6 misverstanden m.b.t. voeding & afvallen

Er heersen talloze misvattingen en misverstanden omtrent eten en afslanken. Sommige hiervan zijn inmiddels zodanig ingeburgerd dat nagenoeg iedereen ze gelooft. Van kaas, vlees en noten zou je dik worden en van weinig eten zou je dun worden. Hierbij 6 onwaarheden rondom voeding & afvallen…

1. Vlees is slecht voor afvallen (onjuist!)

Als je uit principe geen vlees eet of geen dierlijke producten gebruikt, dan is dat je goed recht. Met een vegetarisch of veganistische leefstijl is bovendien niks mis… Zolang je maar hoogwaardige vleesvervangers eet die essentiële eiwitten leveren.

Het punt is dat je vlees zeker niet uit je dieet hoeft te schrappen uit afslank- of gezondheidsoverwegingen. Vlees bevat namelijk essentiële eiwitten, vetzuren, enzymen, vitamines, mineralen en spoorelementen. Deze voedingsstoffen kunnen bijdragen aan een betere gezondheid en gewichtsafname.

Eet bij voorkeur een mager en onbewerkt stukje vlees. Hierbij moet je denken aan ossenhaas, tournedos, lendebiefstuk, kipfilet, kalkoenfilet, varkenshaas, fricandeau of varkensfilet. Je hoeft niet per se dagelijks vlees te eten, maar je hoeft het ook zeker niet te laten. Al met al kan vlees erg gezond zijn.

2. Vlees is goed voor afvallen (fout!)

Hoewel mager vlees kan bijdragen aan afvallen, zijn lang niet alle vleeswaren aanbevelenswaardig tijdens een afslankdieet. Laat verwerkt vlees zoals worst, hamburgers, en gemarineerde speklappen vooral aan je neus voorbijgaan. Deze vleeswaren zijn namelijk extreem vet en zitten bovendien vol met synthetische toevoegingen.

Verwerkt vlees heeft nauwelijks iets met vlees van doen. Het bestaat grotendeels uit restafval, waaronder separator-resten, onbruikbaar orgaanvlees, tongen en vetkwabben. Het overgrote merendeel van dit soort verwerkte vleeswaren behoort dan ook tot de ongezondste voedingsmiddelen die er bestaan.

Vooral voorverpakte gehaktballetjes, knakworsten, hamburgers, braadworsten, hotdogs en frituursnacks zijn onwijs slecht voor je. Hetzelfde geldt voor verwerkt vleesbeleg zoals boterhamworst, metworst, salami en gebraden gehakt. Dit soort vleeswaren bevat onnodig veel verzadigd vet, transvetten en geraffineerde suikers, en je lichaam kan er dan ook weinig mee.

3. Zichtbaar vet bakt wel weg (fabel!)

Snijd van onverwerkt vlees altijd de zichtbare vette delen af. Vaak zitten er zelfs nog witte vetrandjes aan magere delen, zoals kipfilets, varkenshaasjes en hamlappen. Al het vet wat je wegsnijdt komt uiteindelijk niet op je bord en in je buik terecht, en dat bespaart behoorlijk wat calorieën. Dat vet wel “weg bakt” is onjuist. Een deel van het vleesvet smelt en wordt vloeibaar, maar verdwijnt zeker niet. Het drijft op de jus en trekt in het vlees en hardt uiteindelijk weer uit bij het afkoelen.

4. Kaas is ongezond (onwaar!)

Kaas kan veel verzadigd vet bevatten en zodoende bijdragen aan gewichtstoename. Bovendien kunnen de meeste gezonde voedingsstoffen die in kaas zitten net zo goed of zelfs beter uit andere bronnen worden gehaald. Desalniettemin bevat kaas veel bruikbare bouwstoffen en bovendien vinden veel mensen kaas lekker.

Je hoeft kaas dan ook niet uit je dieet te schrappen als je er verantwoord mee omgaat. Eet er niet te veel en niet te vaak van, en kies bovendien voor de magerste kaassoorten. Hierbij valt te denken aan 20+ kaas, Hüttenkäse en mozzarella.

5. Noten zijn veel te calorierijk (misvatting!)

Noten, pitten, zaden, kastanjes en pinda’s staan bekend als heuse caloriebommetjes. Hoewel deze “vruchten” inderdaad een hoge caloriedichtheid hebben, leveren ze ook heel veel nuttige voedingsstoffen. Je moet geen grote hoeveelheden cashewnoten of pijnboompitten eten, maar dagelijks en handje nootjes eten is uitstekend als je wilt afvallen.

Noten bevatten namelijk essentiële eiwitten, essentiële vetzuren en allerlei nuttige vitamines en mineralen. Neem wel pure en rauwe noten, dus ongebrand en zonder toegevoegde suikers en hulpstoffen. Haal je calorieën liever uit gezonde voedingsmiddelen zoals noten dan uit voedingsstofloze alternatieven. Al met al zijn noten niet te calorierijk als je ze met mate eet.

6. Weinig eten is goed voor je (nee!)

Als je weinig tot niets eet, gaan alle alarmbellen in je lichaam rinkelen. Er komen immers geen voedingsstoffen meer binnen, terwijl je lichaam continu voedingsstoffen nodig heeft om als brandstof of bouwstof te kunnen gebruiken. Je lichaam gaat om die reden alles op alles zetten om zo zuinig mogelijk om te springen met de resterende reserves.

Onvoldoende eten zorgt er zodoende voor dat je stofwisseling wordt vertraagd en dat je minder gemakkelijk zult afvallen. Je moet dus niet te veel eten, maar ook zeker niet te weinig. Vooral als je lichamelijk actief bent, mag je best veel eten, zolang je maar gezond eet.

Tot slot

Elk voedingsmiddel en elke afslankstrategie heeft voor- en nadelen. Daarom is het belangrijk om niet te veel in uitersten te denken en te handelen. Kies voor de gulden middenweg. Eet van alles een beetje zodat je lichaam kan profiteren van de voedingskundige voordelen, zonder te hoeven opdraaien voor eventuele nadelen.

Ken jij mythes en legendes met betrekking tot eten en afvallen? Laat hieronder van je horen!

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.