Fitnessmodellen & Photoshop: Laat fitnessmagazines liggen in de sportschool!

Fitness · Door Ilse

laat-de-fitness-magazines-liggen-in-de-sportschool

Een interessant nieuw onderzoekje van ‘American College of Sports Medicine’ heeft aangetoond dat het lezen van fitnesstijdschriften in de sportschool weinig goeds doet voor de meeste vrouwen, mede omdat foto’s van de talloze fitnessmodellen in zulke fitnessmagazines in zeer sterke mate digitaal worden geretoucheerd. Oftewel gefotoshopt…

Je zou mogen verwachten dat het zien van jouw droomfiguur je inspireert tot eindeloos zwoegen in de sportschool om hetzelfde ultieme lichaam te verkrijgen. Een studie van professor Ann Wertz Garvin van de Universiteit van Wisconsin wijst echter het tegenovergestelde uit. Tijdschriften waarin afbeeldingen van afgetrainde mannen en vrouwen staan, kunnen zelfs afbreuk doen aan het gunstige effect van sporten op de gemoedsgesteldheid.

Drie ploegen…

Voor de studie werden ruim 90 dames aan het werk gezet op de hometrainer. Ze werden onderverdeeld in drie ploegen van gelijke grootte. De eerste ploeg kreeg geen leesvoer, de tweede ploeg kreeg een lifestylemagazine en de derde ploeg een fitnesstijdschrift.

Deprimerende modellen

De dames die tijdens de work-out in het fitnesstijdschrift bladerden, voelden zich na het sporten gedeprimeerder, gespannener en in grote lijnen slechter dan ervoor. Normaliter krijg je van sporten juist een positief gevoel en een geestelijke en lichamelijke boost. De dames die het lifestyle-magazine lazen of helemaal niets te lezen hadden gekregen, voelden zich na het sporten dan ook fijner en fitter. Bij de vrouwen met het fitnesstijdschrift was, dankzij het staren naar de atletische modellen, niets van dit positieve gevoel te merken.

Onhaalbare resultaten

Een voorgaande studie wees al uit dat ook mannen negatief beïnvloed worden door het zien van afgetrainde lichamen. De specifieke oorzaak van de negatieve bijwerking van het kijken naar gespierde, afgetrainde lichamen is nog niet gevonden.

Waarschijnlijk zit het hem voor een groot deel in lichaamsafgunst en de vooronderstelling dat het bewerkstelligen van dusdanige resultaten voor de gemiddelde sporter niet haalbaar is. Wat enigszins opbeurend zou kunnen zijn is het feit dat foto’s in fitnesstijdschriften vrijwel altijd met computers worden bewerkt en dus eigenlijk een irreëel beeld creëren.

Fitnessmodellen in fitnessmagazines

Veel vrouwen die dit soort fitnesstijdschriften zien –met daarin natuurlijk foto’s van vrouwen die er perfect uitzien– worden onrustig en hebben meer neiging naar depressieve gedachten in vergelijking tot vrouwen die tijdschriften lezen waarin dit soort ideaalbeelden niet voorkomen.

Dit komt omdat het moeilijk is om je eigen, onvolmaakte lichaam te waarderen als je dat soort perfecte foto’s ziet. Het idee is dan ook om uitsluitend de goede (waardevolle / reële / informatieve) dingen uit die tijdschriften te filteren zoals goede fitnesstips die je op de juiste weg kunnen helpen met jouw fitnessroutines. (bron)

Gefotoshopte fitnessmodellen: tot slot…

Lees fitnesstijdschriften sowieso altijd met een knipoog, want 100% van de foto’s zijn digitaal nabewerkt; in veruit de meeste gevallen zijn ze dusdanig digitaal geretoucheerd (lees: gefotoshopt) dat je ze wel met een korreltje zout moet nemen… zoals bijvoorbeeld de onderstaande foto:

Wat vind jij van de foto’s van fitnessmodellen in fitnessmagazines? Deel hieronder jouw opvattingen omtrent sportmodellen in fitnessbladen!

De invloed van dunne modellen op “normale” meisjes

Dunne modellen in advertenties zorgen bij onzekere meisjes eerder voor eetbuien dan dat ze zichzelf uithongeren. Opmerkelijk is dat meisjes die wel zeker zijn van hun uiterlijk en een gezond zelfbeeld hebben, juist wel minder gaan eten na het zien van de advertenties. Terwijl je zou denken dat de invloed op die groep veel minder zou zijn.

invloed van dunne modellen

De reden dat onzekere meisjes juist veel gaan eten is het gevoel dat zijzelf nooit zo dun zullen zijn, de moed opgeven, en troost zoeken door te gaan eten.

Opvallend is ook dat advertenties over dieetpillen zonder een model nauwelijks invloed hebben op het eetgedrag van beide groepen. Alleen de advertenties met dunne modellen zorgen voor de verandering in het eetpatroon. (bron)

Heb jij het idee dat je (bewust of onbewust) weleens wordt beïnvloed door dunnere modellen in advertenties? Deel hieronder jou inzichten en bevindingen!

Ook mannen het ‘slachtoffer’ van Photoshop

Zoals je waarschijnlijk al weet, worden vrouwelijke modellen in modebladen en op reclameposters mooier gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn. Ze worden digitaal geretoucheerd met behulp van Photoshop en gelijksoortige fotobewerkingssoftware. Zodoende krijgen ze (althans op de foto) een volmaakte huid en een perfect gevormd lichaam. In de praktijk blijkt dat dit nu eenmaal beter verkoopt, en talloze onderzoeken beamen dit. En eerlijk is eerlijk: sommige advertenties voor geurtjes en kleding zijn heuse kunstwerken. Niet erg realistisch, maar wel mooi om naar te kijken…

Tennisser Andy Roddick & Photoshop

Wat veel mensen niet beseffen en wat ook eigenlijk nooit wordt aangeraakt is dat er óók aan het uiterlijk van mannen naar hartenlust wordt gesleuteld. En er wordt veel vaker en rigoureuzer gefotoshopt dan je wellicht zou denken. Zo is het Amerikaanse blad Men’s Fitness wel héél erg ver gegaan met het oppompen van de spieren van tennisser Andy Roddick. Zie hier het resultaat:
Andy-Rodick-Mens-Fitness
Rechts zie je hoe Andy Roddick er in het echt uitziet en links zie je een opgepompte versie die nauwelijks meer herkenbaar is als de daadwerkelijke toptennisser. Vooral zijn armspieren zijn met 300% toegenomen in omvang, maar ook de nek is dikker, de borst breder en voller, en zelfs de kaaklijn is hoekiger en meer uitgesproken. Kortom: viva la Photoshop!

Wat vindt Andy?

Overigens heeft Andy Roddick op zijn eigen weblog ook commentaar gegeven op de cover van Men’s Fitness: “Ik ben er vrij zeker van dat ik niet zo fit ben als op de cover van Men’s Fitness.” en “Ik wist niet dat ik 22 inch guns had”, waarmee hij doelt op de enorm gespierde armen op de foto. (bron) Meer informatie over het digitaal retoucheren oftewel photoshoppen van vrouwenlichamen en mannenlichamen om hun uiterlijk op onrealistische wijze ‘aantrekkelijker’ te maken vind je in de volgende artikels:

Tot slot

Tja, mannen willen nu eenmaal spieren zien. En niet per se onterecht, want wat heb je aan een blad over fitness en spieren kweken als de mannen (en vrouwen) die erin staan en jou adviezen geven er zelf niet al te veel van bakken?! ;)

Wat vind jij van digitaal geretoucheerde modellen (mannelijk dan wel vrouwelijk) in modebladen, op reclameposters, in advertenties en allerlei ander soorten drukwerk? Laat hieronder van je horen!

“Voor-en-na-foto’s” bij afvallen + diëten: de waarheid!

Ze zeggen wel eens dat foto’s meer zeggen dan duizend woorden, maar wanneer het op reclame voor afslankpillen, voedingssupplementen en fitnessapparatuur aankomt, lijkt deze regel misschien wel dubbel zo belangrijk. Want de beste manier voor fabrikanten om te laten zien dat een bepaald afslankproduct, voedingssupplement of fitnessapparaat werkt, is het laten zien van overtuigende ‘voor-en-na-foto’s’, oftewel ‘before-and-after-shots’… Althans, dat zou je denken…

Voor-en-na-foto’s: Bigger, Stronger, Faster…

Dit is de volledige documentaire “Bigger, Stronger, Faster, zeker de moeite waard om te kijken als je nieuwsgierig bent hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit als het aankomt op voor-en-na-foto’s:

Iedereen weet wel dat de “Na” foto’s altijd beter belicht zijn, waarbij de man of vrouw blijer kijkt en zijn of haar buik duidelijk inhoudt. En nu ben ik altijd al wel sceptisch geweest ten aanzien van reclamespotjes die afslankpillen en fitnessapparaten aanprijzen… Maar dat het soms zo ver gaat dat de “voor-foto’s” en de “na-foto’s” maar al te vaak op één en dezelfde dag worden geschoten, was ook voor mij nieuw.

Onzekerheden maken je minder objectief

De grap –nou ja grap– is vooral dat reclame geloofwaardiger overkomt voor iedereen die met het probleem zit waar het betreffende middel of product een oplossing voor biedt. Heb je te kampen met overgewicht, dan ben je minder goed in staat om objectief te oordelen over de werkzaamheid van afslankproducten. Je zult eerder geneigd zijn om (valse) verkoopargumenten te geloven en minder kritisch en sceptisch zijn voor wat betreft verregaande en vergezochte claims. Dus voor jou lijken de foto’s en informatie die je voorgeschoteld krijgt in de commercials realistischer dan voor iemand die geen overgewicht heeft.

En dat terwijl je bij een commercial over een haargroeimiddel direct denkt: “Pffffff… wat een onzin, wie gelooft nu dat die speciale haargroei shampoo werkt!?”… Kalende mensen zijn daarentegen veel vatbaarder voor reclames waarin haargroeiproducten worden aangeboden, en zijn – tegen beter weten in – veel sneller geneigd om de boodschap in de commercial te geloven, dan iemand die geen last heeft van haarverlies. Diezelfde kalende mensen geloven op hun beurt de commercials over afslankpillen veel minder snel.

Commercie: inspelen op onzekerheid…

Zo spelen dit soort commercials en advertenties altijd haarfijn in op de onzekerheden van de doelgroep. Het doel is uiteindelijk om de kijker of lezer te laten denken: “Hmmmmmm… misschien werkt het écht zo goed”, en *ploef* je portemonnee is leeg. Want als je begint te twijfelen, en je ziet het spotje later nog een keer, dan ben je al snel verkocht. Waar vraag is, ontstaat aanbod – dus zo lang genoeg mensen erin trappen en het product kopen, blijven deze commercials bestaan. Maar je bent nu in elk geval gewaarschuwd. ;) Zie ook:

Geloof niet in voor-en-na-foto’s, want ze worden gefotoshopt: digitaal geretoucheerd! De verhalen die eromheen worden geschreven of verteld, worden 9 van de 10 keer volledig uit de duim gezogen.

Heb jij weleens afslankpillen of andere middeltjes gekocht via infomercials op de televisie of via internet die werden ondersteund door valse voor-en-na-foto’s en achteraf helemaal niet bleken te werken? Zo ja, welke?

Dunne modellen discussie tijdens New York Fashion Week

De internationale modewereld staat onder grote druk van critici die te dunne modellen van de catwalk willen weren. Nu de New York Fashion Week (NYFW) in volle gang is, zijn alle ogen gericht op de modestad van de Verenigde Staten. Dat modellen te dun zouden zijn, is al vanaf vorig jaar het onderwerp van gesprek. Toen zijn 2 Latijns-Amerikaanse modellen doodgegaan aan de gevolgen van anorexia…

Council of Fashion Designers of America (CFDA)

Vooral jonge meisjes zien modellen als grote voorbeelden en hebben als doel om hetzelfde gewicht te bereiken. De Council of Fashion Designers of America (CFDA) heeft naar aanleiding daarvan richtlijnen opgesteld om zo een gezondere industrie te creëren. Er zijn echter geen duidelijke regels of concrete richtlijnen voor een minimum gewicht voor modellen afgesproken.

De CFDA beperkt zich tot het geven van advies over voeding en eetstoornissen, verbiedt meisjes onder de 16 jaar om model te zijn en deelt backstage gezond eten uit. Ook zouden ze zorgen dat er backstage geen alcohol en sigaretten te vinden zijn. Toch was er bij diverse shows deze week genoeg alcohol te vinden en liep je in een wolk van sigarettenrook.

Sasha Pivovarova & Magdalena Frackwiak

“Ik zou op een natuurlijke manier dun kunnen zijn”, zei het Russische model Sasha Pivovarova, terwijl ze een sigaret opstak en zich voorbereidde op de show. Haar advies was simpel: “Probeer niet op mij te lijken”. Backstage om 9 uur ’s ochtends: het ontbijt bestaat uit champagne, kleine broodjes, koffie en energiedrankjes met grote hoeveelheden cafeïne.

“Er wordt altijd champagne geserveerd. We nemen een klein slokje en geen enkel model wordt dronken”, zei het Poolse model Magdalena Frackwiak. Ze is 19 jaar en dus jonger dan de 21 jaar die je moet zijn om in de Verenigde Staten alcohol te mogen drinken. Elk model dat we spreken zegt dat ze een snelle stofwisseling heeft en geen tijd heeft om goed te eten.

New York Fashion Week: achter de schermen…

Een schoonmaker zegt achter de schermen echter het probleem te kunnen ruiken. “Ze zijn constant aan het overgeven”, zegt hij bij de toiletten, terwijl de dunne modellen zich klaarmaken voor de show in de ochtend. “Ze zien er veel te dun uit; ze zouden echt moeten eten.”

Milaan is de enige van de 4 grote modesteden die wel scherpe regels heeft ingesteld. Zo moeten modellen minimaal een BMI hebben van 18,5. Dat betekent dat het gewicht van een model van 1,73 meter ten minste 55,4 kilogram moet wegen.

Risico’s van het modellenbestaan

Er zijn wel plannen om ook in de andere modesteden, zoals Parijs, Londen en New York, soortgelijke regels op te stellen, voornamelijk naar aanleiding van de dood van twee modellen. Luisel Ramos uit Uruguay overleed na een maandenlang dieet van alleen sla en light cola. Het Braziliaanse model Ana Carolina Reston stierf aan de gevolgen van een anorexia-gerelateerde infectie, na een dieet van uitsluitend appels en tomaten.

Het Russische model Natalia Vodianova was ook geobsedeerd door diëten en afvallen. Nadat ze was hersteld van haar eetstoornis kreeg het modellenbureau waar ze onder contract stond klachten binnen over de kilo’s die ze was aangekomen. “Het is mogelijk om wreder tegen jezelf te zijn dan tegen je ergste vijand”, zegt ze. (bron)

Wat vind jij van (te) dunne modellen op de catwalks, al dan niet tijdens de New York Fashion Week (NYFW)? Laat hieronder een berichtje achter!

De kunstmatige instandhouding van het huidige schoonheidsideaal

Er heerst behoorlijk wat oppervlakkigheid en hypocrisie binnen de huidige mode- en reclamewereld. De hedendaagse mode-iconen, popsterren, supermodellen en Hollywood-acteurs verschijnen alleen nog maar in de bladen, op de buis en in overige media, nadat een team van cosmetica-experts en deskundigen op het gebied van fotobewerking een halve dag is bezig geweest met het wegwerken van iedere minuscule oneffenheid, vetrol en grijze haar.

Van buurmeisje tot billboardmodel

Laat het bij het volgende Youtube filmpje nou net de reclame-industrie zijn die de zeepbel van kunstmatige schoonheid probeert door te prikken. Het gaat om een videocommercial die is uitgebracht door een bekende producent van huidverzorgingsproducten onder de slogan “Campaign for Real Beauty”.

In deze commercial wordt een relatief alledaagse vrouw met een doorsnee uiterlijk omgetoverd tot een billboardmodel dat niet onderdoet voor Gisele Bundchen of Naomi Campbell. De boodschap achter deze campagne is dat ons perspectief van schoonheid onder invloed van de internationale media en mode-industrie ontzettend vertekend is geraakt.

40 kilo afvallen in slechts 30 seconden

Het tweede filmpje laat een handige gebruiker van fotobewerkingssoftware zien die slechts met behulp van een pc, een gezette vrouw verandert in een slanke deerne. Hoewel sommige diëten anders beweren is dit naar mijn mening nog steeds de enige manier om binnen een zeer korte tijd talloze kilo’s kwijt te raken, althans op foto.

Overdreven overdrijving

Hoewel je je kunt afvragen of dit op zijn beurt niet weer een overdrijving is van het overdreven en vertekende ideaalbeeld dat de media- en mode-industrie helpen te creëren, is het sowieso erg interessant om te zien wat er tegenwoordig met cosmetische attributen en een computer mogelijk is.

Onhaalbaar ideaal

Hoewel het natuurlijk belangrijk is om op je gewicht en gezondheid te letten, en een gezonde portie ijdelheid echt geen kwaad kan, kan ik me er iets bij voorstellen dat er mensen zijn die mede door het idealistische modebeeld en de kunstmatige schoonheid die we dagelijks op tv zien, op een ongezonde manier aan hun uiterlijk gaan werken. Het is belangrijk om in gedachte te houden dat met slechts een dieet, beautyproduct, vitaminesupplement of yoghurtdrankje resultaten als deze in ieder geval nooit zullen worden bereikt.

Dun (willen) worden: het schoonheidsbeeld van marketing

De druk om dun te worden is springlevend en lijkt alleen maar groter te worden, zeker omdat er veel geld aan wordt verdiend. Het Amerikaanse People Magazine heeft er een paar maanden ook een stuk over geschreven – “Extreem dun zijn is het nieuwe schoonheidsideaal geworden en het heeft een dramatisch effect op meisjes in de hele westerse wereld“. Dr. Ira Sacker, gespecialiseerd in eetstoornissen, zegt: “Ik heb veel sterren als cliënten, voornamelijk actrices en modellen, en zei zeggen tegen mij dat de druk om dun te zijn ontzettend groot is voor ze. Waarom? Omdat degene die dunner is de klus krijgt, en de concurrentie is moordend in die branche.” (bron)

Hollywood-actrices en dunne modellen zijn niet alleen een “slecht” voorbeeld voor veel meisjes, maar zij zijn zelf ook slachtoffer geworden van marketing. Dun verkoopt nu eenmaal beter…

Australische Idols en de dieetpil Xenical

Een tijdje geleden was er een stormloop op de dieetpil Xenical in Australische drogisterijen. In Australië is deze dieetpil zonder recept verkrijgbaar. De stormloop was volledig te danken/wijten aan het tv-programma ‘Australian Idol’, de Australische versie van ‘Idols’.

Meer dan 1,5 miljoen mensen keken wekelijks naar het programma, waarvan 320.000 onder de 16 jaar. Tijdens de reclames was regelmatig een commercial van dieetpil Xenical te zien.

Door de reclame van Xenical tijdens Idols te laten zien werd duidelijk dat het allemaal draait om marketing en geld verdienen. De makers van Xenical wisten natuurlijk heel goed dat het schoonheidsideaal dat prediken, draait om een mager uiterlijk en niet om afvallen voor je gezondheid.

Volgens iemand die bij een drogist werkt viel het op dat de dieetpil vooral verkocht werd aan meisjes die helemaal niet te dik waren, maar juist een gezond gewicht hadden. Toch kochten ze de dieetpil om nóg dunner te worden.

Het verschil tussen dun worden en dun zijn

Het lijkt erop dat dun worden, naast depressie, een van de grootste problemen gaat worden in de komende eeuw. Producenten van dieetpillen en bijvoorbeeld ‘0% vet’-voedsel verkopen steeds meer en ook plastische chirurgen verdienen bakken met geld aan het ideaalbeeld om dun te zijn.

Vreemd genoeg lijkt het alsof het tegenovergestelde bereikt wordt: steeds meer mensen hebben namelijk overgewicht. Dit komt natuurlijk goed uit voor betreffende producenten, want die verkopen alleen maar méér van hun drankjes en pilletjes.

Daarom is niet ‘dun zijn’ het schoonheidsbeeld van marketing, maar ‘dun (willen) worden. Dus het feit dat je dun wilt zijn, maar je nog niet daadwerkelijk dun bent. Vanuit commercieel oogpunt is het natuurlijk helemaal niet interessant dat jij je schoonheidsideaal bereikt, want dan koop je hun producten niet meer. Erg tegenstrijdig dus.

Is dun zijn voor jou een schoonheidsideaal en wil jij dus graag dun worden? Deel jouw opvattingen en bevindingen in een reactie hieronder!

Gezond afvallen m.b.v. Victora’s Secret model Marisa Miller

Je zou bijna denken dat Victoria’s Secret modellen als Marisa Miller met een dergelijk lichaam geboren worden en niets hoeven te doen om hun lichaam in topvorm te houden… En ja, ze geeft zelf toe dat ook haar DNA een belangrijke rol speelt voor haar frisse en mooie uiterlijk, maar dat is zeker niet het enige! In dit artikel lees je wat Marisa Miller ervoor doet om slank en fit te blijven. Als je gezond wilt afvallen, dan kun je veel leren van mensen die een zo goed als perfect figuur hebben. Zij hebben (zelfs vaak onbewust) gezonde eet- en leefgewoonten die ervoor zorgen dat ze zo slank blijven. Victoria’s Secret model Marisa Miller geeft een aantal tips hoe je gezond kunt afvallen en je ideale gewicht kunt houden…

Marisa Miller: 1. Word actief; hoe eerder hoe beter!

Een belangrijke reden voor Marisa Miller’s figuur zijn haar ouders. Fitness en surfen zijn haar met de paplepel ingegoten. Zelfs dagen voordat ze geboren werd stond haar moeder nog in de sportschool. Om gezond afvallen mogelijk te maken, is het overigens wel belangrijk om niet af en toe actief te zijn, maar om lichamelijks activiteit een vast onderdeel te maken van je dagelijkse routine. Marisa Miller zegt hierover zelf: “Lichaamsbeweging is geen luxe, maar noodzakelijk”.

2. Zorg dat je nooit een lege maag hebt

“Ik eet meestal havermout met plakjes banaan als ontbijt, maar als ik haast heb, drink ik een proteïneshake”, aldus Marisa. De complete mix bestaat meestal uit sojamelk of amandelmelk, yoghurt, een banaan, een klein beetje proteïnepoeder en een paar stukken bevroren fruit zoals mango en bosbessen. “Ik weeg of meet nooit iets, ik gooi het gewoon bij elkaar in de blender.” Zorg ervoor dat je nooit of te nimmer een lege maag hebt, dat is funest voor je lijn.

Gezond afvallen tip 3: Geef toe aan de verleiding

“Ik houd van gezond eten en zorg ervoor dat ik zo min mogelijk verleidingen in huis heb, maar dat betekent niet dat ik alle verleidingen weersta”, zegt Marisa Miller. “Wanneer ik naar de bioscoop ga, dan drink ik gewone frisdrank en geen light-variant. Als ik zin heb in een hamburger, dan eet ik die. Ik zorg er alleen wel voor dat ik niet vijf dagen achter elkaar een hamburger eet.” Marisa doet hiermee precies wat je nodig hebt om gezond te kunnen afvallen en vooral slank te blijven, want door zich af en toe te laten verleiden door ongezond eten heeft ze nog wel controle, maar voorkomt ze dat ze een ongecontroleerde eetbui krijgt.

4: Wees flexibel met lichaamsbeweging

“Het is door mijn drukke schema niet makkelijk om vast te houden aan een vaste dagelijkse fitnessroutine, maar als ik elke dag iets doe, dan hoef ik in elk geval niets in te halen in de weken voor een fotoshoot.” “Ik heb fitnessapparaten thuis staan en doe aan spinning bij de lokale sportschool. Daarnaast doe ik ook nog aan bokstraining om calorieën te verbranden”, aldus Marisa Miller.

“Maar als ik onderweg ben dan neem ik altijd weerstandsbanden / fitnesselastieken mee, zodat ik altijd en overal een goede work-out kan doen”. Natuurlijk is Marisa voor haar werk afhankelijk van haar uiterlijk, wat zorgt voor een goede motivatie. Toch kun je hier veel van leren als je gezond wilt afvallen en een mooi lichaam wilt hebben. Victoria’s Secret model Marisa laat zich niet uit het veld slaan door wisselde omstandigheden, maar zorgt er te allen tijde voor dat ze veel aan het sporten is. Dat is zeker een belangrijke les!

5. Eet niet zoals je man of vriend, aldus Marisa Miller

“Mijn man Griffin is lang en tenger, dus kan hij eten wat hij wil zonder aan te komen”, zeg Marisa. “Sommige avonden komt hij thuis met friet en ik moet die dan simpelweg weerstaan! Ik eet dan vaak wel iets zoals een vegetarische burger, maar het is nooit een makkelijke keuze, al is het de gezonde keuze.” (bron) Hoe perfect je figuur ook is, je zult altijd moeilijke momenten houden. Als je gezond wilt afvallen dan is het belangrijk om dit soort momenten te kunnen weerstaan. Het wordt in elk geval nooit vanzelfsprekend om weerstand te kunnen bieden tegen alle lekkere verleidingen, mocht je die illusie ooit hebben gehad.

Wat vind jij van bovenstaande tips voor gezond afvallen van Victoria’s Secret model Marisa Miller? Deel hieronder jouw opvattingen!

Overgewicht en vrouw? Kijk dan niet naar modellen in advertenties en reclame

Hoewel het een vrijwel onmogelijke opdracht is, wordt op basis van een nieuw onderzoek geadviseerd om als vrouw met overgewicht niet naar advertenties te kijken met vrouwelijke modellen: je voelt je er alleen maar slechter door.

Dit onderzoek werd gepubliceerd in Journal of Consumer Research en bekeek hoe vrouwen met diverse BMI’s naar advertenties kijken met vrouwelijke modellen. De resultaten zijn fascinerend:

Vrouwen met een normaal gewicht:

  • Voelen zich beter wanneer ze blootgesteld worden aan beelden van extreem zware vrouwen, omdat ze blij zijn niet zoveel overgewicht te hebben.
  • Voelen zich beter wanneer ze blootgesteld worden aan beelden van vrouwen met een normaal gewicht, omdat ze denken dat ze iets zwaarder zijn, maar het wel als haalbaar doel zien om er ook zo uit te zien.
  • Voelen zich slechter wanneer ze blootgesteld worden aan beelden met vrouwen met licht overgewicht, omdat ze denken ook zo zwaar te zijn.
  • Voelen zich slechter wanneer ze blootgesteld worden aan beelden met vrouwen die slank zijn, omdat ze het gevoel hebben dat zo’n lichaam onhaalbaar is voor zichzelf.

Vrouwen met overgewicht:

  • Voelen zich slechter wanneer ze blootgesteld worden aan beelden met vrouwen van elk gewicht.

Opvallend is ook dat vrouwen met en zonder overgewicht een vergelijkbaar zelfbeeld hebben als ze niet naar beelden van andere vrouwen kijken in advertenties en reclame. Het verschil in zelfbeeld is volgens dit onderzoek pas meetbaar na de blootstelling aan aan de beelden van andere vrouwen.

Vrouwen zien liever dunne (dan “vollere”) modellen

Vollere modellen komen steeds vaker in het nieuws, maar helaas nietvaak genoeg om hun succesvolle carrières. Veeleer om de wijdverspreide controverse die nog altijd heerst rondom volslanke modellen met een maatje meer.

Hoewel dunne modellen voor de nodige eetbuien kunnen zorgen en het beeld dus niet altijd even positief is, zien vrouwen toch het liefst dezelfde dunne modellen in advertenties en op de catwalk. Ze vervullen een soort voorbeeldfunctie; we kijken tegen ze op en willen zijn zoals zij. Dit blijkt uit een Brits onderzoek.

Onderzoek vollere modellen

In het onderzoek kwam onder andere naar voren dat producten die worden aangeprezen door dunne modellen beter verkopen omdat vrouwen vinden dat te weinig doorzettingsvermogen de oorzaak is van overgewicht.

Daardoor wordt de relatie gelegd tussen het product en doorzettingsvermogen. Immers: het dunne model –dat blijkbaar wel doorzettingsvermogen heeft, want ze is niet voor niets zo dun– gebruikt het ook.

Eleganter, interessanter & aardiger

Een advertentiecampagne met dunne modellen wordt daarom beter gewaardeerd dan een campagne met vollere modellen. Twee derde van de vrouwen waarop het onderzoek is gebaseerd was van mening dat dunnere modellen meer elegant, interessant en aardig overkomen. Bovendien vonden zij dat de dunne modellen geloofwaardiger overkomen.

Tot slot

Er is de laatste tijd veel commentaar geweest op dunne modellen, waardoor een aantal modeontwerpers geen extreem dunne modellen meer op de catwalk lieten lopen. Toch hebben de ontwerpers en marketeers die wel graag dunne modellen gebruiken nu een excuus: dun verkoopt nu eenmaal beter. (bron)

Zie jij liever slanke, volslanke of stevige c.q. vollere modellen modellen in tijdschriften, op posters, op catwalks en in televisieprogramma’s & -reclames? Geef hieronder je mening!

Vrouwen zien liever reclame met dunne modellen

Ik moet eerlijk toegeven dat vrouwen niet altijd even logisch in elkaar zitten. In dit artikel lees je meer over een stukje zeer merkwaardige “vrouwenlogica” n.a.v. van een recent uitgevoerd onderzoek..

Allereerst moet je weten dat uit onderzoeken blijkt dat de meeste vrouwen zich slechter voelen na het zien van dunne modellen…. Dat terwijl vrouwen aan de andere kant wel sneller producten kopen die door dunne modellen worden aangeprezen in vergelijking tot producten die door vrouwen met een normaal figuur worden aanbevolen.

Merken met dunne modellen worden beter gewaardeerd

Het gaat zelfs nog verder, zo hebben marketing professor Jeremy Kees en zijn team ontdekt. Ondanks dat vrouwen zich slechter voelen na het zien van advertenties met dunne modellen, waarderen ze die merken wel veel meer. Merken met vrouwen die een normaal figuur hebben worden slechter gewaardeerd.

Oreo koekjes & dunne modellen

Een andere merkwaardige conclusie van het onderzoek had betrekking op Oreo koekjes (die erg calorierijk zijn). Alle deelneemsters kregen aan het einde van het onderzoek Oreo koekjes als dank uitgereikt. De vrouwen die voorafgaand daaraan advertenties met dunne modellen hadden bekeken, accepteerden deze koekjes 4 keer minder snel dan de andere groep. Het zien van dunne modellen maakt bij vrouwen dus een heleboel los.

Dove reclame met “normale” modellen

Zelfs de Dove commercials van een paar jaar geleden hebben dan ook niet geholpen voor de verkoopcijfers van het bedrijf. Na een kleine opleving in de verkoopcijfers nadat de commercials werden uitgezonden, zijn bedrijven als L’Oreal en Olaz veel succesvoller gebleken met hun aanpak: dunne modellen & bekende actrices.

Conclusie

Het is een ingewikkelde wereld, zo blijkt maar weer. Als vrouw ben je blijkbaar toch geneigd om producten te kopen van mensen waar je tegenop kijkt, met in dit geval een ultra slank figuur. Dit gegeven zal ook niet snel veranderen ben ik bang, dus voorlopig zal dun en slank de reclamewereld blijven domineren.

Wat denk jij van dit onderzoek en de manier waarop vrouwen naar modellen kijken? Deel hieronder jouw mening!

Popsterrendieet: weldoordacht of véél te rigoureus?

popsterrendieet(Ex-)Spice Girl en redelijk succesvol solo-artiest Geri Halliwell bedacht in 2002 al haar eigen popsterrendieet. Zij kwam destijds volop in de publiciteit omdat ze vet, zuivel en tarwe compleet uit haar dieet schrapte. Het voedingscentrum ging hier keihard tegenin en beweerde dat je deze productgroepen niet zomaar uit een dieet kon schrappen.

Het menselijk lichaam heeft immers vet nodig, onder meer om vet-oplosbare vitamines op te kunnen nemen. Daarnaast kan gebrek aan zuivel bij sommigen –afhankelijk van iemands totale eetpatroon– een calciumtekort teweegbrengen. En tarweproducten bevatten op hun beurt belangrijke vitamines en voedingsvezels. Acht jaar later is het de beurt aan Lady Gaga. Ook zij heeft haar eigen popsterrendieet bedacht…

Inhoud van het Popsterrendieet

De Amerikaanse popster en singer-songwriter Lady Gaga volgt momenteel haar zelfbedachte popsterrendieet. Voor haar energieke podiumacts die veelal worden gekenmerkt door dans en live zang, dient Lady Gaga namelijk in uitstekende conditie te blijven. Ze dient bovendien superstrak in haar vel te zitten, want haar rigoureus uitziende outfits worden speciaal voor haar ontworpen en gefabriceerd. Lady Gaga volgt dan ook een uitermate strikt dieet. Ze eet –net als Geri Halliwell– geen brood. Gaga eet naar eigen zeggen enkel groenten, sla en vis. (bron)

In tegenstelling tot Halliwell eet ze dus wel vet. ‘Op deze manier eten is veel beter voor mij, maar op zondag eet ik soms pasta. Dat is een traditie in mijn familie en daar kan ik niet aan weerstaan’.

Popsterrendieet: conclusie…

Deze nieuwe variant van het popsterrendieet is mogelijkerwijs nóg rigoureuzer en ingrijpender dan de Geri Halliwell variant. Teren op enkel groenten en vis is namelijk onwijs eentonig, zowel qua maaltijdsamenstelling als qua voedingsstoffen. Denk je eens in wat het betekent als je ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds vis dient te eten met sla of andere groenten. Ik moet er in ieder geval niet aan denken… Bovendien gaat je lichaam na een tijdje tekortkomingen vertonen. Vis en groenten zijn immers gezond en voedzaam, maar bevatten (helaas) niet álle essentiële voedingsstoffen die het menselijk lichaam nodig heeft.

Wat denk jij van het popsterrendieet van Lady Gaga? Laat in de reacties hieronder van je horen!

Het 3D Dieet: het designerdieet van Karl Lagerfeld

Haute couture fashiondesigner (o.a. Chanel) en markante celebrity-persoonlijkheid Karl Lagerfeld besloot nét na de millenniumwisseling drastisch aan zijn uiterlijk te gaan werken. Hij vond zichzelf in korte tijd opnieuw uit door afscheid te nemen van zijn losbandige levensstijl. Hij zei zijn overtollige kilo’s naar eigen zeggen vaarwel dankzij een dieet genaamd ‘Het 3D Dieet’, hetgeen werd ontwikkeld door zijn personal coach Dr. Jean Claude Houdret. Jean Claude Houdret is dokter in de Geneeskunde en gespecialiseerd in o.a. kruidengeneeskunde, homeopathie en medische esthetiek.

Het 3D-dieet: eigenschappen

Het 3D dieet wordt ook wel ‘Het Karl Lagerfeld Dieet’ of ‘Het Designerdieet’ genoemd. Het betreft een caloriebeperkend proteïnedieet, aangevuld met speciale voedingssupplementen en vitaminesupplementen uit de koker van Houdret. Lagerfeld at veel groenten, met name spinazie, courgette en sperziebonen. Het dieet werd daarnaast aangevuld met eiwitrijke producten zoals mager wit vlees, gekookte vis en magere yoghurt. Het opmerkelijke is dat Lagerfeld onbeperkt Pepsi Max / Light mocht drinken. Dit klinkt niet alleen een tikkeltje ongeloofwaardig, maar riekt ook nog eens naar slinkse marketing… Vermageringspillen zouden er niet aan te pas zijn gekomen en plastische chirurgie evenmin.

Meer lees je in Karls boek ‘Het 3D Dieet’. Hierin is te lezen dat het 3D dieet garant zou staan voor een gewichtsafname van tenminste vijf kilogram per maand.

Resultaten Karl Lagerfeld

De resultaten die optraden in het uiterlijk van Karl Lagerfeld waren ontegenzeggelijk spectaculair. Binnen 13 maanden viel designer Karl Lagerfeld ruim 40 kilogram af. Bovendien is hij sindsdien op gewicht gebleven, namelijk een lichaamsgewicht van 60 kilogram. Hoewel de resultaten van Karl Lagerfelds make-over er niet om liegen, betwijfel ik of de resultaten enkel zijn behaald met het bovengenoemde dieet. Immers, als Karl Lagerfeld écht is afgevallen puur en alleen dankzij het 3D dieet, dan zouden we er inmiddels toch meer over hebben moeten horen. Je zou nu eenmaal denken dat een dusdanig efficiënt dieet op den duur een grotere fanatieke aanhang heeft dan slechts één persoon. (bron)

3D Dieet: conclusie…

Nog even de (veronderstelde) voordelen en nadelen van ‘Het 3D Dieet’ in het kort…

Voordelen:

  • Het 3D dieet is vetarm en caloriearm
  • Karl Lagerfeld is vele jaren later nog steeds op hetzelfde gewicht
  • Het dieet gaat met name tegen het principe van ’te veel eten’ in

Nadelen:

  • Het dieet propageert het gebruik van kunstmatige zoetstoffen
  • Het 3D dieet ziet honger als een terechte straf voor mensen die moeten afvallen
  • Een maaltijd per dag dient te worden vervangen door een proteïneshake c.q. eiwitshake
  • Het dieet focust wel héél erg op uiterlijke verschijning en niet zozeer op lichamelijke gezondheid

Of Karl Lagerfeld enkel is afgevallen dankzij zijn zelfontwikkelde dieet valt te betwijfelen. Bovendien zijn er tegenwoordig veel beter onderbouwde afslankmethodes die niet zozeer uitgaan van een streng beperkend dieet, maar veeleer van voldoende lichaamsbeweging. Heb jij ervaring met het 3D Dieet? Of wil je je mening hierover kwijt? Laat dan hieronder een reactie achter…

Te dunne modellen werken gewoon tijdens NY Fashion Week

Een half jaar geleden kon je uitgebreid lezen over te dunne modellen op de catwalk tijdens de New York Fashion Week. Critici waren het met elkaar eens: Er moesten richtlijnen opgesteld worden voor ‘gezonde modellen’. En wie niet binnen dit “gezondheidsprofiel” past, zou niet mogen werken als model bij de diverse Fashion Weeks, waaronder die van New York, Milaan, Londen en Parijs…

Half jaartje later…

Nu zijn we een half jaar verder en het is opvallend stil rondom de hierboven genoemde modellen-richtlijnen tijdens de huidige New York Fashion Week. Sterker nog: Bijna niemand heeft het er meer over volgens insiders in de modewereld. Alleen in Milaan zijn er regels van kracht. (bron)

Het was natuurlijk ook wel een beetje te verwachten dat te dunne modellen niet geweerd zouden worden, want de meeste designers werken nu eenmaal graag met ze. Je kunt niet zo makkelijk trends doorbreken door regels op te leggen. Het blijft een feit dat dunne modellen makkelijker werk krijgen dan modellen met een pondje meer, maar hoe komt dat?

Exclusief & begerenswaardig

Ik denk dat hoe dikker de gemiddelde bevolking wordt, des te meer de modewereld zich van dit beeld wil onderscheiden. Het maakt die wereld daardoor exclusief en, helaas, een wereld waar veel jonge meisjes en jonge vrouwen tegenop kijken. En wie kopen de meeste kleding? Precies die groep! Prada, Louis Vuitton, D&G,

Chanel en alle andere grote modemerken creëren zodoende precies wat ze willen: een merknaam die wordt geassocieerd met exclusiviteit en begerenswaardigheid.

Gezondr is erg benieuwd naar jouw mening omtrent (te) dunne modellen op catwalks en in gedrukte mode-uitingen. Deel jouw opvattingen en bevindingen in een reactie hieronder!

Laat een reactie achter

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.