Sonoma Dieet

Naam: Sonoma Dieet
Dieetsoort: Lifestyle Dieet
Aantal calorieën per dag: +/- 2000 – 2200 kcal.
Caloriewaarde:

  • N.v.t. (geen sprake van caloriebeperking)
  • Calorisch stabiel (2000 – 2500 kcal. per dag)
  • Caloriebeperkend (1500 – 2000 kcal. per dag)
  • Caloriearm (1000 – 1500 kcal. per dag)
  • Crashdieet (<1000 kcal. per dag)

Sonoma Dieet – In het kort

Het Sonoma Dieet werd in 2006 de wereld in geholpen door auteur en voedingsdeskundige Connie Guttersen. Het Sonoma Dieet is een variant op het Mediterraan Dieet en heeft raakvlakken met het South Beach Dieet, Zone Dieet en Atkins Dieet. Het Sonoma Dieet ontleent zijn naam aan de county Sonoma in de Amerikaanse staat Californië. Sonoma staat bekend om haar wijnen en haar mediterrane uitstraling en invloeden. Het Sonoma Dieet staat bekend als overvloedig en smaakvol en benadrukt het plezier van eten.

Sonoma Dieet – Voedingsschema en richtlijnen

Het Sonoma Dieet werkt niet met vaste dagschema’s of weekschema’s. Het dieet bestaat uit drie fases namelijk:

  • Sonoma Dieet – Fase 1 (10 dagen): Restrictiefase
    Tijdens fase 1 dien je je aan de meeste regels en richtlijnen te houden. Je dient je calorie-intake te beperken en te wennen aan kleinere portiegroottes. Met name de suikerinname dient sterk te worden teruggeschroefd.
  • Sonoma Dieet – Fase 2: Gewichtsverliesfase
    Je mag na 10 dagen meer eten en gevarieerder eten. Deze fase loopt door totdat je je streefgewicht hebt bereikt.
  • Sonoma Dieet – Fase 3: Levenslange onderhoudsfase
    Deze fase duurt de rest van je leven. Je hoeft niet meer te diëten, maar je dient wel op je eetgedrag, eetgewoonten en voedingspatroon te blijven letten.

Sonoma Dieet – Belangrijkste voedingsmiddelen

Het Sonoma Dieet verbiedt op de lange duur vrijwel niets, maar raadt wel bepaalde voedingsmiddelen aan en af. Het Sonoma Dieet bestempelt tien voedingsmiddelen als zijnde ‘power foods’, namelijk:

  • Amandelen
  • Paprika’s
  • Bosbessen
  • Broccoli
  • Druiven
  • Olijfolie
  • Spinazie
  • Aardbeien
  • Tomaten
  • Hele granen

Ook wijn is een belangrijk onderdeel van het Sonoma dieet. Gebruik van toegevoegde suiker en witte bloem wordt sterk afgeraden.

Sonoma Dieet – Tot slot

Het Sonoma Dieet raadt aan om je portiegroottes te beperken en geen caloriehoeveelheden te tellen. Men dient gebruik te maken van een bord met een diameter van 18 centimeter voor het ontbijt en een bord met een diameter van 23 centimeter voor het diner. Het Sonoma Dieet helpt overigens niet alleen met afslanken, maar ook bij de keuze voor de juiste rode en witte wijn.

Andere lifestyle diëten

Best Life Dieet
Dr. Phil Dieet
Dreamline Dieet
Libelle Dieet
Mediterraan dieet
No Diet Dieet
Oerdieet
Ornish Dieet
Rauwe Dieet
Shangri La Dieet
Total Wellbeing dieet
Wasbord Dieet
Wat Je Eet Ben Je Zelf dieet
Weg Met De Weegschaal dieet

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.