4 handige tips: Zo kun je stoppen met koffie drinken!

Heb jij ook weleens flinke hoofdpijn op zaterdag- of zondagochtend terwijl je geen alcohol hebt gedronken de avond ervoor? Dan zou het heel goed kunnen dat je lichtelijk verslaafd bent aan cafeïne, althans als je doordeweeks redelijk veel koffie drinkt…

Cafeïne-verslaving

Krijg je hoofdpijn als je een of twee dagen geen (of beduidend minder) koffie drinkt? Dan is het wellicht niet onverstandig om minder koffie te gaan drinken of zelfs helemaal te stoppen met het drinken van koffie. Dit soort klachten kan namelijk duiden op koffieverslaving c.q. cafeïnegewenningOok als je snel een opgefokt gevoel krijgt, is stoppen met koffie niet zo’n slecht idee. Maar hoe kun je dit het beste doen? Of erger nog: Wat als je halverwege de dag in slaap valt zonder je periodieke shot cafeïne?

Er zijn overigens nog wel meer redenen te bedenken om minder koffie te drinken dan je momenteel doet. Om je een beetje te helpen vind je hieronder een aantal goede tips die het beperken van je koffie-intake zeker makkelijker zullen maken! 

1. Vervang koffie door groene thee

Begin eerst met het vervangen van één kop koffie per dag door groene thee. Vervolgens bouw je het langzaam af door steeds meer koppen koffie te vervangen door groene thee.

In groene thee zit overigens ook cafeïne (c.q. theïne), maar in veel kleinere hoeveelheden. Bovendien is groene thee erg gezond en helpt het om sneller af te vallen. (bron)

2. Zoek ’n theespeciaalzaaken om bij te kletsen met vrienden

Op een één of andere manier voelt het vaak niet erg bevredigend om heet water en een theezakje voor EUR 2,50 te krijgen als je ergens gezellig heen gaat met een vriend of vriendin. Gelukkig zie je steeds vaker speciaalzaakjes opduiken waar je verse groene theesoorten, verse kruidentheeën en andere speciale theesoorten bij de ober kunt bestellen. Je krijgt hier meestal thee in een thee-ei of theebolletje. Dit soort theeën is doorgaans veel smaakvoller en specialer dan de standaard theezakjes/theebuiltjes en zeker aan te raden als je weleens wat anders wilt dan wat je thuis drinkt.

3. Eet niet te veel koolhydraten tijdens de lunch

Bijna iedereen kent wel het dipje na de lunch in de vroege middag. Nu zou dit kunnen komen omdat je te veel eet tijdens te lunch. Pas vooral op met koolhydraten, want het schijnt dat je hier sneller slaperig van wordt omdat je lichaam complexe koolhydraten zoals polysachariden, vezels en granen moeilijk kan verteren en daarom extra veel energie stopt in het verwerken ervan.

Ook snelle en simpele koolhydraten zoals suikers (monosachariden en disachariden) kunnen je slaperig maken omdat ze een tijdelijke piek in de bloedsuikerspiegel veroorzaken. Zodra deze bloedsuikerpiek voorbij is, begin jij je daardoor slaperig te voelen.

Eet vooral wel eiwitten, lichte groenten, fruit en noten tijdens de lunch. Ze zorgen voor het langdurig stillen van je honger, zonder een slaperig gevoel te bewerkstelligen. Bovendien is deze eetstijl gezond.

4. Powernap a.k.a. middagdutje in plaats van koffie

Misschien niet de tip waar je baas erg blij mee zal zijn, maar als het kan, slaap dan eventjes vroeg in de middag! Het helpt veel beter dan het drinken van een kop koffie, en onderzoekers hebben al meerdere malen bewezen dat mensen beter presteren na een kort middagdutje. Zo’n dutje in de namiddag remt je behoefte aan cafeïne én eventuele hoofdpijn door toedoen van cafeïne-gemis.

Zo kunnen je hersenen beter functioneren dankzij een powernapje: ze zijn in staat om meer informatie op te nemen en beter problemen op te lossen. Een optimale powernap duurt ongeveer 20 tot 30 minuten tussen 14.00 en 15.00 uur in de middag. Slaap nooit langer dan een uur in de middag, want daarmee verstoor je juist jouw bioritme!

Hopelijk heb je iets aan deze tips als je wilt stoppen met het drinken van koffie, of in elk geval flink wilt minderen. Als jij nog meer tips weet om je koffie-inname te minderen, laat ze dan hieronder achter!

2 reacties op “4 handige tips: Zo kun je stoppen met koffie drinken!

  1. Lennart ·

    Ik heb koffie vervangen door een energiedrankje. Geeft na de lunch meer energie dan koffie, en zonder de bijwerkingen. Heb wel moeten zoeken naar een gezonde en suikervrije. Zou liever een middagdutje doen, maar dat zit er niet echt in hier op kantoor!

    Reageer
  2. alex ·

    Goede tip van die groene thee. Ik ben een echte koffiejunk, dus ga ik dat zeker proberen! Vr. groet, Alex

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.