‘Het Omgedraaide Dieet’: eens even helemaal wat anders!

Yoghurtdieet, soepdieet, brooddieet, appeldieet… Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een dieet op basis van dit voedingsmiddel. Ben je hier helemaal klaar mee, dan biedt het omgedraaide dieet uitkomst. Bij dit dieet gaat het er namelijk niet om wát je eet, maar wanneer je eet

Principe van het omgedraaide dieet

Bij het omgedraaide dieet eet je ’s morgens je avondeten en ’s avonds je ontbijt. Het idee hierachter is dat je ’s avonds minder effectief calorieën verbrandt, waardoor ze gemakkelijker worden opgeslagen als lichaamsvet. Bovendien heb je ’s avonds minder calorieën nodig, want normaliter zijn mensen gedurende de dag actiever dan in de avonduren. Dus als je de dag begint met het eten van de hoofdmaaltijd zou je lichaam nog de hele dag de tijd hebben om de calorieën te verwerken en te verbranden. Althans, dit is de theorie achter ‘Het Omgedraaide Dieet’

Het succes van omgekeerd diëten

Het omgedraaide dieet bedacht door Tricia Cunningham. Zij worstelde zelf jarenlang met haar gewicht en probeerde allerlei diëten, zonder resultaat. Ze is door het omgedraaide dieet ruim 85 kilo afgevallen. Het omgedraaide dieet is momenteel een grote hit in Amerika. Sterren als Angelina Jolie en Beyoncé Knowles zweren bij dit omgekeerde dieet.

De dieetregels

Het omgedraaide dieet kent een paar strikte regels, richtlijnen en deviezen:

Alcohol, suiker en cafeïne zijn niet verbonden, maar worden wel afgeraden.

Positieve aspecten

Het omgedraaide dieet is zeer eenvoudig. Je hoeft geen calorieën of punten te tellen en je mag in principe alles eten. Een stevig ontbijt zorgt er mogelijkerwijs voor dat je minder snel behoefte hebt aan snoepen gedurende de dag. En mensen die ’s avonds snel buikklachten hebben, zullen hier minder snel last van hebben wanneer ze ’s avonds veel lichter eten.

Negatieve aspecten

Je moet maar net tijd en zin hebben om ’s ochtends zeer uitgebreid te ontbijten. Het dieet is bovendien moeilijk vol te houden als je gewend bent samen met anderen te eten die niet op dieet zijn, of wanneer je uit eten gaat. Ook als je ’s avonds nog vaak honger hebt, is het waarschijnlijk moeilijk om aan dit dieet te wennen.

Meer informatie

Er is een Engelstalig boek over ‘Het Omgedraaide Dieet’, genaamd ‘The Reverse Diet’. Er is echter ook al een nagenoeg letterlijke kopie van het omgekeerde dieet, namelijk ‘The Big Breakfast Diet’ ofwel ‘Het Grote Ontbijt Dieet’. Ook dit dieetprincipe is gebaseerd op extreem stevig ontbijten en zeer gematigd dineren. Daarnaast kun je veel lezen over omgekeerd diëten op de website van Tricia Cunningham, genaamd TheReverseDietSolution.com. (bron)

Zou jij het omgedraaide oftewel omgekeerde dieet weleens willen proberen of zie je het niet zitten om ’s ochtends na het opstaan direct aan je grootste dagmaaltijd te moeten beginnen? Deel hieronder jouw opvattingen, bevindingen en ervaringen met ‘The Reverse Diet’!

12 reacties op “‘Het Omgedraaide Dieet’: eens even helemaal wat anders!

  1. nele ·

    Ik probeer het dieet nu ook, als zoveelste poging om wat af te vallen. Ik heb al van alles geprobeerd, van calorieën tellen tot soepdiëten… Op de koop toe sta ik ook nog 2 of 3 keer in de week in de fitness met een tamelijk zwaar programma. NIETS gebeurt er aan mijn kilo’s. De fitness hou ik aan, het doet me goed, ik voel me goed. Nu ben ik dus nog eens iets nieuw begonnen, dat omgekeerd dieet. Ik moet zeggen dat het mij zeer positief bevalt, ondanks ik nog geen gram ben afgevallen (ben nog maar een kleine week bezig). Ik merk dat ik in de dag véél minder trek heb in tussendoortjes. En als ik wel trek heb, is het eerder in een portie verse groentjes, een stuk fruit, of een handvol nootjes, dan in chips of snoep. Als middagmaal eet ik vaak gewoon een stuk fruit en een groene smoothie, en ’s avonds fruit en yoghurt, of een boterham met zelfgemaakte garnalensalade of iets dergelijks. Ik hoop echt dat het op termijn zijn werk doet…

    Reageer
  2. ness ·

    Correctie op artikel mensen die ’s avonds trek hebben…. ik dus… hebben juist baat bij het Omgekeerde Dieet. Doe het 2 weken afgezonderd het weekend. Ik voel me super, ben niet geneigd te eten. Doe ik dit wel, dan is het om aan mijn benodigde calorieën te komen. En voor velen zal het net als ik een gewenning zijn te willen/moeten snacken op de avond.

    Reageer
  3. Carlijn ·

    Nou, ik ben druk bezig met dit omgekeerde dieet en ik moet zeggen het valt me alles mee. Normaal heb ik moeite om ’s ochtends een broodje naar binnen te werken, maar nu, omdat ik eerder mijn bed uit moet om te kokken, werk ik gerust een bord pasta naar binnen. Het is een aanrader!

    Reageer
  4. Constance ·

    Ik ben journalist en ik ga voor de krant een week lang dit omgekeerde dieet proberen. Gewoon om te kijken hoe het is. Ben heel benieuwd. Moet zeggen dat het me niet heel erg tegenstaat.

    Reageer
  5. Ginny ·

    @ Rossana: Dan eet je dus in de avond EN in de ochtend warm eten… Nou, alsof dat gaat werken. Kun je net zo goed je normale eetpatroon behouden. @ Jacobientje: wat dacht je van normaal voedsel i.p.v. chips. Van chips word je alleen nog maar dikker. Duhhh… ;)

    Reageer
  6. Jacobientje ·

    Ik begon de ochtend met een zak chips, ’s avonds is deze heerlijk, maar ook een dikmakertje. Maar oh oh, na 2 ochtenden met chips begonnen te zijn werd ik me toch misselijk. Nee nee, dat omgekeerde dieet is niets voor mij! Heb er de tijd niet eens voor in de ochtend.

    Reageer
  7. rossana ·

    Ja, precies. Ik eet niet eens in de ochtend en ik zie mezelf ook niet zo snel om half 7 koken. Jullie wel?! Veel plezier dan! Maar ik ga het in ieder geval proberen. Ik heb er wel een ideetje voor. Als je nou standaard in de avond kookt, dan kan je wat meer koken en de rest in de koelkast bewaren en dan in de ochtend dat eten. Heel slim hè!? :P Groetjes, Rossana

    Reageer
  8. Miranda ·

    Ik zie mezelf nou toch niet echt ’s morgens aardappelen, vlees en groente eten hoor. Krijg amper een boterham weg…

    Reageer
  9. Sophie ·

    Ik doe dit Omgekeerde Dieet op de 2 dagen per week dat ik naar de sportschool ga. Dan hoef ik aan het eind van mijn werkdag alleen maar een paar boterhammen en kan ik direct uit mijn werk naar de sportschool en hoef niet eerst naar huis om te koken. Want als ik daar eenmaal ben, is het moeilijk om weer de deur uit te gaan.

    Reageer
  10. you ·

    Ik ga vandaag beginnen, weeg 94 kilo en wil 65 kilo wegen. Ik hoop dat het werkt! :wink:

    Reageer
  11. Mandy ·

    Was het lekker? Ik heb die gewoonte af en toe met left-over nasi. :P

    Reageer
  12. emy ·

    Ja, ik ga dit proberen! Morgenochtend heerlijk ontbijten met lasagne!

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.