Het “geen suiker en bloem dieet”

sugar_flour

Op het eerste gezicht is het boek “Dr. Gott’s No Flour, No Sugar Diet: The Simplest Way to Lose Weight” overbodig. De titel suggereert simpelweg dat een dieet zonder bloem en suiker de makkelijkste manier is om af te vallen; en als dat zo is, dan zou je denken dat hij aan één pagina meer dan genoeg heeft om hier uitleg over te geven. Vertel in het kort hoe slecht suiker en bloem zijn… en voilà. Maar met een dieetplan bestaande uit een enkele zin verkoop je natuurlijk geen boeken, dus Dr. Gott legt uit:

“Als je regelmatig en constant wilt afvallen dien je beperkt vlees, vis, hele granen, groenten en fruit te nuttigen. Producten die bloem en toegevoegde suikers bevatten dien je te vermijden. Zodoende beperk je je calorie-inname zodanig dat je een halve kilo tot een kilo per week afvalt. En dat is de gewichtsafname die medische experts aanbevelen.“

Het “geen suiker en bloem dieet” – Feit of fabel?

Het idee achter het “geen suiker en bloem dieet” is dat zowel bloem als suiker talloze lege calorieën toevoegen aan het dieet van evenzoveel mensen. Zelfs zoveel calorieën dat het schrappen van deze twee ingrediënten voldoende zou zijn om effectief en makkelijk af te vallen. Dit klinkt wel heel makkelijk, maar er zit ten minste een kern van waarheid in. In de VS berekenden ze in 2002 dat de gemiddelde Amerikaan dagelijks 45 theelepels aan toegevoegde suikers tot zich neemt. Dit staat gelijk aan 675 lege calorieën! Alleen het schrappen hiervan zou voldoende moeten zijn om een kilootje per week af te vallen.

Het “geen suiker en bloem dieet” – Haalbaar of niet

Hoe potentierijk dit dieet ook moge zijn, het volledig schrappen van bloem en suiker uit je dieet is lastig; met name suiker wordt bijna overal aan toegevoegd. Suiker zit in bijna alles, van tomatensoep tot pasta en van ontbijtgranen tot pindakaas. De suikervrije varianten van producten bevatten vaak weer vervangende voedingsstoffen die net zo slecht of slechter zijn dan suiker. Het bannen van tarwebloem uit je dieet is overigens ook geen pretje. Producten van uitsluitend hele granen vind je vooralsnog namelijk niet veel in de reguliere supermarkten.

Het “geen suiker en bloem dieet” – Conclusie

Zo’n beetje de helft van het boek staat vol met recepten en eetschema’s die je kunnen helpen bij het beginnen met het dieet. Het biedt ook tips voor uit eten gaan en de momenten dat je het dieet niet meer ziet zitten. Een groot deel van het boek staat vol met testimonials waarin mensen beschrijven hoe fijn en makkelijk het dieet is. Ik betwijfel echter hoe makkelijk het is om een dieet vol te houden zonder suiker en bloem. Mensen die het leuk vinden om elk etiket in de supermarkt te bestuderen of voortaan naar een speciaalzaak te gaan, zoals de natuurvoedingswinkel, zullen dit dieet enig vinden. Ik begin er niet aan, hoewel de regels van het “geen suiker en bloem” dieet wel lekker simpel zijn. Als jij wel de moed op kan brengen om dit dieet te proberen, laat dan hieronder je ervaring achter.

Gerelateerde artikelen

Yogadieet – een dieet met inhoud
Rauw dieet – rauw eten om af te slanken
Mediterraan dieet – een lifestyle dieet dat werkt

5 reacties op “Het “geen suiker en bloem dieet”

  1. Séni Kok ·

    Een boek dat mij erg geholpen heeft, is “Het Genesisdieet” van Gordon S. Tessler. Deze dokter heeft veel onderzoek gedaan en brengt de waarheid aan het licht over ons voedsel. Ook al ben je niet gelovig, het helpt je om anders met eten om te gaan. Denk aan gebruik van olie, vetten, dieren die je wel/niet moet eten, wit meel, suiker, bereidingswijze, enz.

    Reageer
  2. Rox ·

    Ik koop ook vaak bij de natuurwinkel om je in de supermarkt alleen maar suiker en bloem is toegevoegd aan gezonde voedingsmiddelen Maar wat bedoel je met suiker bedoel je geen geraffineerde suikers meer of ook geen natuurlijke suikers meer?

    Reageer
  3. Jolien ·

    Ik ben begonnen met het geen witte bloem geen suiker dieet. Dit houdt in dat ik wel volkoren (niet meergranen) eet en dit is fantastisch. De vezels zorgen dat je langer volzit, en dus minder eet, en dus afvalt. Ik eet het wel met mate, of brood of pasta op een dag. Dit is combinatie met gezonde vetten en niet te veel, werkt prima!

    Reageer
  4. margreet fransen ·

    Toch wil ik wel even mijn reactie kwijt, ik ben nu 5 weken bezig zonder suiker en nu een weekje zonder granen. Het valt inderdaad niet mee maar het is te doen. Je eet veel groenten, fruit en vlees, vis en kip. Ik vind dat je door dit dieet veel creatiever wordt met het samenstellen van de maaltijden en beter op de ingrediënten let die in de producten zitten.

    Reageer
  5. isa ·

    Deze ‘nieuwe’ invalshoek lijkt mijns inziens heel veel op het koolhydraat-arm dieet. Dus misschien toch wel redelijk tot goed te doen en eigenlijk brengt dit boek behalve de persoonlijke invulling van meneer Gott weinig nieuws.
    Jammer maar helaas, afvallen voor mij betekent vooral beheerst eten, en in ruime mate bewegen en inderdaad géén gecompliceerde suikers waaronder zetmeel valt. En dat werkt wèl!

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.