenlijk niet genoeg, maar ja… En wanneer je vol bent, blijf dan niet door eten. Soms doe ik het wel, maar vaak vergeet ik het. :$

    Reageer
  4. nora ·

    Het heeft geholpen.

    Reageer
  5. Laura ·

    Ik ben in de afgelopen 10 maanden 13 kilo afgevallen met een zelfbedacht dieet (of eigenlijk levenswijze): 1. Nooit meer met de bus. Altijd fietsen. Soms zelfs met fiets in de trein. 2. Elke dag 1 a 2 uur bewegen. Zelf doe ik aan baantjes zwemmen (1 uur op rustig tempo). 3. Alleen maar eten als ik honger heb (enorme honger). Het fijne is dat het eten dan nog zoooo veel beter smaakt. Ben echt verslaafd geworden aan dat hongergevoel dat ik nu associeer met een ‘verlangengevoel’. 4. Niet meer snoepen. Gewoon geen snoep en chips in huis halen. ’s Avonds heb ik wel honger, maar ik ‘snack’ dan een grapefruit of soms banaan. 5. Zaken als crème fraîche heb ik wel vervangen door light producten. En tegenwoordig zoetjes in de koffie. Verder let ik niet op calorieën maar eet ik vooral goede producten. Veel avocado, gegrilde zalm, dadels, noten, zoete aardappel. 6. Hoewel ik nu alleen maar eet als ik echt honger heb, eet ik wel behoorlijk veel. Veel brood en flink bord avondeten. Hele dag honger leiden werkt mijns inziens voor geen meter en dat hou je nooit je hele leven vol. 7. Elke ochtend op de weegschaal werkt voor mij erg motiverend. 8. Af en toe uit de band springen kan geen kwaad merk ik.

    Reageer
  6. loesje ·

    Ik ben zo dankbaar voor de tips ik ga het meteen uitproberen! Ik voel mezelf vaak dik en stom dus ik zocht al lang tips. Maar nu ik deze tips heb zal ik (hoop ik) wel wat afvallen! Ik ben jullie zo dankbaar. Veel groetjes, Loesje

    Reageer
  7. Isabella orna ·

    Toen ik op het idee kwam om af te vallen wist ik niet dat jullie zo iets hadden toen zei mij vriendin dat ik op moest komen.nu weet ik hoe ik magerder moet worden want ik moet voor mijn verjaardag en een beelbord mager zijn

    Reageer
  8. Isabella orna ·

    Ik wil voor mijn verjaardag slank zijn maar nu weet ik precies hoe ik dat moet doen:d:d

    Reageer
  9. Fern ·

    Slank worden en afvallen is zo vaak een obsessie aan het worden. Wat echt belangrijk is, is dat je gezond en fit bent, ongeacht je gewicht. Accepteer jezelf zoals je bent en wordt gezoen en fit door de juiste voeding )

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.