10 tips om mentale stress uit je leven te verdrijven

Weinig is zo vermoeiend en destructief als stress. Steeds meer mensen krijgen te kampen met chronische stress, en op den duur leidt deze negatieve vorm van spanning maar al te vaak tot overspannenheid, depressiviteit of zelfs een burn-out. Daarom hierbij 10 tips om emotionele stress uit je leven te verdrijven…

1. Probeer conflicten los te laten…

Los een conflict op of laat het los; hoe eerder, hoe beter. Zelfs al wordt jou onrecht aangedaan, wraak nemen doet dit niet teniet. Een oog-om-oog-tand-om-tand-instelling maakt jouw leven niet leuker of gemakkelijker, alleen maar zwaarder! De zoetste wraak is laten merken dat je je niet laat kisten, dat andermans negativiteit geen vat op jou heeft. Laat liever merken hoe positief, gelukkig en blij je bent ondanks alles; dát is pas een manier om een rekening te vereffenen. Ook andersoortige conflicten moet je oplossen of loslaten en niet oneindig lang laten sudderen. Probeer schulden af te lossen, ruzies bij te leggen en jezelf te vergeven voor in het verleden gemaakte fouten. Wrok en bitterheid lossen niets op!

2. Positieve focus hanteren

Focus je op positieve dingen. Blijven malen over problemen lost ze namelijk niet op… het doet je alleen maar voorbijgaan aan alle mooie dingen die het leven te bieden heeft. Dus hoe meer je je bezighoudt met negativisme, des te meer negativiteit er op je pad komt. En hoe meer je je focust op positivisme, des te meer positiviteit je aantrekt. In de praktijk betekent dit dat je je bewust moet zijn van de negatieve gedachten en gevoelens die je ervaart, pas dan kun je eraan werken. Houd eens in de gaten hoe makkelijk je boos wordt, hoe snel je geïrriteerd raakt en hoe vaak je verdrietig, neerslachtig of bezorgd bent. Ga op die momenten iets doen wat je blij maakt en verleg je focus op iets leuks!

3.  Negativiteit elimineren

Elimineer negatieve personen, taken, objecten etc. Erger je je telkens opnieuw aan ‘element X’, zoek dan een manier om ‘element X’ nóóit meer te hoeven zien, doen of voelen. Dit is een extreem efficiënte manier om stress uit te bannen. Klamp je overigens ook niet te strak vast aan dit hele stressverhaal, want je ervaart óók meer emotionele stress als je jezelf de hele dag druk maakt over je stressniveau en stressgevoeligheid. Stressen over stress is dus eveneens negatief te noemen.

4. Genoegen nemen met een 7

Wees niet té perfectionistisch. Ga niet altijd voor de tien, maar neem ook eens genoegen met een zeven of acht. Dat geldt niet alleen voor je baan of schoolopdrachten, maar ook voor je uiterlijk en bezittingen. Schone schijn is funest: wat anderen van je denken doet er niet toe, zolang jij er maar tevreden mee bent. Wees ook niet té zelfbewust: als je je de hele dag bezighoudt met wat anderen van je vinden, hoe anderen over je denken, wat anderen onderling over je zeggen en of anderen je mooi, leuk of sympathiek vinden, dan wordt het hoogtijd om daarmee op te houden! Niets wekt meer respect en bewondering dan zelfacceptatie: zodra jij tevreden bent met jezelf, zullen anderen dat ook zijn.

5. Behulpzaamheid terugschroeven

Punt vier geldt des te meer indien je een taak voor een ander uitvoert. Behulpzaamheid is een fantastische eigenschap, maar durf ook eens ‘nee’ te zeggen. Daarvoor hoef je niet eens een excuus te verzinnen. Zeg gewoon eerlijk dat je hoofd er momenteel niet naar staat. Ga daarnaast ook weer voor die zeven; mocht de ander daar geen genoegen mee nemen, dan kan diegene dat aangeven. Dan kun je je werk indien van toepassing altijd nog bijschaven tot een 7½ of 8. Het kan namelijk best zijn dat de verwachtingen van de ander beduidend láger liggen dan jij denkt, of dat de ander de uit te voeren taak helemaal niet zo nauw neemt als jij… waardoor je tevergeefs veel tijd en moeite investeert in andermans beslommeringen. En minstens zo belangrijk: doe nooit beloftes die je niet waar kunt maken, die blijven namelijk op je gemoed drukken! Al met al gaat het er bij stressmanagement om dat je jezelf niet te veel op de hals haalt.

6. Wederdiensten & tegenprestaties innen

Van wie heb je nog iets tegoed en hoe kan diegene deze schuld inlossen? Als jij altijd voor anderen klaarstaat, deins er dan niet voor terug om eens te vragen of een ander iets voor je terugdoet. Wellicht sta je er niet eens bij stil dat anderen het prettig vinden om iets terug te kunnen doen voor diegene die altijd voor hen klaarstaat. Wederzijdse hulp schept een zekere evenwichtigheid in de relatie; vrijwel niemand vindt het prettig om bij een ander in het krijt te staan. Dus opstrijken die hap! Je hoeft een ‘aflossing’ overigens niet per se in gelijke munt te innen; een luisterend oor volstaat al indien je emotionele steun nodig hebt… en een klein gebaar zoals een bemoedigende knuffel doet al wonderen als je je eenzaam voelt.

7. Relaxmomentjes doorvoeren: tot jezelf komen

Voet een dagelijks relaxmoment in: mediteren, yoga, uurtje badderen, massage ondergaan, boswandeling maken (al dan niet met de hond), boek lezen aan de waterkant, rustgevende muziek beluisteren, met je fototoestel de natuur in, lekker tuinieren… Even weg van alle computers en beeldschermen. Laat je telefoon thuis en doe iets wat goed voelt en helemaal van/voor jezelf is! Liefst buiten (in de frisse lucht en zonneschijn) of anders op een vertrouwde plek die als rusthaven of sanctuarium fungeert. Dit kan al een rustige, comfortabele en knusse plek in huis zijn. Tot slot nog een gerelateerde tip: gun jezelf voldoende tijd voor dingen!

8. Ernst laten varen

Neem het leven niet te serieus. Soms mag je best even lachen om de absurditeit, oneerlijkheid en hardheid van het leven. Neem er even afstand van en verzet je zinnen op mooie, simplistische dingen: de magische kwaliteit van het leven, de pracht der natuur en de wereld in zijn algemeenheid, of de oprechtheid en ongeveinsdheid van een dier. Deze, ‘mooie dingen’ zijn logischerwijs voor iedereen verschillend. Het gaat erom dat het makkelijk is om te verdrinken in narigheid… Schoonheid, vermaak, humor en relativeringsvermogen kunnen in dat geval als reddingsboei fungeren.

9. Eigenbelang vooropstellen

Houd rekening met anderen, maar cijfer jezelf nooit weg. En probeer niet altijd maar de barmhartige Samaritaan uit te hangen. Het is fijn als anderen je aardig vinden, maar doe je niet liever en behulpzamer voor dan goed voor je is. Anderen zullen je moeten accepteren zoals je bent en niet om wat je voor ze doet. Niets is zo stressvol als je hele leven lang een masker te moeten dragen en een façade in stand te moeten houden. Je hoeft anderen heus niet opzettelijk op de tenen te trappen, maar ga ook zeker niet op eieren lopen voor andermans profijt. Kom voor jezelf op! Jouw geluk is nét zo belangrijk als dat van een ander.

10. Jezelf laten gaan

Als je een verlegen, timide en ingetogen karakter hebt, raak je wellicht onvoldoende spanning kwijt gedurende de dag, waardoor je stressbestendigheid afneemt. Zoek in dat geval een manier om regelmatig te lachen, zingen en gillen; zelfs even lekker uithuilen werkt enorm stress-verlagend! En schaam je vooral niet voor een sporadische dosis uitbundigheid, want bij het uiten van emoties komen stofjes vrij (ontspanningshormonen, verliefdheidshormonen, gelukzaligheidshormonen e.a.) die je een ontspannen, vrijelijk en gelukzalig gevoel bezorgen. Het zijn de prettige tegenhangers van negatieve stresshormonen.

Ben je geen “outgoing person”, forceer dan af en toe een lachbui, gewoon thuis. Kijk bijvoorbeeld naar geestige, aandoenlijke en/of integere  filmpjes op YouTube die je doen schuddebuiken van het lachen of tranen van blijdschap in je ogen toveren. Van die stukjes die je vertrouwen, hoop en geloof in de medemens doen toenemen. Ben je juist snel gefrustreerd, boos of agressief, zoek dan een gezonde uitlaatklep voor je woede. Doe krachttraining, bijvoorbeeld bankdrukken; hang een boksbal/zandzak op in de garage, of ga een vechtsport doen. En verwoord je gevoelens en emoties hardop, al praat je maar tegen jezelf… “Ik ben zo boos!”… “Ik voel me vandaag zo gelukkig!”… “Die %$# maakt me zo kwaad!” Deze manier van uiten, spuien en ventileren helpt écht! Ook het openbaren van geheimen aan een vertrouwenspersoon kan enorme mentale verlichting scheppen!

Meer over mentale stress kun je lezen in dit artikel over de symptomen van stress. Heb jij aanvullende tips en adviezen om stress uit te bannen en negatieve spanning uit je leven te verdrijven? Deel ze in een reactie hieronder!

4 reacties op “10 tips om mentale stress uit je leven te verdrijven

  1. Cristina ·

    Aanvulling op Paul: 113online = niet-commerciële hulp bij zelfmoordgedachten.

    Reageer
  2. kim ·

    Ik zit op dit moment ff in de knoop met mezelf. Vorige week had ik een toetsweek en de paniekaanvallen vlogen om me oren. De wanhoop neemt toe en ik weet niet wat ik moet doen. Me ouders vinden dat ik mee aanstel en de onzekerheid neemt toe. Ook lichamelijk gaat t minder, ik zit tegenwoordig meer op de wc dan op een stoel. En het zweet breekt me ’s nachts uit. Nu moet ik alle toetsen herkansen en het idee alleen al, maakt me paniekerig. Ik zit er over na te denken mezelf te laten opnemen in een psychiatrische inrichting, ik denk dat iedereen hierbij gebaat is. Denken jullie dat ik hier goed aan doe? Want ik ben echt aan het zoeken naar me laatste strohalm. Ook de zelfmoordneigingen zal ik niet onder stoelen of banken steken. De kans dat ik nog leef als je dit leest, is zeer klein te noemen. De kans is nog groter dat je een banaan tegenkomt die recht is, dan de kans dat ik volgende week nog leef. (daar is over nagedacht!) willen jullie mij helpen!! Groet KIM

    Reageer
    • Paul ·

      Beste Kim, Ik ben geen dokter of andersoortig expert, dus helaas niet de aangewezen persoon om je praktische hulp te bieden. Toch wil ik je HEEL graag op het hart drukken dat bijna iedereen met diepgewortelde angsten en onzekerheden te kampen heeft, maar dat bijna iedereen ze voor zichzelf houdt. Onthoud dat alle problemen overkoombaar zijn als je kundige (desnoods/bij voorkeur professionele) hulp inschakelt… Zelfdoding is absoluut niet de oplossing voor je problemen; ik weet zeker dat je met de juiste hulp weer positief in het leven zult komen te staan en de kracht kunt opbrengen om je angsten te overwinnen. Houd er rekening mee dat relatief ‘simpele’ lichamelijke problemen (zoals vitaminetekorten, hormonale problemen, schildklierproblemen e.a.) al tot paniekerige, depressieve en suïcidale gedachten kunnen leiden, dus wellicht is de oplossing van je problemen veel dichterbij dan je denkt. Natuurlijk is het onwijs klote dat je je ouders niet kunt overtuigen van je gedachten en gevoelens. Maar neem dan alsjeblieft contact op met je huisarts; dit is echt de aangewezen persoon om je zo spoedig mogelijk bij de juiste hulpverlener te krijgen. Of een psychiatrische inrichting 1-2-3 voorhanden is betwijfel ik, maar één-op-één contact met een psycholoog/psychotherapeut zal naar alle waarschijnlijkheid heel snel allerlei praktische handvatten en zelfhulpmethodes opleveren. Is er een vertrouwenspersoon in je directe omgeving die je direct kunt bellen? Of neem contact op met het GGZ of het IMW (instituut voor maatschappelijk welzijn, voormalig ‘maatschappelijk werk’). Er zijn ook particuliere instanties voor suïcide-preventie die je kunt bellen (google eens op ‘hulp zelfmoord’), maar deze hebben veelal commerciële motieven. Echt waar, ik heb het van dichtbij meegemaakt, zelfmoord lost in ieder geval niets op. Bespreek je gevoelens met de mensen die je waarderen, liefhebben en begrijpen… die je klachten en emoties erkennen… Een luisterend oor en andermans begrip doen echt wonderen. Heel veel sterkte en hopelijk kom je er snel bovenop! Heel veel liefs & groeten, Paul

  3. Tra ·

    Ik heb bewust gekozen voor minder verdienen en een bijna stressvrije baan (zo ervaar ik het tenminste). Al vinden mijn collega’s dat het soms een stressbaan is. Nou ja, ieder persoon is anders… Ik merk gauw wanneer ik stress heb > gelijk woede, opgefokt en tegenspreken tijdens gesprek. Inderdaad, bovenstaande tips helpen echt hoor! Ik had die tips niet eerder gelezen, maar toch zie ik overeenkomsten nu ik ze heb gelezen. Sjonge, goedkoper en gezonder kan het niet! Dus wees op tijd, pak het aan en je zult resultaat boeken. Dan mag je zeker trots zijn op jezelf en dat zonder hulp van anderen, mooi toch?

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.