Vezels & afvallen ‒ Hoe vezelrijk voedsel helpt bij afslanken

VezelsVezels of voedingsvezels zijn plantaardige voedingsstoffen die niet of slechts gedeeltelijk kunnen worden afgebroken door onze spijsvertering. Om die reden zijn voedingsvezels essentieel voor een optimale maag- en darmfunctie. Ons spijsverteringsstelsel moet hard werken om vezels op te delen, waardoor de stofwisseling en vetverbranding worden gestimuleerd. Voedingsvezels nemen bovendien vocht op, waardoor het volume in de maag toeneemt en je langer voldaan blijft na een maaltijd. Oplosbare voedingsvezels vertragen ook nog eens de doorgang van voedsel door het spijsverteringsstelsel, waardoor je geneigd bent minder te eten. Al met al: vezels kunnen een belangrijke steun in de rug zijn voor afvallen. Vezelrijk voedsel wordt dan ook door veel voedingsdeskundigen en voedingsinstanties aanbevolen.

Vezels & afvallen ‒ Vezelrijke voeding voorkomt problemen

Vezels verlaten ons spijsverteringsstelsel terwijl ze niet of slechts gedeeltelijk zijn veranderd. Voor mensen die lijden aan darmaandoeningen (o.a. de ziekte van Crohn) is dit gevaarlijk. Maar voor veruit de meeste mensen is dit juist erg goed; vooral als je wilt afvallen. Door regelmatig vezelrijke voeding te nuttigen voorkom je onder meer:

  • Overgewicht & obesitas
  • Problemen met de stoelgang
  • Geïrriteerde darmen (spasmen)
  • Hartproblemen
  • Bepaalde varianten van kanker
  • Diabetes
  • Aambeien

Vezels zijn met name te vinden in volkoren producten (zemelen), peulvruchten, groenten en fruit. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voedingsvezels is ongeveer dertig gram.

Vezels & afvallen ‒ Oplosbare vezels & onoplosbare vezels

Er bestaan 2 soorten voedingsvezels, namelijk oplosbare en onoplosbare vezels. Oplosbare vezels komen voornamelijk voor in de celkernen en celmembranen van planten (groenten, fruit, zaden, granen, peulvruchten e.a.). Ze verlagen o.a. het cholesterolgehalte van je bloed. Onoplosbare vezels zitten voornamelijk in de celwanden van planten (pap, rijst, fruitschillen, groenten, noten, zaden, bonen, volkoren producten e.a.). Onoplosbare vezels bieden de grootste voordelen voor afvallen, maar oplosbare vezels zijn bijna net zo belangrijk.

Vezels & afvallen ‒ Meer vezels in je voeding

Vezels maken afvallen makkelijker. Om meer vezels binnen te krijgen kun je onder meer het volgende doen:

  • Ontbijten met volkoren producten
  • Witbrood vervangen door meergranen- en/of volkoren brood
  • Meer groenten eten
  • Ongezonde snacks vervangen door fruit, noten, pitten en/of zaden

1 reactie op “Vezels & afvallen ‒ Hoe vezelrijk voedsel helpt bij afslanken

  1. Edith ·

    Ik ben in een tijdsbestek van een halfjaar 30 kilo afgevallen. Sinds ik me dagelijks bezighoud met vezels en alles eet wat betreft gezonde keuzes… Volkorenmacaroni met verse groenten, zilvervliesrijst, olijfolie om vlees te bakken, alleen rund of kip ’s avonds en ik eet graag snoeptomaatjes. Overdag: ’s morgens en ’s middags 3 vezelcrackers met smeerkaas voor de kalk die je nodig hebt. ’s Avonds een gezond bord warm eten, ook rijk aan vezels. Een keer per week effe een patatje, anders is het niet vol te houden. Rest van de week er weer flink tegenaan!

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.