Glutenvrij dieet

Naam: Glutenvrij dieet
Dieetsoort: Antiallergeen dieet / allergie dieet / medisch dieet
Aantal calorieën per dag: N.v.t. Een glutenvrij dieet geeft geen richtlijnen voor een specifiek aantal calorieën per dag.
Caloriewaarde:

  • N.v.t. (geen sprake van caloriebeperking)
  • Calorisch stabiel (2000 – 2500 kcal. per dag)
  • Caloriebeperkend (1500 – 2000 kcal. per dag)
  • Caloriearm (1000 – 1500 kcal. per dag)
  • Crashdieet (<1000 kcal. per dag)

Glutenvrij dieet – In het kort

Gluten zijn eiwitten die voorkomen in granen (o.a. tarwe, rogge, gerst, rijst, maïs en haver). Coeliakie (glutenenteropathie of inheemse spruw) betreft een allergie, overgevoeligheid of intolerantie voor fracties van gluten (gliadines). Hierdoor ontstaan ontstekingen, waardoor de darmvlokken in de dunne darmwand beschadigd raken. Coeliakie is een ongeneeslijke chronische darmaandoening die een glutenvrij dieet vereist.

Mensen met coeliakie hebben een intolerantie voor gliadines van o.a. tarwe, rogge, gerst, kamut en spelt (+ besmette haver). Gluten die geen coeliakie veroorzaken zijn o.a. (wilde) rijst, maïs en teff. Aangezien gluten in enorm veel levensmiddelen worden verwerkt, is het erg lastig om een glutenvrij dieet te volgen. Advies door een diëtist is veelal vereist. Ook de jeukende huidafwijking dermatitis herpetiformis vereist overigens een glutenvrij dieet.

Glutenvrij dieet – Richtlijnen

De belangrijkste regel binnen het glutenvrij dieet is dat men geen gliadine houdende gluten tot zich mag nemen. Door langdurig gluten (gliadines) te mijden, verdwijnen de ontstekingen en krijgt de dunne darmwand de kans om zich te herstellen. Omdat het altijd maar de vraag is of de darmwand voldoende vitaminen en mineralen opneemt, is het belangrijk om bij een glutenvrij dieet extra vitamines, mineralen, spoorelementen en voedingssupplementen te slikken.

Glutenvrij dieet – Belangrijkste voedingsmiddelen

Bij een glutenvrijdieet mogen de volgende voedingsmiddelen doorgaans wel worden gebruikt:

  • Amarant
  • Cassave
  • (Wilde) rijst
  • Sorghum
  • Gierst
  • Quinoa
  • Tapioca
  • Kiwicha
  • Boekweit
  • Soja
  • Maïs
  • Teff
  • Aardappels
  • Groenten
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Zaden
  • Pure zuivel
  • Vis (ongekruid en ongepaneerd)
  • Vlees (ongekruid en ongepaneerd)
  • Eieren

Glutenvrij dieet – Tot slot

Een glutenvrij dieet kan ervoor zorgen dat de klachten die gepaard gaan met coeliakie en dermatitis herpetiformis afnemen. Helaas kunnen de klachten niet blijvend worden verholpen. Bij het Voedingscentrum kun je een overzicht van glutenvrije producten voor een glutenvrij dieet opvragen. Zie verder: www.glutenvrij.nl

Andere medische diëten

ADHD dieet
Candida dieet
Cholesterol verlagend dieet
Darm dieet
DASH dieet
Dr. Houtsmullerdieet
Hypoglycemie dieet
Jicht dieet
Ketogeen Dieet
Koemelkvrij dieet
Maagdarmsparend dieet
Moerman Dieet
Specifieke Koolhydraten Dieet
Ziekenhuisdieet

2 reacties op “Glutenvrij dieet

  1. Roxanne ·

    Dat kan want het bevat geen fytzuur alle miniralen en vitamini worden beter opgenomen dat je minder moe bent en geen klachten heb en dat je hormonen beter in belans zijn met het glutvrije dieet

    Reageer
  2. nina ·

    kan dit?:

    ik loop al langere tijd met een gluten allergie maar ben er net achter.
    kan het dat ik door dit veel kilo”s ben aangekomen?
    ik eet gezond, 3 maal daags, sport 5 dagen per week.
    en klopt het dat je afvalt als je een gluten vrij dieet volgt?

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.