Afvallen & spinning: spinnen NIET ideaal voor vetverbranding

Spinning is (helaas) NIET de beste manier om je te helpen met afvallen. De belangrijkste reden hiervoor is dat je hartslag tijdens het spinnen veel te hoog is om effectief vet te kunnen verbranden. De ideale hartslag voor vetverbranding ligt –afhankelijk van je leeftijd– tussen de 120 en de 140 slagen per minuut. Met spinning zul je merken dat je hartslagfrequentie al snel richting de 160 à 170 gaat.

Desalniettemin is spinnen ook zeker geen sléchte keuze. Je krijgt er namelijk een goede conditie van, zodat je je energieker voelt gedurende de dag. Als je puur aan spinning doet omdat je wilt afvallen, dan kun je wellicht beter kiezen voor een cardiotoestel waarbij je hartslag ietwat lager blijft; bijvoorbeeld de crosstrainer of de hometrainer.

Voor de liefhebbers: lekker blijven spinnen!

Als je aan spinning doet omdat je het gewoon ontzettend leuk vindt, blijf het dan vooral doen! :) Je valt er zeker wel mee af, al gaat het minder snel dan op sommige andere fitnesstoestellen. En lees eventueel ook deze artikels als je wilt afvallen door middel van spinnen of aanvullende lichaamsbeweging:

Heb jij ervaring met afvallen dankzij fietsen op een spinningfiets? Deel hieronder jouw opvattingen, ervaringen en bevindingen!

34 reacties op “Afvallen & spinning: spinnen NIET ideaal voor vetverbranding

  1. Peter ·

    Het is een beetje een vaag verhaal of eerder gezocht geen compleet verhaal. Maar als je echt wilt afvallen met spinnen is het zeker mogelijk, alleen de meeste mensen denken nog steeds dat je alleen maar afvalt door cardio training te doen, dat is inmiddels al zo achterhaalt dat je alleen met een spinfiets, loopband of crosstrainer het echt niet meer gaat reden. Je moet cardio training juist gaan combineren met kracht training, als je die twee dingen gaat samen combineren dan val je zeker af met een spinnen, want ik ben inmiddels al 15 kilo af gevallen met spinnen en krachttraining, en wat nog belangrijker is, ook je eetpatroon zul je natuurlijk moet aanpassen, dan is het best te doen.

    Reageer
  2. Hedy ·

    Ik ben zelf 20 kilo afgevallen door RPM. Wel i.v.m. aanpassing eetgedrag. Geen dieet. Aangezien ik 6x per week een les volgde stopte het gewichtsverlies. Lichaam was eraan gewend. Nu heb ik een combinatie spinning / cycling en krachttraining. En dat gaat goed. Voor mij is het spinnen / cyclen ook een goede stressverdrijver. Succes allemaal!

    Reageer
  3. Harrie R ·

    Wat is dit antwoord waar als er geen relatie gelegd wordt tussen hartslag en leeftijd? Ik ben 67 en zal nooit een hartslag van 160 halen, zeker niet als er ook nog bloeddrukverlagers worden geslikt…

    Reageer
  4. Martijn ·

    Hallo allemaal, ik heb sinds een jaar een kantoor baan en ben 11 kilo aangekomen… ik was al niet de kleinste woog altijd al rond de 100 kilo nou is dat niet een enorme ramp met mijn 1.92m maar nu weeg ik 118 en ben 22 jaar ik heb gerugbyd en ben behoorlijk breed gebouwd maar door een blessure heb ik anderhalf jaar niet gesport.. wat ik me nu afvraag is het volgende. Wat is nou beter zwemmen of spinning: ik denk dat spinning makkelijker is aangezien het in een groepsverband is en ik het heerlijk vind om beyond the limit te gaan ik zal hoe dan ook weer terug naar de 100 kilo gaan. ik let sinds kort op mijn eten dus een goed ontbijt (gezond) een shake+ fruityoghurt met een cracker magere kaas bv. en lunch idem dito ik at teveel en bewoog te weinig. iemand meer info over zwemmen ten opzichte van spinning? Groetjes!

    Reageer
  5. angelo campochiaro ·

    Er bestaan zoveel verschillende meningen en onderzoeken. Volgens mij is de beste training een afwisseling van lage intensiteit en intervaltraining. Heb je weinig tijd, kies dan voor een intervaltraining. Het voordeel van trainen op hoge intensiteit is dat je na de training veel langer calorieën blijft verbranden. De moderne recente methoden zijn meer gebaseerd op intervaltraing, dus hoge intensiteit. Je zal in het begin wel langer moeten recupereren.

    Reageer
  6. Nicky ·

    Doe maar ‘forA’!

    Reageer
  7. kritische lezer ·

    Ik zie geen wetenschappelijke verwijzingen en onderbouwing bij elk van de reacties en ook niet op dit artikel zelf. Als je informatie zoekt over afvallen zoek het dan slim en niet zomaar op forums waar iedereen iets kan schrijven.

    Reageer
  8. durien ·

    leuk verslag maar ik had toch gezegd: get off your lazy ass!

    sport ze!!

    Reageer
  9. Sharon ·

    Ik heb veel onzinverhalen gehoord, maar dit article tops the scale. Als je heart rate hoger is verbrand je verhoudingsgewijs meer suikers dan vet, maar het zijn de beschikbare suikers die we gebruiken om te kunnen bewegen. Als onze heart rate hoger is, dan gebruiken we die suikers meer dan dat we vet zouden verbranden, MAAR omdat we altijd suikers nodig hebben om te kunnen voortbewegen, zo zitten we nou eenmaal in elkaar, en niet alleen wij mensen, worden op den duur de vetreserves aangesproken om vet om te zetten in suikers die we nodig hebben om actieve sport te beoefenen. Waarom denk je dat sporters van die suiker dextro dingen hebben en zo ? Om zo snel hun suikers aan te vullen. Daarnaast, je houdt een hoge heart rate nooit lang vol, dus gaat het na een minuut of 10 toch automatisch naar beneden. Het zijn het aantal calorieën die men verbrand dat bepaald hoeveel vet verliezen en niet de heart rate. Een kilo is globaal 7700 calorieën, dat bepaald hoeveel je afvalt aan vet en niet je heart rate. Een ander fabel is dat mensen denken dat je niet in de avond moet eten, of wanneer dan ook. The New England journal of medicine conducted een 2 jarige test men verschillende personen, groepen die op verschillende tijden aten, en het maakte geen donder uit. Als je 2,000 calorieen eet op een dag, maakt het geen donder uit hoe je die verspreid. Met andere woorden: gooi die heart rate monitors weg; get off your ass and exercise

    Reageer
    • Sabrina ·

      Beste Sharon, Je reactie slaat kant noch wal. Het is natuurlijk hartstikke belangrijk welke energie (= calorieën) je lichaam verbrandt. Zo kan je lijf vetreserves verbranden, maar ook koolhydraten, maar ook spierweefsel. Als je wilt afvallen, moet je ervoor zorgen dat je zo veel mogelijk vet verbrandt en zo min mogelijk spieren. En je hartslag (en daarmee een hartslagmeter) is een uitstekende graadmeter om daar zicht op te houden.

    • Muriel ·

      Amen.

    • ivo ·

      eindelijk iemand die weet hoe het moet ! bdankt voor de info

  10. Martin ·

    Ik woog 134.8 kg, inmiddels ben ik door dieten, veel sporten en squashen afgevallen naar 124kg in 5 weken tijd. Nu krijg ik een nieuw train schema dat meer op krachttraining gericht is. Ze zeggen dat mijn spieren moeten groeien zodat ik in rust toestand beter verbrand. Is spinnen erbij nog een goede toevoeging of kan ik dat beter eerst laten gaan en me richten op vetverbranding? Mvg Martin

    Reageer
  11. claudia ·

    Ik was 10 kg kwijt in 4 weken door duurtraining te doen op een indoorbike (spinningbike). Wel opgebouwd. Ik trainde tussen de 15-20 uur per week, in sessie van 3 a 4 uur..en dat allemaal in een aerobe tempo, licht fietsen, en dat 3 of 4 uur lang, hartslag rond 120 (leeftijd is 37). Mentaal is de grootste strijd, want op een gegeven moment ga je je vervelen, etc etc. Maar doorzetten, je wordt er mentaal erg sterk en weerbaar door, en je valt vet af… muziekje erbij, of tv aan, water bij de hand… en maar trappen, of je nu op de bank tv kijkt of via de bike.. (je moet er dan ook wel de tijd voor hebben) Maar vet verbranden is op een gematigd tempo sporten.

    Reageer
    • claudia ·

      Edit: En in die periode at ik alles wat los en vast zat. :-) prettige bijeenkomst..

    • durien ·

      tante “Jojo”

  12. Nicky ·

    Door twee à drie keer per week te spinnen ben ik in een jaar tijd 8 kilo afgevallen. Eea gecombineerd met een low-carb dieet dus: weinig koolhydraten, meer eiwitten en vetten en dus GEEN honger! Fantastisch resultaat toch? Ik vind spinnen gewoon erg leuk en houd het beter vol dan aan al die apparaten rukken en trekken.

    Reageer
  13. Rob ·

    Je kan met spinning prima caloriën verbranden en afvallen als je de juiste training kiest, en zoals reeds door anderen genoemd kan je dan het beste met een niet te hoge hartslag trainen (bijv max 120-140). Je kan dit ook heel goed met een virtuele spinningles via internet doen waar je ook speciale lessen voor vetverbranding kunt kiezen. De website is Clubvirtual.nl en je kan gratis lid worden. Ik kan het iedereen aanraden!

    Reageer
  14. Merel ·

    Op internet lees ik nu allerlei artikelen over spinning die elkaar tegen spreken. Nu ben ik echt even het spoor bijster! Ik doe sinds februari 2x p/week aan aquaspinning i.c.m. gezonder en minder eten (1500-1700 kcal). De eerste 4 maanden viel ik 8 kg af. De laatste 3 maanden werd ik ziek, waardoor ik niet kon sporten. Desondanks viel ik nog 5 kg af. Nu ben ik op m’n ideale gewicht en wil ik zo blijven. Nu vraag ik mij alleen af: ben ik van die in totaal 13 kg ook spiermassa kwijtgeraakt en zo ja, veel of weinig? Ik ben 1.70 cm, weeg 63 kg. M’n tailleomtrek is 70 cm en heupomtrek 96 cm. Van nature ben ik redelijk gespierd, met name in m’n benen. Ik ben en voel me dus sterk. Onlangs pakte ik het aquaspinnen (2x p/week) weer op. Is dit voldoende of kan ik daarnaast nog thuis wat krachttraining doen (bijv. via een iPhone app)? Alvast dank voor jullie tips!

    Reageer
  15. julia ·

    @ Ivo: Als je in 3 kwartier spinning 680 kcal verbrand waarvan 40% (270 kcal) uit vet…. waarvan verbrand je dan die andere 60% kcal? Alvast bedankt voor de reactie.

    Reageer
    • sharon ·

      Dat antwoord is “suikers”

  16. Maarten ·

    Op wie reageer jij nu dan Ivo? Ik weet niet of je wel eens aan spinning hebt meegedaan, dat is in groepsverband en dan wordt je door muziek en door de instructeurs opgezweept om flink tekeer te gaan op hoge intensiteit. Spinning op een lage intensiteit… bedoel je op een hometrainer zitten? Nou, ik zie wel eens van die verveelde dames op een hometrainer fiets stappen, dan gaan ze 10 minuutjes fietsen op zeer laag tempo en zeer lage weerstand en lezen er een tijdschrift bij, ja dat kan ook niet erg effectief zijn naar mijn mening. Ik wilde alleen maar waarschuwen dat een te hoge intensiteit kan leiden tot blessures en dat een beginner (zoals ik) niet te fanatiek van start moet gaan, als je 44 bent en een tijd niet gezond geleefd hebt, als je dan enthousiast tot het maximale gaat (ik kwam op de crosstrainer daadwerkelijk aan de 175 bpm wat mijn theoretische maximum is) dan voelt het wel lekker maar ook vraag je je af of je hart het wel aankan. :-)

    Reageer
  17. Ivo ·

    Wat een onzin. • 45 minuten spinning met een lage intensiteit zorgt voor een verbranding van 270 calorieën, waarvan 160 calorieën (60%) uit vetten komt. • 45 minuten spinning op een hoge intensiteit zorgt voor de verbranding van 680 calorieën, waarvan 270 calorieën (40%) uit vetten. Trainingen met een lage intensiteit zorgen inderdaad voor een grotere verbranding uit vetten (60% tegen 40% voor trainingen met hoge intensiteit) maar het totaal verbruikte calorieën geeft de doorslag: uiteindelijk worden er 110 calorieën meer uit vet verbrand tijdens activiteiten met hoge intensiteit. Voor hetzelfde resultaat moet je dus minder lang trainen op hoge intensiteit.

    Reageer
  18. Maarten ·

    Mijn ervaring met spinning (van een paar jaar geleden) is dat het erg leuk is. De muziek en de inspanning samen geven echt een heel goed gevoel. (die stofjes ook die in je hersenen worden aangemaakt). Ik heb echter niet zulke sterke knieën en kreeg er last van tijdens het spinnen. (zadel stond op de goede hoogte). In plaats van het apparaat steeds zwaarder te zetten deed ik ‘m juist lichter. Het viel ook niet mee om midden in een enthousiaste groep van je fiets te stappen en te stoppen. Achteraf gezien vind ik spinnen eigenlijk niet zo goed. Er is een soort competitie: wie het meeste zweet om zijn apparaat heeft liggen, die heeft gewonnen. De intervaltraining en het steeds zwaarder zetten maakt dat je volledig buiten adem op je maximale hartslag gaat trainen, en dat is niet zonder gevaar en ook niet even effectief. Dus: wel lekker, maar of het ook zo goed is? Nu ben ik weer gaan fitnessen. Betrap me weer op het goede gevoel bij een flinke inspanning, en ik ga soms weer door tot ik op zeer hoge hartslag zit. Ik heb nu de inzichten van oudere en nieuwere websites en experts gelezen en ga de volgende keer op een goede middenweg trainen van ca. 82% van mijn maximale hartslag en dat is in dit geval voor mij (man van 44 – met als doel fitheid en wat afvallen) ca. 145 . Ik laat nog wel weten hoe me dat bevalt, in ieder geval vind ik een lage inspanning niet zo leuk, maar ik wil ook geen blessures oplopen en ik moet gewoon wat verstandiger zijn. :-)

    Reageer
  19. Sascha ·

    Er word hier beweerd dat je met een hoge hartslag meer de nadruk op cardiovasculair zou trainen en voor vetverbranding een lagere hartslag zou moeten aanhouden.Dit werd eerst idd gedacht maar dit is dus achterhaald.Gewoon gaan met die banaan.meer inspanning brengt dus ook meer verbranding met zich mee.groetjes

    Reageer
  20. yasmin ·

    Hallo… Oké dit is nieuw voor mij. Ik doe al een poos aan spinning en moet zeggen dat het in mijn ogen wel werkt bij het afvallen. Met goede voeding en 3 tot 4 keer spinnen in een week zit ik strak in mijn vel en werkt het wel degelijk bij het afvallen, tenminste bij mij en bij mensen om mij heen wel. Elk nieuw nieuwtje hoeft dan ook niet op iedereen te slaan, tenminsten vind ik!

    Reageer
  21. Spinningskinny ·

    Hoi, Ik ben nu driekwart jaar aan het spinnen, waarvan 6 mnd intensief (3 x p/wk). Ik woog toen ik begon zo’n 67,5 kg. Voor mijn lengte (1.72m) een heel prima gewicht, maar voelde me toch iets te zwaar. Enfin, ik wilde me gewoon fitter gaan voelen en ben toen begonnen met spinning / rpm. Op dit moment ben ik echt in topconditie. Heb me eerlijk waar nog nooit zo fit gevoeld! Spinning werkt verslavend voor me, ik heb er echt lol in. In het begin lag ik bij de warming-up al met mijn kin op het stuur en tong op de grond, maar je merkt na 3x al een verschil. Even doorzetten dus dames en heren! Je hersteld na een pittige klim heel snel, door weer even rustig aan te doen en weerstand terug te draaien. Dat is het prettige aan deze sport. Zoals eerder gezegd voel ik me nu echt in topconditie, ben lekker weerbaar, en ben ook nog eens afgevallen. Ik weeg nu 54,7 kg. Eigenlijk iets te licht, maar gevoelsmatig is het goed zo. Ik ben daarnaast ook wat bewuster gaan eten. Ik ben een stuk zelfverzekerder geworden. Probeer het een tijdje, en geef niet op!

    Reageer
  22. abeliciousss ·

    Hoi hoi, je verbrand ook vet met spinning, echter heeft dit met de les te maken. De fout die de meeste instructeurs maken is een les gebaseerd op interval. dit is voornamelijk goed voor de conditie omdat je hartslag juist erg omhoog gaat. hiermee verbrand je voornamelijk veel koolhydraten. door een les te volgen waar de weerstand constant zwaar staat en het net is alsof je een uur lang een berg op probeert op te rijden, verbrand je juist vet. dit komt omdat hiermee je hartslag lager blijft. Echter verwacht niet dat je buik hier platter van word, ook niet als je die aanspant. groetjes

    Reageer
  23. mj ·

    Hai mensen, Ik doe nu 5 weken aan spinning. Heb mijn voedingsstijl hierop aangepast. Probeer drie keer in de week naar de spinning of RPM les te gaan. Ben nu al 5 kilo kwijt geraakt. Dus ik zou zeggen dat je echt wel vet verbrand met spinning.

    Reageer
  24. MdM ·

    Procentueel verbrand je misschien minder vet dan met andere cardio, maar het totaal aantal calorieen dat je verbrandt is na een uur spinnen meer dan na een uur andere cardio.

    Reageer
  25. chiqui ·

    Je doet wel degelijk aan vetverbranding met spinning, echter verhoudingsgewijs met de inspanning die je levert, is dit inderdaad minder dan bij een lagere hartslag. Het voordeel bij spinning is dat je ook nog eens je conditie op peil houdt.

    Reageer
  26. WonderWoman ·

    Op zich wel, maar zoals gezegd is je hartslag eigenlijk te hoog, met als gevolg dat je lichaam de energie niet uit vet maar ergens anders vandaan haalt.

    Reageer
  27. Liesbeth ·

    Is dit nou echt zo? Je verbrandt er veel calorieën mee. Als je er meer verbrandt dan eet, dan val je dus toch gewoon af?

    Reageer
    • Victor ·

      Nope! Als je lichaam merkt dat de inspanning niet te zwaar is, gaat het lichaam over op vetverbranding. Dit is een 2e rangs brandstof die dan kan volstaan. Dus rond de hf 120/130 is de grens waarbij je maximaal vet verbrand en net niet over gaat op 1e rangs brandstof. Als je meer van je lichaam vraagt, dus hf 170 bijv dan verbrand je 1e rangs brandstof.

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.