blijvend afvallen

Blijvend afvallen: 5 tips om je ideale gewicht te bereiken + behouden

Op gewicht blijven werkt eigenlijk hetzelfde als gewicht kwijtraken. De basis is gelijk: gezond, gevarieerd eten, controle houden over je portiegrootte en regelmatig sporten. Om blijvend afvallen voor elkaar te krijgen, moet je deze gezonde levensstijl doorvoeren binnen je dagelijks leven. (bron)

Om je een beetje op weg te helpen vind je hieronder 10 tips voor blijvend afvallen. Misschien zul je ze al eerder tegengekomen zijn op Gezondr, maar het kan geen kwaad om ze nog eens te herhalen. Misschien raak je ooit nog eens zodanig geïndoctrineerd en gehersenspoeld dat het allemaal vanzelf gaat… 😉

Blijvend afvallen & gewicht verliezen: 5 tips

  • Sport elke dag tenminste 30 (tot 60) minuten. Daarbij is het ook nog beter om twee keer 20 minuten te sporten dan één keer 40 minuten. Een rustpauze bevordert namelijk de vetverbranding!
  • Eet tenminste drie keer op een dag een goede maaltijd. Het liefst zelfs 5 tot 6 kleinere porties. Hierdoor zorg je er voor dat je stofwisseling constant op gang blijft en je lichaam niet zo snel calorieën om zal zetten in lichaamsvet.
  • Bewaar geen ‘comfort foods’ oftewel troost-eten in huis! Wat je niet in huis hebt, kun je immers ook niet tijdens een moment van zwakte verorberen! Je maakt emotioneel en impulsief eten dan een stuk moeilijker.
  • Eet gezamenlijk rond de eettafel en niet voor de televisie. Als je altijd op één plaats in huis eet, voorkom jij dat je jezelf als een gedachteloze zombie volpropt met enorme hoeveelheden voedsel.
  • Beloon jezelf als je gezond hebt geleefd. Niet met eten, maar met heilzame traktaties. Heb je gedurende een bepaalde periode gesport en heb je blijvend afvallen tot een succes gemaakt, beloon jezelf dan met nieuwe kleren, een leuke gadget of een uitje.

Hopelijk heb je iets aan deze tips voor blijvend afvallen. Weet jij ook nog goede tips om je ideale gewicht te bereiken en te behouden? Laat ze dan hieronder in een reactie achter!

11 reacties op “Blijvend afvallen: 5 tips om je ideale gewicht te bereiken + behouden

  1. Natasja ·

    Ik ben ook weer begonnen met afvallen en ben erachter gekomen dat groene thee ook wonderen doet. Ik heb medicijnen waardoor ik veel vocht vasthoud; ben gisteren begonnen met groene thee te drinken en vanochtend op de weegschaal gaan staan… k was 1,3 kilo afgevallen! Voor de rest houd ik me aan het boek van Sonja Bakker, en ook dat vind ik goed vol te houden!

    Reageer
  2. Ruben Jansen ·

    Weightcaps kan ik aanraden!

    Reageer
  3. jasmijn afvallen ·

    Klopt helemaal! En ga ’s gewoon een paar uur wandelen in de week, mocht je geen sportfanaat zijn.

    Reageer
  4. Joanne ·

    Handige en bruikbare tips! Bedankt ik zal ze uitproberen!

    Reageer
  5. Janine ·

    Minder vet eten en gezonder eten doet al een hoop wonderen!

    Reageer
  6. Thelma ·

    Hoi Mieke, Kun je helemaal niet meer bewegen want fietsen en zwemmen en lopen op 60% zijn ideaal voor vetverbranding. Zo hou je je stofwisseling op peil en zo niet dan toch minder eten, Niet alleen appels maar gewoon van alles wat minder. Bv i.p.v. 3 broodjes 2 broodjes en ga zo door. Ja Marleen, Je stofwisseling staat denk ik nu op een laag pitje. Je lichaam verbrand niet veel meer. Meer bewegen en juist meer eten wat idd hierboven staat aan tips. Meer eten, kleinere porties verdeeld over de dag. Gevarieerd eten helpt ook om je stofwisseling een oppepper te geven. Dat weet Sonja B heel goed!

    Reageer
  7. Marleen ·

    Ik ben zelf begonnen met afvallen. Ben niet naar een of ander diëtiste gegaan maar het zelf gedaan. In het begin ging het goed ik viel 8 kilo af alleen het ging te snel. En nou val ik niet af maar blijf op dezelfde gewicht. Waardoor gebeurd dat?

    Reageer
    • Paul ·

      Dit kom ik nog steeds zoooooo vaak tegen op allerlei websites en webpagina’s over afvallen: “Help, ik sta stil! Stilstaan tijdens afvallen”… “Plateau-effect bij afvallen”… “Wat als afvallen stagneert?”… “Stagnatie tijdens afvallen doorbreken”… “Afvallen ging goed, maar nu sta ik stil”… “Plateau (tijdelijke stilstand tijdens afvallen)”… Of zelfs: “Aankomen tijdens afvallen!”… Dit is en blijft een moeilijk probleem tijdens het afslankproces. Meer hierover kun je lezen in de volgende artikels:

  8. mieke ·

    hoe kan ik nou zonder bewegen mijn gewicht behouden, weten jullie dat? want door een blessure kan ik niet bewegen. en al eet ik elke appels ofzo, in elk geval fruit, dan kom ik na een tijdje toch nog aan. ik snap er niks van. het enige wat ik nou kan doen is alleen buikspier oefeningen en een beetje baantjes trekken.

    Reageer
  9. Rolf ·

    Zojuist hoorde ik een deskundige mevrouw bij Radio Kassa vertellen dat je nooit meer dan 10% van je lichaamsgewicht BLIJVEND kunt afvallen. Oftewel dat al die mensen die tientallen kilo’s afvallen vroeg of laat weer flink aankomen. Klopt dat?!? Ik hoop het niet, want ik moet zelf ook een kilootje of 30 kwijt. Dat doe ik trouwens niet door te lijnen/diëten over te schakelen naar een gezonde leefstijl qua eten en bewegen. Bijvoorbeeld aan de hand van bovenstaande tips, die zijn prima!

    Reageer
  10. tinkerbel ·

    ik vind het een makkelijke en leuke tips

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.