Korte oefeningen om fit en alert te blijven op kantoor

Een hele dag op kantoor doorbrengen kan je behoorlijk duf maken. Aan het eind van een werkdag voel ik me in ieder geval regelmatig totaal futloos en lig ik de hele avond op de bank een beetje televisie te kijken. Ook neem ik maar al te vaak een magnetronmaaltijd mee van als ik van kantoor kom, in plaats van een fatsoenlijke maaltijd te bereiden.

Hoog tijd dus voor een aantal tips om je energieniveau tijdens kantooruren op pijl te houden en je mentaal en fysiek fit te voelen op kantoor zodat je optimaal kunt presenteren. Probeer ieder uur een van de onderstaande oefeningen te doen en je zult merken dat je een stuk fitter van je werk komt.

Lichamelijke oefeningen

• Ga naar de trap en stap de eerste tree op en af, net alsof je aan het steppen bent. Je kan natuurlijk ook gewoon een aantal trappen op en af lopen. Breng bijvoorbeeld persoonlijk een memo naar een collega in plaats van deze via de interne post of e-mail te sturen.

• Masseer je eigen hoofd en schouders. Zoek de spanningspunten van je spieren op en duw met je vingers op die plek gedurende 6 tot 10 seconden.

• Doe een paar stappen van je bureau en zet je handen op het bureau. Op die manier kun je een aantal snelle push ups doen zonder je kantoor te verlaten.

• Organiseer een potje prullen in de prullenmand gooien. Doe wel een beetje moeite door vanaf een behoorlijke afstand te gooien. Dit is goed voor je schouders. voordat je het weet ben je verzeild in een gezellig wedstrijdje met je collega’s.

• Spring in de lucht en strek je armen boven je hoofd en je benen uit elkaar. Zorg dat je armen en benen weer in hun normale positie zijn tegen de tijd dat je de grond bereikt. Probeer deze oefening steeds langer en sneller te doen om het spannend te houden.

• Maak een ommetje in de buurt van je kantoor. Dit kan zowel buiten als binnen.

• Sta op en strek uitgebreid je spieren. Vergeet ook je nek en polsen niet.

• Gebruik een stressbal. Knijp een paar minuten goed in zo’n bal en je zult merken dat de stress uit je armen verdwijnt.

Mentale oefeningen

Tijdens de volgende oefeningen gebruik je je hersenen even op een geheel anderen manier, waardoor je je na een paar minuten weer optimaal kan concerteren op je werk.

• Vul een woordpuzzel of Sudoku in.
• Maak een praatje met je collega’s.
• Ga koffie halen voor je collega’s.
• Ga lunchen.

Het is heel belangrijk om niet de hele dag stug door te werken achter je computer maar echt even een break te nemen tijdens de lunch. Je zult merken dat je je daarna weer een stuk beter kan concentreren, waardoor je uiteindelijk dezelfde hoeveelheid werk verzet.

Gezonder leven op kantoor: 5 tips voor gezond werk

Als je een kantoorbaan hebt, doe je waarschijnlijk de hele dag door zittend werk waardoor je relatief weinig beweegt. Je zit bovendien veel in de auto, hebt regelmatig een zakenlunch of –borrel, en maaltijden komen geregeld uit een afhaalrestaurant of magnetron.Hierbij 5 handige tips om gezonder te leven op kantoor

1. Micropauzes

Kom ieder kwartier even achter je bureau vandaan. Strek je benen, loop een rondje, haal een kop thee, ga naar het toilet of doe een paar rek- en strekoefeningen. Zodoende blijven je bloedsomloop en stofwisseling op gang. Lees hierover meer in dit artikel over micropauzes.

2. Niet intern telefoneren

Gebruik je telefoon alleen wanneer je gebeld wordt. Als je zelf een collega wilt spreken, loop er dan naartoe. Zodoende verbrand je regelmatig een aantal calorieën en houd je je conditie enigszins op peil.

3. Drink groene thee

Groene thee is ideaal voor je gezondheid. Groene thee stimuleert namelijk de stofwisseling en spijsvertering. Daarnaast bevat groene thee veel vitamines, mineralen en antioxidanten. Als je veel groene thee drinkt, moet je bovendien regelmatig op en neer lopen, niet alleen voor water en theezakjes, maar ook om te plassen…

4. Géén snoeppot of koektrommel

Zet nooit een koektrommel of snoeppot op je bureau. Op kantoor wordt namelijk veelvuldig onbewust gegeten. Als je druk bezig bent met typen, is zo’n pot dus leeg voordat je er erg in hebt. Een fruitmand op je bureau is overigens wel een goed idee.

5. Gebruik je lunchpauze nuttig

Gebruik je middagpauze voor lichamelijke activiteit. Maak een wandeling door het park of vraag je baas om een hometrainer of crosstrainer op de werkplek neer te zetten. Dit is helemaal niet gek, want fitte werknemers worden minder vaak ziek!

Heb jij nog méér nuttige tips en adviezen om gezonder te leven op kantoor of andersoortige werkplek? Laat ze hieronder achter in een reactie!

Tip: luchtzuiverende planten voor op kantoor

Als je vaak moet niezen op kantoor, dan kun je natuurlijk gewoon allergisch zijn voor je werk… Maar de kans is groter dat je reageert op stoffen die vaak op kantoren voorkomen. Dit soort stoffen kan de luchtkwaliteit op kantoor ernstig beïnvloeden en daarmee ook jouw gezondheid. Niet getreurd; er is een goede en gezellige oplossing: planten op kantoor zijn zeer geschikt om de lucht te reinigen. Lees verder voor meer details!

Luchtkwaliteit op kantoor & overgevoeligheid

Helaas is de luchtkwaliteit op kantoor doorgaans niet al te best. Dit komt allereerst doordat je op kantoor vaak met veel mensen in een kleine ruimte zit, en er wordt niet altijd even goed gelucht. Daar komt nog eens bij dat er op kantoor doorgaans talloze stoffen rondzweven in de lucht. Denk bijvoorbeeld aan de stoffen in de vloerbedekking en de chemische stoffen die laserprinters en kopieermachines de lucht in slingeren. Daarnaast kun je ook overgevoelig zijn voor geperst hout, lijm, bepaalde soorten verf en meubelwas. Als je inderdaad overgevoelig bent voor een van deze stoffen, en er is ook nog eens sprake van beperkte luchtcirculatie op kantoor, dan kun je daar flink last van krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld last krijgen van kortademigheid en een verstopte neus.

Oplossing: planten op kantoor

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om voor een zo schoon mogelijke lucht te zorgen op kantoor. Zet een raam open als dat even kan, en doe niet altijd de deur van je kantoor dicht. Een goed hulpmiddel om de lucht te reinigen van schadelijke stoffen is een luchtreiniger, maar een veel goedkopere, en mooier ogende, manier is het plaatsen van planten op kantoor.

Luchtzuiverende planten voor op kantoor

Uit onderzoek van NASA blijkt dat planten kunnen bijdragen aan een schone lucht. Bepaalde planten zuiveren de lucht namelijk, en deze planten absorberen sommige schadelijke stoffen. Een plant op kantoor zorgt dus niet alleen voor de nodige sfeer, maar kan ook bijdragen aan je gezondheid!

De beste luchtzuiverende plant

Vooral palm planten zijn erg goed in het zuiveren van de lucht op kantoor (of thuis natuurlijk). Een voorbeeld hiervan is de Areca Palm. Andere luchtzuiverende planten zijn:

  • Lepelplant
  • Aglaonema
  • Sansevieria
  • Philodendron
  • Waringin

Tot slot over kantoorplanten

Palmen hebben overigens nog een voordeel: ze zijn relatief makkelijk te verzorgen en hebben niet veel licht nodig. Ideaal voor op kantoor dus. Vergeet alleen niet om een terugkerende herinnering in Outlook in te stellen zodat je de plant op kantoor regelmatig water geeft! :)

Hoe is de luchtkwaliteit bij jou op kantoor? En staan er al planten? Laat hieronder een reactie achter!

Een functioneel idee om je gezondheid tijdens kantooruren op peil te houden: een consistentiebord

100% succes, 100% van de tijd. Is dat wat consistentie voor jou betekent? Als dat zo is, dan zul je waarschijnlijk nogal wat problemen tegenkomen bij het voldoen aan deze norm. Een realistischer idee zou ‘twee stappen naar voren en eentje terug’ kunnen zijn. Anders gezegd: zolang je achtenswaardige doelen nastreeft ben je sowieso op de goede weg, zelfs als je hier en daar een uitglijder maakt. In de ideologie van consistentie moet altijd ruimte zijn ingebouwd voor een foutje zo nu en dan.

Consistentiebord

Het idee van ‘consistentie’ kan op kantoor worden gebruikt om een omgeving van succes te creëren. Wat kun je doen om collega’s te motiveren om gezonder te leven? Probeer op kantoor eens een “consistentiebord” neer te zetten!
Elke paar weken wordt er een nieuwe uitdaging opgehangen. Voorbeelden kunnen zijn:
• Vijf maal groenten of fruit per dag eten
• Acht glazen water drinken per dag
• Vijf keer per week 30 minuten trainen

Aanmoediging en beloning

Moedig vervolgens alle deelnemers aan. Neem zelf het voortouw en begin bij het motiveren van de meest vooruitstrevende collega’s. Degene met de belangrijkste functie motiveren werkt vaak nog beter. Laat ieder zijn of haar voortgang noteren zodat andermans succes de rest stimuleert om mee te doen. Deel grappige prijsjes uit, niet alleen aan de winnaars, maar aan iedereen die consistentie vertoont. Dit zorgt ervoor dat mensen hun prestaties niet voor lief nemen. De deelnemers zullen gezonder worden, wat op de lange termijn een gezonder bedrijf teweegbrengt.

Positieve uitwerking

Het principe van een wedstrijdje op het werk klinkt misschien ietwat kinderachtig, maar in de VS wordt het al geruime tijd met succes beproefd. Het maakt overigens niet uit welk doel wordt nagestreefd. Zolang lichaam en geest worden gestimuleerd, heeft het een positieve uitwerking op de werkvloer. Een wedstrijdje van twee weken kan er een van twee maanden worden of zelfs een jaar, zolang mensen maar enthousiast blijven. Dit soort kleine investeringen verdienen zich binnen no-time terug.

Gerelateerde artikelen

7 manieren om ouder dan 100 jaar te worden
Thee afvallen: Drink thee en je zult zeker gewicht verliezen
Afvallen doe je stapje voor stapje

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.