De 7 meest overschatte voedingsmiddelen

Het is een ware hype om voedingswaren zo gezond, voedzaam en aantrekkelijk mogelijk te laten klinken. Binnen de voedingsindustrie worden miljoenen uitgegeven aan hippe verpakkingen, product placement, reclamecampagnes en allerhande marketinguitingen — advertenties, advertorials, e-mailmarketing, social media, nieuwsbrieven, redactionele stukken…

Dus als consument moet je tegenwoordig scherpzinnig, sceptisch en goed geïnformeerd zijn om nog een welbewuste voedingskeuze te kunnen maken. Iets dat gezond klinkt, hoeft namelijk bij lange na niet gezond te zijn. Hierbij 7 van de meest intensief gepromote, extreem overschatte en volledig onterecht als heilzaam aangeprezen voedingsmiddelen:

1. Energierepen

Energie = calorieën. Ze zouden de meeste energierepen daarom ook gewoon ‘calorierepen’ kunnen noemen. Aangezien het overgrote merendeel van de calorieën in een energiereep ook nog eens afkomstig is uit snelle/simpele suikers, zou zelfs de naam ‘suikerreep’ in veel gevallen niet misplaatst zijn. Met een caloriewaarde tussen de 150 en 300 kilocalorieën en variërende hoeveelheden vet, suiker, zout, kunstmatige, conserveermiddelen, smaakstoffen en kleurstoffen neigt het merendeel van de ‘energy bars’ (repen met wat noten, granen, zaden, honing e.a.) trouwens meer naar belabberde snoepreep dan naar heilzame energiereep of eiwitreep. En veel repen bevatten ook nog eens transvetten of aanverwante geharde vetten die extreem ongezond zijn.

Als je dan toch graag energierepen blijft eten, bestudeer dan grondig de etiketten en kies een energiereep waarvan het hoofdbestanddeel hele volkorengranen is en die 2 à 3 gram vezels, veel eiwitten en hooguit 1 gram verzadigd vet bevat. Een uitstekend alternatief is zelf notenrepen maken.

2. Fruitsap

Het etiket geeft “100% natuurlijk vruchtensap” aan, dus hoe kan fruitsap in hemelsnaam worden overschat? Nou, het zit zo… Er zijn ongeveer 5 hele sinaasappels nodig voor ongeveer 300 milliliter aan sinaasappelsap. En gewoonlijk slok je zo’n glaasje sap binnen vijf seconden naar binnen. Dat zijn een heleboel calorieën die je in een mum van tijd binnenkrijgt. Schil en eet één of twee sinaasappels en je zit vol, dit is dus veel beter. In dat geval krijg je namelijk niet in een klap de energiestoot van de suikers in het sap, maar wordt de fructose langzaamaan opgenomen uit de sinaasappels dankzij de vele voedingsvezels waaraan het vruchtvlees van de sinaasappel zeer rijk is.

3. Proteïnepoeders

Als een klein beetje goed is, is méér dan altijd beter? Als het op eiwitten oftewel proteïnen aankomt absoluut niet. Het idee dat je per definitie spieren kweekt door meer proteïnen in te nemen, is reeds herhaaldelijk neergesabeld. ‘Alhoewel eiwitten in de juiste hoeveelheden essentieel zijn voor spierontwikkeling, kan een overschot aan eiwitten het tegenovergestelde bewerkstelligen van wat je probeert te bereiken. Het lichaam kan namelijk slechts een beperkte hoeveelheid proteïnen gebruiken en overtollige proteïnen kunnen zich omvormen tot glucose, wat weer kan worden opgeslagen als lichaamsvet. De truc is dan ook om voldoende, maar niet te veel proteïnen, koolhydraten en vetten te nuttigen. Zo’n uitgebalanceerd dieet vormt de perfecte ondersteuning voor je work-outs, maar uitsluitend door te TRAINEN vergroot je je spiermassa.

Het heeft dus geen enkele zin om op de bank te gaan zitten met een enorme eiwitshake van proteïnepoeder en melk in de hoop dat je daar extra spiermassa mee bewerkstelligt. Ook eiwitten leveren namelijk calorieën/energie, dus als je je lichaam er niet middels intensieve krachttraining van overtuigt dat de ingenomen eiwitten benodigd zijn voor spiergroei, word je alleen maar dikker van proteïneshakes, omdat de eiwitten in dat geval worden opgeslagen als energiereserve… 

4. Appelciderazijn

Een recente populariteitsboost voor deze ouderwetse “thuisremedie” bewijst dat mensen altijd op zoek zijn naar het magische toverdrankje voor gewichtsverlies. Appel(cider)azijn helpt je niet met afvallen, het is simpelweg zo ontzettend akelig dat je er spontaan je eetlust door verliest. De afslankende werking van de weinig smaakvolle appelcider wordt enorm overschat en er is geen enkele wetenschappelijke draagkracht voor de gezondheidsbevorderende en afslankende werking van appelciderazijn.

5. Rood vlees

Alhoewel een kleine portie van plusminus 60 gram mager rundvlees (ossenhaas, rosbief, tartaar e.a.)  prima past in een gezond dieet, betekent een enorme met vet doorregen (T-bone of Rib-eye) steak niets meer of minder dan veel verzadigd vet, veel cholesterol en veel calorieën. Het eten van veel rood vlees zou daarnaast de kans op kanker kunnen verhogen. Het vervangen van rood vlees door vis zou het risico op kanker juist verkleinen…

De gezondheidsnadelen van rood vlees gelden overigens des te meer voor plakvlees, separatorvlees en andere verwerkte vleeswaren zoals gehakt, worst, hamburgers, et cetera.

6. Sportdrankjes

Sportdrankjes zitten in flesjes dier worden beplakt met etiketten waarop dynamische kleuren en fit uitziende atleten gedrukt staan. Alles waar “energie” op staat, doet mijn nekharen echter overeind schieten. Onthoud: energie = calorieën. Sportdrank is niets meer of minder dan extreem duur suikerwater met cafeïne en kunstmatige toevoegingen zoals kleurstoffen en conserveermiddelen. Voor atleten die meer dan een uur intensief trainen en een zwaar beroep doen op hun uithoudingsvermogen KAN een isotoon of hypotoon sportdrankje, energiedrankje of hersteldrankje (AA, Extran, Aquarius, Gatorade, Red Bull, Monster, et cetera ) met wat suiker en mineralen zoals natrium het elektrolyten- en glycogeenpeil aanvullen. In alle andere gevallen heb je aan een flesje water voor, tijdens en na je work-out, een sinaasappel en een handjevol pinda’s na de work-out echter meer dan voldoende.

Sportdrankjes en energiedrankjes hebben géén positievere uitwerking op je lichaam dan een handjevol suikerklontjes. Ze hebben echt niks met sport te maken en het is dan ook doodzonde om je lichamelijke activiteit teniet te doen met zulke suikerrijke zoetigheid. Denk maar niet dat atleten vrijwillig sportdrankjes en energiedrankjes drinken; zij worden er uitsluitend dik betaald om zo’n flesje in de hand te houden voor de camera.

7. “Natuurlijke” zoetstoffen

Veel mensen denken dat suiker slecht is en honing, fructose en ahornstroop goed zijn. Alhoewel ‘natuurlijke” zoetstoffen en suikervervangers vaak lekkerder c.q. smaakvoller zijn dan geraffineerde witte kristalsuiker, zijn de voedingswaarden van al deze producten om en nabij gelijk. Natuurlijke zoetstoffen bevatten gewoon niet genoeg belangrijke voedingsstoffen om op het gebied van gezondheid veel verschil uit te maken. Natuurlijk of geraffineerd, voedende zoetstoffen zoals suiker, honing en ahornstroop bevatten allemaal ongeveer 16 tot 20 kilocalorieën per theelepel en niet of nauwelijks vitamines, mineralen of aminozuren. Vooral portiegrootte telt dus; des te meer als je op dieet bent.

Meer over ongezonde voeding…

Laat je dus niet te snel door een etiket wijsmaken dat iets 100% gezond is. Informeer jezelf goed, dat is veel verstandiger! Heb jij aanvullende producten die beduidend minder goed zijn voor de gezondheid dan veel mensen denken? Deel ze in een berichtje hieronder!

3 reacties op “De 7 meest overschatte voedingsmiddelen

  1. Druwé ·

    Waar koop ik zuivere tagatose?

    Reageer
    • Paul ·

      Voor zover ik weet nergens… :(

  2. Byanca ·

    Interessant artikel. Vooral in het proteïnepoeder gedeelte herken(de) ik mezelf. En maar denken dat je goed bezig bent, terwijl je nauwelijks tot niet afvalt. Inderdaad, teveel eiwitten worden omgezet in vet en daar ga je met je goeie gedrag.

    Eiwitten zijn zeker wel belangrijk, maar de belangrijkste dosis heb je nodig na een krachttraining, daarna wordt het wat minder belangrijk.

    Interessante weblog, ik zal een linkje op de mijne zetten.

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.